Harrastuksesi hintalappu?

Aloittaja xpro, 01.05.2007, 13:36:52

« edellinen - seuraava »

pappa

Riippuu tietysti miten lasketaan, jos kaikki laskee mitä on taivaalle suunnattu niin summa voi olla iso, sanotaan nyt vaikka näin, että optiikkaan ilman erittelyjä ja niiden tykötarpeisiin varmaan on uponnut 15.000€. Tässä laskussa on mukana kamerat, kaukoputket, kiikarit, läppäri(Mac), vaativat kuvankäsittelyohjelmat ja käyttikset. Aikaväli on tietenkin ratkaiseva, digitaalinen kuvaus ja tallennus käsittelyineen sekä optiikoineen € aikana laskelmastani varmasti puolet. Viimeisin markka ajan hanke oli Kowa merkkiset kiikarit, vajaat 7000 markkaa.

Kun digitaalisen kuvauksen ja käsittelyn aika tuli, en nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin Mac kone ja Photosop, sekin oli melko kallista...Harrastukset on 8)
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

dirty

Itse en uskalla laittaa mitään hintalappua; ties vaikka vielä vaimo surffailis täällä  :-X
Harri Hytönen

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: dirty - 25.10.2008, 00:07:34
Itse en uskalla laittaa mitään hintalappua; ties vaikka vielä vaimo surffailis täällä  :-X

Eilen juuri käytiin vaimon kanssa vakuutuskartoituksessa ja siinä sitten piti antaa arvio laitteiden ja tornin hinnasta :P Hetken aikaa mielessä korvensi, että nyt sitten tuli ero :o
Heitin virkailijalle summaksi €30.000 ja vaimolla ei edes ilme värähtänyt! Taisi jo tietää hintahaarukan (päätellyt varmaan postin, UPS:n ja FedExin jakeluautojen vierailujen määrästä :))

Eli tuo summa on mennyt viimeisen 8 vuoden aikana.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Kaizu

Kyllä tuo summa taitaa jo viisinumeroinen olla. Velat on maksettu ja lapset lähteneet maailmalle, rahaa jää jo vähän omiinkin harrastuksiin. Meillä on kotona sovittu sellainen työnjako että minä teen työt ja vaimo hoitaa kulutuspuolen, ajoittain saan joitain roposia omaan käyttöön. Aiemmin harrastukseen ei mennyt paljoakaan rahaa kun tein kaiken itse. Nyt olisi rahaa harrastaa mutta työt häiritsevät sen verran pahasti että ei ole aikaa. Toisaalta - työpaikalla on YT-neuvottelut käynnissä, kohta voi tilanne olla päinvastainen. Nykymaailmassa ei sellaista puolitietä taida olla olemassakaan.

Kaizu
Kai Forssen

pesa


Laitteet on vasta suunnitteilla mutta budjetti pitää ja se on 3000-3500e.
Pitäähän? :)

Pena

DarkSide


Moi kaikille :)

Jaa paljonko? Tämänhetken välineiden arvo ylitti 40 000 Eur rajan syksyllä ja päätin olla laskematta enempää.
Jos laskee koko 30 vuoden aikana käytetyt eurot ja markat, niin ero tulisi varmasti.. Viimeisen 10 vuoden
aikana olen eniten investoinut laitekantaan. Jo myydyistä laitteista voisin mainita Meade 16" Dobson (n.10000 mk,
Konus 120 (n.5000 mk), Meade 16" SMT-SCT (15 000 Eur) ja TAL-250K (2600 Eur). Tornirakennus ja kaksi
tietokonetta ovat nekin lohkaisseet n. 3000 Eur.

Minun on ehkä turha väittää, ettei tähtiharrastus ole välinekilpailun kohde, heh heh..

Kelejä odotellen, Jyrki K-J   

Timo Kantola

vuodesta 1981 -> 1999
Ne mitä suunnilleen muistan.. kysymysmerkillä varustetut on enemmän ja vähemmän huonoja arvauksia
Vajavainen lista missä ei ihan kaikkea ole.

1981 - Ret 3"                                                                   700mk (myyty Koskenkorvaan -84 "isomman" tieltä)
1984 - Ret 4 1/2"                                                           1450 mk
Zenith kinokamera - olisko ollut muutaman satasen - uutena 250 mk?
Minolta SRT 101b                                                            150mk
MTO 500 F8                                                                  1000mk
Celestronin Plössl 30mm - voisko olla maksanut noin            700mk -94 ?
Eq3 jalustaa vastaava Fujigava                                        3000mk.
25cm F7 peili                                                                 4000mk
15cm peilinvalmistus aihiot+aineet                                     200mk?
20cm peilinvalmistus aihiot+aineet                                     400mk?
Traser mv. video kamera                                                 3000mk
+ Ursan jäsenmaksut 81-99                                               450mk
+ Astronomy ja Sky & Telescope jonkun vuoden(10v?)  olin tilaajana   2000mk?
+ Lähinnä nykyisen 25cmF7 putken jalustan valmistuskuluja                 2000mk ?

