Celestron CG5 GoTo jalustaan ei tule virtaa

Aloittaja Pluto, 25.11.2012, 20:03:25

« edellinen - seuraava »

Tikkes

Kyllä sen virtaledin PITÄISI? palaa, vaikka käsikapula ei olisi kytkettynä. Ulkomaisilla sivustoilla löytyy juttua, että on muillakin ollut ongelmia virtasyötön kanssa. Viallinen virtakytkin on ollut yksi syyllinen. Siellä on kokeiltu rumpata sitä virtakytkintä edestakaisin, jos kontakti löytyisi. Jos vika löytyisi tuosta virtakytkimestä, niin sitten kytkimen voisi vaihtaa, tai juottaa hyppylangalla sen pysyvästi ON-asentoon.

Toinen ensiapu ja yleinen häiriö on ollut juuri tuo +pinni. Sehän on keskeltä halki, ja jos se on jostain syystä puristunut yhteen, niin kontakti voi olla huono. Mattoveitsen terällä varovasti pinniä levittämällä ovat saaneet jalustan eloon.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Pluto

Kiitos Tikkes vinkistä! + pinnin puoliskot olivat melkein kiinni toisissaan, joten levitin niitä hiukan. Virtaliitin tuli jämäkämmäksi, mutta mitään muuta ei kuitenkaan tapahtunut. Virtakytkintäkin olen kyllä yrittänyt rumpata, mutta ei siitäkään ole ollut apua. Uskaltaisin olettaa, että virtaliitin ja virtakytkin kummatkin ovat kunnossa ja vika on jossain muualla - mutta missä, siinäpä se haasteellisin kysymys :undecided:

Tikkes

Jos lähistöltä löytyy radio- ja tv huoltoliike, niin sieltä voisi kysyä, josko ehtisivät mittailla kortit, löytyykö niistä viallisia komponentteja. Tarvittaessa varmaan myös pystyvät vaihtamaan pintaliitoskomponentin.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

einari

Tulipahan vaan mieleen kun tuli tämä vastaan että tuurilla täältäkin voi löytää jotain hyödyllistä:
http://www.astronomy-mall.com/astro.parts.outlet/
___
Tapio

Pluto

Pidetään vielä korvan takana tuota ajatusta käyttää ulkopuolista (l. maksullista) apua ja yritetään vielä kerätä vinkkejä mistä vikaa voisi etsiskellä.
Loppupeleissähän tämän voisi myydä pois manuaaliversiona, kun isompaa (11" ?) mutta samalla lyhyempää putkea tekee mieli. Toisaalta tämä C8N on putkena jopa yllättävän hyvä, joten voisihan sen jättää tulevaisuutta ajatellen varaputkeksi.

Kiitos einarille linkistä, näytti olevan kaikkea mahdollista listoilla 14" tuubista aina pikkuosiin. Maksua näytti huolivan vain rahana/shekkinä  :sad:

Eli virtalähde, virtajohto ja -liitin sekä virtakytkin taitavat olla kunnossa. Samoin johdotukset. Piirilevyilläkään ei silmämääräisesti katseltuna näyttänyt olevan palamia, irrallisia komponentteja tai muuta arveluttavaa.

Tuleeko vielä mieleen muita tarkastamisen arvoisia asioita?

PS. Vinkki: Jos joskus tulee CG5 jalustan kanssa ongelmaksi, että liike toimii vain toiseen suuntaan, niin kannattaa tarkistaa ensin moottorin johdotukset. Itselläni oli vastaava parisen vuotta sitten ja vika oli nimenomaan löystyneessä johdossa.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pluto - 26.11.2012, 21:59:15
Liitteenä on myös kolme muuta kuvaa eli kaikkinensa kummatkin piirilevyt molemmin puolin kuvattuina.
Olisiko tuo pienemmän piirilevyn etupuolen kuvan vasemmassa alalaidassa oleva Timpen mainitsema transienttisuoja (ainakin linkin kuvat näyttivät aika samanlaisilta)?

