Baader Hyperion Zoom (mk2) linssiryhmä irti

Aloittaja Ransu, 23.02.2013, 21:35:40

« edellinen - seuraava »

Ransu

Minulla on ollut varmaan jo ainakin kolmisen vuotta Baaderin Hyperion Zoom luotto-okulaarina ja tähän asti  okulaari on toiminut, ainoa kiusan aihe on ollut Zoom mekanismin jäykkyys pakkasella, voiteluaineena lienee käytetty Suomen oloihin liian jäykkää Talia.

Tänä talvena ilmaantui uusi "ominaisuus". Okulaarin sisälle oli ilmestynyt roskia, reilunkokoisia palasia niin että häiritsivät jo katselua.
Tutkin okulaaria aiemmin ja purin hiukan alapäätä ja ylimmän linssin pois, en kuitenkaan päässyt käsiksi siihen pintaan jossa roskat olivat joten päätin tuolloin jättää enemmän purkamisen myöhempään ajankohtaan.

Ottaessani okulaarin eilen käteen, kuului sen sisältä "klonk", ääni paljasti että joku iso osa on irti ja liikkuu reilusti sisällä.
Zoom mekanismissa oli myös hetkellinen jumitila, joka kuitenkin löysääntyi kiertäessä valintarengasta toiseen suuntaan.
Tässä vaiheessa oli selvää, että kyse on muusta kuin arktisiin oloihin optimoidusta lämpölaajenemisvarasta, olulaaria kääntelemällä voi arvioida että joku hölskyy sisällä vähintään sentin verran. Kurkistin okulaariin sisään ja näkökentän laidassa oli aivan selvä päästä paksunnettu ruuvi :realmad:

Palauttelin mieliin hetken verran vanhojen demonien nimiä ja tuossa vaiheessa tuntui että taitaa tulla okulaarikauppaan asiaa.
Noh, ihmisten tekemä laitoshan tuo on ja enimmän tunteenpalon sammuttua päätin purkaa Baaderin atomeiksi, positiivista asiassa on se että hommasta tulisi tehokas oppimistilaisuus  ja tietoa jaettavaksi, ja jos korjaus onnistuisi pääsisin samalla roskistakin eroon.

Kaivoin pienen ruuvimeisselisarjan ja pinsetit esiin ja kävin toimeen.
Purin ensin okulaarin alapään soviteholkin irt, tämä on helppo vaihe, on kierteellä kiinni rungon alaosan renkaassa.
Seuraavaksi irrotin alempaa linssiryhmää kiinni pitävän lukitustuuvin ja muoviholkin (kuva), sittemmin kävi ilmi että tätä linssiryhmää ei tarvitse irroittaa puhdistusta tai irronneen ruuvin kiinnitystä varten.

seuraavaksi poistin okulaarin yläpäästä silmärenkaan kumin ja zoom renkaan kumin. Zoom renkaasta paljastui kaksi lukitusruuvia, jotka myöhemmin irroitin.
Okulaarin silmalinssin poisto oli seuraava vaihe, linssi on kiinni alumiinikakkarassa, jossa on kaksi pientä porausta. Kakkaran sai irti laittamalla pienen kuusiokoloavaimen toiseen reikään ja kiertämällä sen auki, on siis kierteellä kiinni.

Silmälinssin poiston jälkeen okulaarin sisältä paljastuikin irtonainen ruuvi ja linssiryhmä, jota ruuvi liikuttelee zoom rengasta käännettäessä. Otin osat pois ja totesin että ruuvi pitää päästä laittamaan paikalleen ulkopuolelta, okulaarin mekanismissa on sisimmäinen holkki, jossa on 1- ja 2 linssiryhmille pituusakselin suuntainen leikkaus. Ruuvi tulee kiinni linssiryhmässä 2 olevaan kierteeseen ja pitää saada tuohon leikkaukseen, holkin kiertäminen liikuttaa linssiryhmiä 1 ja 2.

Tämän jälkeen irrotin zoom holkin pienet lukitusruuvit ja holkin sai kierrettyä irti.

Holkin alta paljastui itse rungossa olevat viistoleikkaukset joiden avulla saadaan liike aikaiseksi.Kuvassa näkyy vinoleikkaus ja sisemmän holkin pystyleikkaus, linssiryhmän paikalleen laittamalla pääsee irronneen ruuvin ja siinä olevan muoviholkin kiertämään nyt paikalleen ulkopuolelta.



Putsailin linssipinnat ja kasasin okulaarin, sain roskat poistettu ja okulaari on taas käyttökunnossa.

Liian usein tuntuu näiden värkkien kanssa toteutuvan "minkä Kiinalainen rakentaa, sen Suomalainen korjaa"
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timpe

Harmin paikka tuollaiset vikaantumiset, mutta onneksi tuossa zoom-mallissa linssit olivat tuollaisessa kehyksessä ryhmänä. Kasaamisen vaikeusaste nousee näet heti parilla pykälällä, jos purkamisessa pöydälle purkautuisi kasa erilaisia/irtonaisia linssejä ilman keskinäistä lukitusta tms. asennusapua :shocked:
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Okulaarien purkaminen on oikein mukava harrastus varsinkin silloin kun ei ole kauheita paineita toimiiko koottu rakkine enää koskaan. Kalliiden laarien kanssa sitten ei niin mukava.

Mistähän saisi hyviä spännereitä joilla noista lukitusrenkaiden hahloista saisi kiinni?