Tulipallo metsästystä Helsingin Koskelassa

Aloittaja cosmo, 20.01.2013, 19:57:29

« edellinen - seuraava »

cosmo

Moi.Onko kellään helsingissä meteorikameroita?Mihinkä ilmansuuntaan semmoinen olisi järkevintä suunnata.Kameran sijainti tulisi 6 kerroksisen talon katolle,mistä hyvä näkyvyys kaikkiin ilman suuntiin.Ystävällisin terveisin COSMO

pnuu

Minulla on kamera Espoossa kohti etelää. Tietääkseni tulipallotyöryhmäläisillä on muutamia kameroita pääkaupunkiseudulla, yksi on kaverilla suunnattuna luoteeseen.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

cosmo

Moi.Aattelin siks vähän kysellä että saadaan mahdollisimman hyvä peitto taivaasta,teen tässä ny semmoista pohjatyötä.Eikös se niin ollu et hyvin suuniteltu on puoliks tehty.Kiitokset vastauksestasi.COSMO

Esko Lyytinen

Jos kaikki suunnat on käytettävissä niin ehdotan että laitat niin, että kattaa Suomen mantereen ilmatilaa. Itselläni on Helsingin Pukinmäessä pohjoiskoilliseen suunnattuna, joten suosittelisin luodesuuntaa tukemaan muita länsi Suomea kattavia kameroita.

Ja jos haluat erityisemmin tulipalloja kuvata niin laita niin että näkyy horisonttiin asti tai niin lähelle kuin mahdollista. Himmeämpiä saat (kamerasta riippuen) enemmän jos kuvaat taivasta korkeammalla.

Esko

cosmo

Moi ja kiitos Esko neuvoista.Pistetään siihen suuntaan,mitä suosittelit.Tarkoitus olis saada se täs kevät puolella asennettuu,paljon on viel mutkia matkassa,mut kyl se siitä lutviutuu.Kameraks tulee varmaankin WAT 902 H2,jos vaan semmoisen löydän jostain,optiikkaa en osaa viel sanoo,mut vakoilen näilt palstoilt mitä kokeneemmat suosittelee ja U.F.O. Capture tulee varmaankin ohjelmistoksi.Paljon on opeteltavaa ja siinä nää Avaruus.Fi palstat kullan arvoisii.Selkeitä öitä toivoopi COSMO

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Esko Lyytinen - 20.01.2013, 21:25:56
Ja jos haluat erityisemmin tulipalloja kuvata niin laita niin että näkyy horisonttiin asti tai niin lähelle kuin mahdollista. Himmeämpiä saat (kamerasta riippuen) enemmän jos kuvaat taivasta korkeammalla.

Tätä horisontin näkymisen tarpeellisuutta olen miettinyt. Onko se tarpeellista lähinnä sen takia, että suuntauksen pysymisen kohdallan voi tarkistaa suhteellisen helposti ilman tähtitaivaskuvia, vai onko tuossa taustalla joku muukin merkittävä tarve?

Lainaus käyttäjältä: cosmo - 21.01.2013, 09:30:51
Kameraks tulee varmaankin WAT 902 H2,jos vaan semmoisen löydän jostain,optiikkaa en osaa viel sanoo,mut vakoilen näilt palstoilt mitä kokeneemmat suosittelee

Watecin WAT-902H3 Ultimatea löytänee H2-mallia helpommin, ja näille 1/3" -kennoille saa myös paljon paremmin optiikkaa. Minulla on Asekosta hommattu f/1.0 Tamron 13VM308AS 3-8 mm polttovälillä Ivalon taivaskamerassa.

Lainaa
U.F.O. Capture tulee varmaankin ohjelmistoksi.Paljon on opeteltavaa ja siinä nää Avaruus.Fi palstat kullan arvoisii.Selkeitä öitä toivoopi COSMO

Windows-puolelle toinen (ilmainen) vaihtoehto on Video Analyzer.

Linux-puolelle taitaa olla tarjolla vain minun koodaamani softa (uusin versio), josta tosin puuttuu toimiva liikkeentunnistus. Ajoitukset saa kuitenkin kutakuinkin niin tarkasti kuin ylipäätään on mahdollista, ks. tarkemmin täältä.

Panu
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Esko Lyytinen


Myös UHVO ohjelma toimii kait Linuxilla. Ei ole siitä omakohtaista kokemusta käytössä.
https://sites.google.com/site/linuxuhvo/uhvo-download

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 21.01.2013, 12:33:45
Tätä horisontin näkymisen tarpeellisuutta olen miettinyt. Onko se tarpeellista lähinnä sen takia, että suuntauksen pysymisen kohdallan voi tarkistaa suhteellisen helposti ilman tähtitaivaskuvia, vai onko tuossa taustalla joku muukin merkittävä tarve?

Lähinnä on kyse siitä, että kirkkaat tulipallot voivat näkyä kaukaakin. Tarkkojen mittausten kannalta olisi hyvä saada melko läheltä havaittua, mutta jos ei sellaisia saa riittävästi, vajavaisen kameraverkoston tai alueellisen pilvisyyden takia, niin parempi kauempaa kuin ei mitään.
Ja toisaalta suurimmat pudottajat (jos jyrkähkösti tulevat) melko läheltäkin sammuvat melkoisen alhaalla ja on hyvä saada valoisalennon loppuun asti kuvaan.