Jep, tuo on yksi epäilyksen alainen. Voit mitata tuon kunnon yleismittarillasi diodi- tai vastusalueella. Tällöin mittaus tehdään ilman virtaa (diodi-alue on se kohta aluevalitsimessa, missä on --|>|-- näköinen merkki. Mittaa tuo kumpaankin suuntaan (siis vaihdat mittarin mittapäät päikseen, kun mittaat tuota). Toiseen suuntaan pitäisi tulla selvästi suurempi lukema kuin toiseen suuntaan. Jos kumpaankin suuntaan on liki nolla ohmia, tuo on oikosulussa. Olen merkinnyt kuvaan CE1.jpg plussalla sen pään mihin sijoitat punaisen mittapiuhan ja tällöin pitäisi tulla pienempi lukema mittariin kuin toisin päin.

Entä onko tuo oikean reunan kytkin se virtakytkin? Voit mitata sen toiminnan helposti ohmialueella: pidä mittarisi toinen mittapiikki tuossa kytkimen keskimmäisessä juotospisteessä (se piste mihin olet piirtänyt keltaisen ja sinisen nuolen). Sitten mittarin toinen mittapiste jompaan kumpaan päähän kytkintä eli joko sinisellä tai keltaisella nuolella merkittyyn juotospisteeseen. Jompi kumpi näistä juotospisteistä on nyt yhteydessä keskipisteeseen, mutta toinen pää ei ole yhteydessä samaan keskipisteeseen. Sitten niksautat tuon kytkimen toiseen asentoon ja toistat saman mittauksen (nyt kytkimen toisen pään juotospiste on vuorostaan yhteydessä sen keskipisteeseen (ja se toinen juotospiste taas ei ole).

Sitten tuo isompi piirilevy (CE2.jpg). Voit mitata samalla tavalla nuo D1, D2, D3 ja D4 diodit mittarin diodi- tai ohmi-alueella. Toiseen suuntaan on suurempi lukema kuin toiseen suuntaan mitattaessa, mutta oikosulkuja ei saa olla (vastuslukema lähellä nollaa). U3 piirin päällä on epäilyttävä töhry, onko se palojälki? Haiseeko se palaneelle tai onko sen alla IC-piirin muovikotelossa jotain palojälkiä? Kokeile puhdistaa tuota esim. lasinpesunesteeseen kostutetulla pumpulipuikolla.

Tämän jälkeen voit kytkeä sähköt noille korteille, mutta varo etteivät irralliset piirilevyt osu mistään kiinni koteloon. Voit tehdä tuhoa,  jos teet oikosulun piirilevyn juotospisteisiin esim. hipaisemalla niillä vahingossa jalustan metallirunkoa! Tavoitteena on kuitenkin mitata tuleeko tuohon J7 mittapisteeseen +5V noiden juotospisteiden väliin kun kytket jalustan virtakytkimen päälle ON-asentoon? Pyydä vaikka joku muu avuksi pitämään piirilevyjä ja mittapiikkejä tukevasti paikallaan (J7:n juotospisteissä). Toisaalta aina parempi, jos saat mitattua tämän +5V mittauksen, kun piirilevyt ovat paikoillaan jalustassa.

Tässäpä näitä alkuun... :smiley:
- Timo Inkinen

Pluto

Kiitos Timpe erittäin kattavista ohjeista!!

"Jep, tuo on yksi epäilyksen alainen. Voit mitata tuon kunnon yleismittarillasi diodi- tai vastusalueella. Tällöin mittaus tehdään ilman virtaa (diodi-alue on se kohta aluevalitsimessa, missä on --|>|-- näköinen merkki. Mittaa tuo kumpaankin suuntaan (siis vaihdat mittarin mittapäät päikseen, kun mittaat tuota). Toiseen suuntaan pitäisi tulla selvästi suurempi lukema kuin toiseen suuntaan. Jos kumpaankin suuntaan on liki nolla ohmia, tuo on oikosulussa. Olen merkinnyt kuvaan CE1.jpg plussalla sen pään mihin sijoitat punaisen mittapiuhan ja tällöin pitäisi tulla pienempi lukema mittariin kuin toisin päin."

--> Mitattu diodi-alueella. Kuvan mukaisesti + on vasemmassa laidassa, - on oikeassa laidassa.

