Aloittelijan M42 ja Jupiteri+sen kuita

Aloittaja TimoSu, 23.01.2013, 21:40:20

« edellinen - seuraava »

TimoSu

Moikka

Olin työmatkalla Egyptin suunnalla viime viikon ja tarkoituksena myös harjoitella kuvausta. Otin mukaan Canonin 60Da kameran, Astrotrackin ja tavallisen kolmijalan. Ensin tehtiin töitä neljä päivää ja sen jälkeen sairastuin hyvin voimakkaaseen vatsatautiin. Kuvaus jäi siten melkein kokonaan. Viimeisenä iltana hoipuin ulos ja otin muutaman kuvan harjoitusmielessä, ilman astrotrackiä. Olen aivan alussa harrastukseni kanssa. Muutaman sekunnin valotuksella esiin tuleva M42 sai minut hämmästymään ja pahoinvointikin unohtui hetkeksi. Mitököhän Astrotrackilla tulee kuviin?  Samoin kun croppasin tuota jupiterista otettua ja ylivalottunutta kuvaa, niin kuut putkahtaivat esiin!

No, kelejä odotellessa voi vaikka opiskella tuota valotuksen hallintaa, pinoamista ja korjauskuvien ottamista (flatit, darkit) Siihen valotusasiaan toivoisinkin jotain kommentteja. Histogrammi on minulle vielä melko tuntematon.

Tätä kirjoitettaessa sairaslomalla edelleen....

T:Timo

Lauri Kangas

Hyvältä näyttää ja 60Da:n kyvyllä hamstrata punaista verrattuna muihin kameroihin on melkoinen etulyöntiasema. Odotapas vain kun pääset näkemään M42:n saatuasi seurannan pyörimään.

Dark-vähennys ei sitten toimi digijärkkäreillä. Kannattaa poistaa kuumat pikselit jotenkin muuten, ettei väärin toimiva dark pääse tekemään ylimääräistä tuhoa.