On kyllä merkittävä asia myös tuo mahdollisuus tarkistaa suuntaa ground-kohteista (joille suunta tähtikirkkaina öinä) sellaisille kaappauksille joissa ei juuri tähtiä näy. Heiluvat lähi-puunoksat ei siihen käy, mutta muutamakin etäinen katulamppuu on jo aika hyvä tai kyllä myös etäiset horisontista erottuvat puunlatvatkin. Kovin läheiset valot eivät ole hyviä, ellei ole varma, että kamera (ja valotkin) pysyy täysin samassa kohdassa.

Esko

cosmo

Moi vaan kaikille.Kattelin Asekolta kameraa,mutta ei taida olla enää mallistossa.Objektiivin löysin ja pistän tilaukseen,mulla asuu kaveri saksassa ja pistin hänelle tiedustelu pyyntöä sikäläisistä markkinoista tuota kameraa aatellen.Hienoja pätkiä Panu sulla siellä YouTubessa.Mulla tulee kyllä paljon liikettä tulevaan kameraan kun Helsinki-Vantaan koneet pörrää taivaalla.Tuo Video Analyzer on kiinnostava.olin kyllä tietoinen siitä,kun olen täs jonkin aikaa näitä asioita netissä tutkinu.Tälleen asiat pikku hiljaa rakentuu,tarkoitus olis saada semmoiset systeemit pelaa,mistä vois olla hyötyy tälle tulipallo ryhmälle.pienenä osasena suurempaa kokonaisuutta.Palaillaan astialle.COSMO

Esko Lyytinen

Asekolta kannattanee kysellä toivomiaan malleja vaikkei ole suoraan mallistossa esillä.
Esko


cosmo

Moi.Pistin mailia Asekolle Wat 902 H2 Ultimate sekä H3 Ultimate malleista sekä F/1.0 Tamrom 13VM 308AS 3-8mm optiikasta,kiva kun vinkkasit Esko.Terveisin COSMO

pnuu

Lainaus käyttäjältä: cosmo - 21.01.2013, 13:45:39
Mulla tulee kyllä paljon liikettä tulevaan kameraan kun Helsinki-Vantaan koneet pörrää taivaalla.

Sama täällä: url. Tässä tapauksessa tosin kaveri kävi pörräämässä, mutta Helsinki-Vantaan liikenteestä melkolailla kaikki etelästä tulevat näkyvät kamerassa.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Kuulapaa

Paljonko cosmo olet laskeskellut kamerajärjestelmän kokonaisbudjetiksi?

Leikittelin muutama vuosi sitten ajatuksella laittaa kamera vahtimaan taivasta mutta se jäi sitten budjettisyistä laittamatta - muistaakseni sekin summa sitten käytettiin tuiki hyödyllisellä Eestin reissulla. Ehkä nyt sitten..
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 21.01.2013, 19:20:56
Paljonko cosmo olet laskeskellut kamerajärjestelmän kokonaisbudjetiksi?

Nyt en löydä tuon oman Watecin kuittia, mutta Ivalossa oleva värivalvontakamera oli 130 e, objektiivi (tuo Tamronin f/1.0) 45 e ja postikulut sekä alv. päälle, yhteensä noin 240 e. Lisäksi piti hommata teholähde (ehkäpä 10 e?), videokaappari (oli jo ennestään, n. 20 e), piuhaa sekä kotelo. Kotelo kasattiin viemäriputkesta, tupperware-kiposta ja surplusshed.com:sta tilatusta akryylikuvusta (olikohan vitosen). Lämmityskään ei ole pahitteeksi, sillä kotelon ikkunaan kertyy joka tapauksessa välillä lunta. Niin, ja sitten tietty tietokoneen tarvitsee jostain.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 21.01.2013, 19:34:54
Nyt en löydä tuon oman Watecin kuittia, mutta Ivalossa oleva värivalvontakamera oli 130 e, objektiivi (tuo Tamronin f/1.0) 45 e ja postikulut sekä alv. päälle, yhteensä noin 240 e. Lisäksi piti hommata teholähde (ehkäpä 10 e?), videokaappari (oli jo ennestään, n. 20 e), piuhaa sekä kotelo. Kotelo kasattiin viemäriputkesta, tupperware-kiposta ja surplusshed.com:sta tilatusta akryylikuvusta (olikohan vitosen). Lämmityskään ei ole pahitteeksi, sillä kotelon ikkunaan kertyy joka tapauksessa välillä lunta. Niin, ja sitten tietty tietokoneen tarvitsee jostain.

See oli üks Eesti reisi selles :shocked:

Täytyy ruveta suunnittelemaan, siis kameraa. Helpointa olisi käyttää USB-mallia kun noita läppäreitä on saatavilla, mutta herkkyydet ja kohinat lie edelleen toista luokkaa.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Skyliner68

Helsingissä akryylikupuja saa esim.

http://www.muovikilpi.fi/tuotteet.htm

itse tilasin viime kesänä tämmöisen kolmen kameran suojaksi.
30cm kirkas akryylinen puolipallo
Hinta: á 31,-e    +alv 23%.
Toimitusaika: 1-2 viikkoa tilauksesta.

Mika
Mika"Skyliner68"Järvinen