Jupiter

Aloittaja micko, 14.01.2013, 21:04:56

« edellinen - seuraava »

micko

Ensimmäinen Jupiterini, josta tunnistaa planeetan ilman mielikuvitusta.



Kuva on otettu Skyliner 200:n läpi polttotasolta Canon EOS 1100D:llä. Tai siis kuvat. Ja ne olen pinonnut Registaxilla. Kuvaa on suurennettu Registaxin drizzlellä. En tiedä oliko siitä mitään hyötyä, mutta käsittääkseni ei ainakaan haittaa, jos kuvan haluaa joka tapauksessa suurentaa. Miksi sitten halusin? Hyvä kysymys... Ehkä ei kannattaisi.

Itse asiassa nyt vertasin tuota yksittäisotokseen, joka on vain Gimpissä suurennettu ja eroa ei paljoakaan ole. Ehkä jopa yksittäisotoksen hyväksi...

Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

kommo

Minkälainen oli valotusaika? Oliko seurantaa? Itse yritin samalla putkella ja EOS1000D:llä saada kohtalaista kuvaa Jupiteristä, mutta joko tulee ylivalottunut tähti, tai sitten ei näy mitään :(
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

Lauri Kangas

Jos otat stillejä, niin ei muuta kuin kamera Tv-moodiin ja sitten pykälä kerrallaan lyhentämään valotusaikaa. Kyllä sieltä löytyy ennenpitkää asetus, jolla planeetta ei pala puhki mutta kuitenkin näkyy.

micko

Ei seurantaa. Dobson-jalusta kyseessä. Kamera T2-renkaalla kiinni okulaaritelineessä ja kuva polttotasolle. ISO 100, valotus 1/160s.

Tässä vielä Barlown kanssa otettu kuva. Siinä ISO 400 ja valotus 1/60s. Sinänsä hyvin onnistunut, että samassa kuvassa näkyy sekä Jupiter että kuut.

Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

kommo

Mä jos laitan 2 tuumaisen barlowin vielä väliin, niin tarkentimessa ei riitä siirtyvyys, eli en saa kameraa "tarpeeksi lähelle" apupeiliä.
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

micko

Mitäs kaikkea putkea sulla siinä välissä on? Kuvittelisin, että 2-tuumaisen barlown saa hyvinkin lähelle ja kameran varmasti suoraan siihen kiinni.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

kommo

Lainaus käyttäjältä: micko - 22.02.2013, 15:32:47
Mitäs kaikkea putkea sulla siinä välissä on? Kuvittelisin, että 2-tuumaisen barlown saa hyvinkin lähelle ja kameran varmasti suoraan siihen kiinni.
Ei oo kuin T2 kamerassa kiinni ja 2"-T2 -adapteri

Eli nämä:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p194_T2-Adaptor-for-CANON-EOS-Cameras.html
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p481_Baader--16-Adapter-from-2--to-T2---2--focal-adapter.html
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

kommo

Ekat räpsyt Jupiterista. Tämä on zoom x2 normikoosta

edit: Pitänee hommata se 2" barlow
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

kommo

Ostin Applen Aperturen ja saihan sillä rawin kikkailulla vähän enemmän irti pinnasta, kuin vertaa yläpuolista kuvaa.
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

kurppa

Lainaus käyttäjältä: kommo - 22.02.2013, 11:17:39
Minkälainen oli valotusaika? Oliko seurantaa? Itse yritin samalla putkella ja EOS1000D:llä saada kohtalaista kuvaa Jupiteristä, mutta joko tulee ylivalottunut tähti, tai sitten ei näy mitään :(
Sama vika rahikaisellaki ja eikä auta yhtään et tietyillä toiminnoilla kamera sammuu jos Lankalaukasin käytössä.öhery
Muutama kuva omista töheryksistä.
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

prototype

Jos 1000D:lä haluaa planeettoja kuvailla, niin kannattaa kokeilla EOS Movrec ohjelmaa. Vaatii läppärin putkenviereen, mutta mahdollistaa viedeotaltioinnin 1000D:n liveview kuvasta.