Mittaustuloksia:

-Mittarin musta johto vasemmalla, punainen oikealla, mittari näyttää 1. (eli ei mitään, arvo ei muutu)
-Punainen johto vasemmalla, musta oikealla, mittari näyttää .933


"Entä onko tuo oikean reunan kytkin se virtakytkin? Voit mitata sen toiminnan helposti ohmialueella: pidä mittarisi toinen mittapiikki tuossa kytkimen keskimmäisessä juotospisteessä (se piste mihin olet piirtänyt keltaisen ja sinisen nuolen). Sitten mittarin toinen mittapiste jompaan kumpaan päähän kytkintä eli joko sinisellä tai keltaisella nuolella merkittyyn juotospisteeseen. Jompi kumpi näistä juotospisteistä on nyt yhteydessä keskipisteeseen, mutta toinen pää ei ole yhteydessä samaan keskipisteeseen. Sitten niksautat tuon kytkimen toiseen asentoon ja toistat saman mittauksen (nyt kytkimen toisen pään juotospiste on vuorostaan yhteydessä sen keskipisteeseen (ja se toinen juotospiste taas ei ole)."

--> Jep, virtakytkin on kyseessä. Mitattu ohmialueella.

Mittaustuloksia:

-Kytkin OFF asennossa (kuvassa keltaisten nuolten pää), mittarin punainen johto keskimmäisessä nastassa

Mittarin musta johto sinisten nuolten puoleiseen nastaan, mittari näyttää 1. (eli perusarvoa)
Mittarin musta johto keltaisten nuolten puoleiseen nastaan, mittari näyttää 0.00
-----
Kytkin ON asennossa (kuvassa sinisten nuolten pää), mittarin punainen johto keskimmäisessä nastassa

Mittarin musta johto sinisten nuolten puoleiseen nastaan, mittari näyttää 0.01
Mittarin musta johto keltaisten nuolten puoleiseen nastaan, mittari näyttää 1.


"Sitten tuo isompi piirilevy (CE2.jpg). Voit mitata samalla tavalla nuo D1, D2, D3 ja D4 diodit mittarin diodi- tai ohmi-alueella. Toiseen suuntaan on suurempi lukema kuin toiseen suuntaan mitattaessa, mutta oikosulkuja ei saa olla (vastuslukema lähellä nollaa)"

--> Mitattu diodialueella. Mittaustuloksia (kuvasta katsottuna mittarin musta johto diodin vasemmassa laidassa, punainen johto oikeassa laidassa)

D1, mittarin lukema .898
D2, mittarin lukema .903
D3, mittarin lukema .883
D4, mittarin lukema .893

Mittaustuloksia (kuvasta katsottuna mittarin punainen johto diodin vasemmassa laidassa, musta johto oikeassa laidassa).
HUOM! Tässä mittauksessa jokaisen diodin kohdalla mittarin näytöllä käväisee tulos, sitten palaa perusarvoon (1.). Laitoin tuohon lukemien vaihteluvälin.

D1, mittarin lukema 1.372-1.609
D2, mittarin lukema 1.502-1.686
D3, mittarin lukema 1.399-1.622
D4, mittarin lukema 1.424-1.681


"U3 piirin päällä on epäilyttävä töhry, onko se palojälki? Haiseeko se palaneelle tai onko sen alla IC-piirin muovikotelossa jotain palojälkiä? Kokeile puhdistaa tuota esim. lasinpesunesteeseen kostutetulla pumpulipuikolla"

--> Ei haise palanut tai ole palojälkiä. Putsasin ja tuo kuvassa näkynyt epäilyttävä läiskä hävisi.


"Tavoitteena on kuitenkin mitata tuleeko tuohon J7 mittapisteeseen +5V noiden juotospisteiden väliin kun kytket jalustan virtakytkimen päälle ON-asentoon? Pyydä vaikka joku muu avuksi pitämään piirilevyjä ja mittapiikkejä tukevasti paikallaan (J7:n juotospisteissä). Toisaalta aina parempi, jos saat mitattua tämän +5V mittauksen, kun piirilevyt ovat paikoillaan jalustassa."

--> Eli mittasin tämän piirilevyt liitettyinä jalustan kaapeleihin. Mittaustulos oli tyrmäävä 0V (eli mittari ei värähtänytkään)  :sad:

Mitä muuta tästä pystyy päättelemään kuin sen, että virtakytkin toimii ja tuohon J7:een ei tule virtaa?
Pystyykö vielä kotikonstein tarkistamaan/korjaamaan jotain?