Vuodesta 1999-2008
Watt 120N    mv.videokamera              410e seuranta/DS videokamera
Watt 902H x3       mv.videokamera       900e (3 tulipallokameraa)
Computar 2.7-8mm f1.0                      150e (tulipallokameraan)
Tamron       3-8mm f1.0                       75e (tulipallokameraan)
Canon 350D                                     1000e DS kamera
Traser mv.videokamera                      110e Planeetta/kuu kamera
Traser väri.videokamera                     250e (meteorin metsästykseen järvenpohjasta)
Suotmia 1 1/4"  8kpl                           640e
kirjallisuutta ja jäsenmaksut        noin 400e

Euro aikana mennyt 9 vuodessa noin  4000e ja vois ajatella markka-aikana kuluneen noin  25 000mk
Yhteenveto: 1981 - 2008  kulut noin 8200e (!) eli keskimäärin 303e/vuosi - laskelmassa ei tietenkään ole kaikkia kuluja , siihen voisi lonkalta lisätä noin 20%, niin ollaan hyvinlähellä harrastukseni hintalappua - eli loppusumma on 350e /vuosi viimeisen 27vuoden aikana






Timo Kantola

J.L

Ihan kateeks käy kun sait noin halvalla! :grin:
Skywatcher Skymax-102
Kiikarit 10x50
Silmät :D

einari

Lainaus käyttäjältä: TMKK - 28.12.2008, 18:36:19

Ps. Ihmetyttää muuten yksi asia tuosta 4,5 tuuman putkesta. Mittasin koko putkilon leveydeksi melkein mistä tahansa noin 15-16cm, miksi peilin leveys on "vain" 11,43cm? Onko siinä paljon tavaraa ympärillä, tai jotain? Minun silmiini putki ei edes näytä 11-senttiseltä, verrattuna melkein vieressä kököttävään 90-senttiseen. Tulihan tuo kirpputoripaketissa, mutta empä sitten tiedä...


Serkulla oli akoinaan tuollainen Instruscope (ja olin kateellinen kun sillä oli isompi putki kuin mulla, mulla siis 3-tuumainen Instruscope).
Ainakin 3-tuumaisessa putkessa oli 'ylileveä' putki ja jos oikein muistan niin tuossa isommassa myös.
Ja yhtenä huonona puolena putksessa on että siinä on nykyään harvinaiset 0.96"-okulaarit.
___
Tapio

einari

Peili varmaan on se 11.5-senttinen mutta peilin ympärillä on tyhjää tilaa.
Eli ei siinä mitään 'täytettä' ole.
En tiedä miksi noissa oli niin paksut putket verrattuna peileihin.
___
Tapio

orion

Tähtiharastukseeni on mennyt on mennyt vamaan joku vajaa 750-1000€ jos lasketaan kaikki kamerat sun muut joita käytetään kyllä muuhunkin kun tähtiharrastukseen.
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Nebula

Tässä vajaan puolentoista vuoden aikana on tähtiharrastukseen mennyt jo jotain 850€
Jesper Rissanen

jtbo

Parin vuoden aikana tehtyjä hankintoja, satunnaisessa järjestyksessä:

50€ halpa kaukoputki Citymarketista, kuuta sillä katsoo, kunhan ei katsoessa hipaise putkea ja säätäessä kuu hukkuu herkästi, kun jalusta on mitä on, tähdet ovat liian himmeitä.

135€ Tamronin 70-300mm objektiivi Nikonille
500€ Nikon D40 kitti, jossa tuli mukana Nikkor 18-55mm objektiivi

Tosin nuo kamerahilppeet tuli hankittua vain 30% tähtikuvaukseen.

3.5€ infrapuna laukaisin Nikoniin, aito Hong Kongin valmiste tilattukin sieltä

Yhteensä 688.5€, jos tuosta otetaan pois muun harrastuksen osuus, niin noin 250€ voisi olla pyöreä summa.

Lompakkoni kauhulla odottaa tulevia vuosia, kun pitäisi saada seurantaa ja pitäisi nähdä kauemmas ja ja, no tiedätte kierteen...

JVO

Joku 800 euroa, sisältää kameran (D40-kitti) suotimineen, sille 55-200 VR -objektiivin, jalustan ja halvan kiinalaisen kuulapään sekä 15x70-kiikarit. Pieni kolmituumainen kaukoputki on mutta mieluummin käytän yleensä kiikareita.

Sonja

Vielä ei ihan kamalia ole kerennyt pulittamaan, mutta harrastus on vasta uusi. Käytetty linssiputki, pieni kasa kirjoja, käytetty jalusta.. Nyt ostettiin joululahjaksi digijärkkäri, tosin ihan muuhunkin käyttöön, kuin tähdille, mutta valittiin vähän sitä silmälläpitäen, että mies haluaa ehdottomasti kuvata maailmaa kaukoputken läpi. On muuten kamalan hyvä, että kiinnostuksenkohteet voi yhdistää, sillä saa yleensä herkemmin luvan parempiin välineisiin :wink:

Keväälle on sovittu ison newtonin hankinnasta.

Lisäksi tuo rakentelupuoli kun kiinnostaa ihan hallitsemattomasti, ei nyt ihme tee-se-itse -naiselle, sitä tulee varmaan tulevaisuudessa myös sivuttua, ei se ole ilmaista sekään.

Uskoisin, että rahaa tulee menemään, ennenkuin välineistö on tyydyttävä. Ainahan on parantamisen varaa, mutta uskoisin, että homma menee, kuten akvaarioittenkin kanssa. Kolmena vuotena kytettiin yhteensä yli 3000 e akvaarioitten hommaamiseen ja laittamiseen, nyt ne seisovat tuossa kauniina ja tyydyttävinä ja niitä on mukava laittaa ja hoitaa, eikä suurempia lisäkustannuksia tule jatkuvasti. Samaan tässä pyritään tähtitaivaan kanssa.