Ihan yleisenä kommenttina voisin sanoa tähän Celestronin jalustan toteutukseen sen, että elektroniikan suojaus on olematonta. Nätin muovikotelon sisällä ei ole minkäänlaista kosteus yms. suojaa ja tuota isompaa piirilevyä pitää irrallaan itse jalustasta vain pieni muovinpalanen (joka irtoilee, kun on kiinni huonolla liima-aineella).

prototype

Onko tuossa isommalla piirilevyllä olevat isot kondensaattorit heittäneet lyytit pihalle vai näyttääkö vain kuvassa siltä?
Entä oletko mitannut tuon pienemmän piirilevyn virta kytkettynä, eli antaako ulostuloista jänitettä eteenpäin?

Pluto

Minun mielestä nuo kondensaattorit näyttää ehjiltä, ei vuotoja ja kummatkin ovat symmetrisiä. Lähinnä nurkkaa olevassa kyllä hiukan ihmetyttää se, että kondensaattorit alalaita on melkein kiinni piirilevyssä - toinen on selkeästi ylempänä.

En ole mitannut lähteekö pienemmältä piirilevyltä jännite eteenpäin. En löytänyt tälle netistä kytkentäkaaviota ja ainakaan itse en pysty sanomaan missä pinneissä noissa kolmessa liittimessä kulkee jännite ja mitä mittarin pitäisi näyttää (12V/5V/?). Johdon värin perusteella en ole lähtenyt kokeilemaan...

Timpe

Diodit ja ylivirtasuoja ovat ehjiä noiden mittausten perusteella (siellä olisi ollut oikusulkua tai katkosta molempiin suuntiin, jos joku noista olisi vialla).
Myös virtakytkin on ehjä eli kytkee virtaa oikein sitä käänneltäessä. Mitä tuossa U11 komponentin päällä lukee? Se on ilmeisesti jänniteregulaattori, mikä tiputtaa +12V jännitteen tuohon +5V tasoon (+12V tulee U11:n vasemman reunan pinniin ja lähtee U11:n oikean reunan pinnistä +5V:na muualle kortille, maataso on keskellä). Voit mitata nämä jännitetasot pitämällä mittarin toisen piikin tuossa GND-pisteessä.

Tuleeko +12V jännitettä tuohon U11:lle saakka? Jos tulee, niin sitten se U11 on vialla kun ei kerran anna +5V lähtöjännitettä. Toinen vaihtoehto on, että +5V taso on oikosulussa (voit mitata tämän ilman sähköjä, kun kytket mittarin vastusalueella tuohon +5V/GND väliin: siinä ei saa olla oikosulkua!). Tuon jälkeen pitää lähteä hakemaan vikaa kauempaa kortilta eli kenties noista pienen ja ison kortin välisistä liitoksista (voit jäljittää +12V kulkua, kun seuraat tuota U11:lle tulevaa johdinta vasemmalle C1/C2-väliin ja siitä eteenpäin ilmeisesti johonkin kortin reunassa olevalle liittimelle). Voit mitata jännitteitä ympäri korttia/liittimiä, jos pidät mittarin mustan maajohdon kiinni tuossa piirilevyn GND-pisteessä ja mittaat punaisella tasajännitteitä (VDC) ympäri korttia. Varo kuitenkin, ettet tee mittarin kärjellä oikosulkua komponenttien jalkojen väliin!
- Timo Inkinen

Pluto

Kiitos Timpe jälleen kerran!

Tässä uutta tietoa ohjeittesi mukaan:


"Mitä tuossa U11 komponentin päällä lukee?"

--> "Ylärivissä "45AC" ja alarivissä "N00A" (ainakin näin olin tulkitsevinani noita merkintöjä).


Seuraavat mittaukset piirikortit irrallaan jalustasta, toisiinsa kytkettyinä. "AZM J3J4" liittimessä ei ollut mitään kiinni (=liitin menee jalustan moottoriin).


"(+12V tulee U11:n vasemman reunan pinniin ja lähtee U11:n oikean reunan pinnistä +5V:na muualle kortille, maataso on keskellä)."

--> Mittarin volttipuolella sain vasemmasta pinnistä 0.41V, oikeasta 0V (mittaustilanteessa virtajohto kiinni ja virtakytkin ON -asennossa).


"Toinen vaihtoehto on, että +5V taso on oikosulussa (voit mitata tämän ilman sähköjä, kun kytket mittarin vastusalueella tuohon +5V/GND väliin: siinä ei saa olla oikosulkua!)"

--> Mittarin musta johto groundissa ja punainen oikeanpuoleisessa jalassa, mittari näyttää 1.608


"kun seuraat tuota U11:lle tulevaa johdinta vasemmalle C1/C2-väliin ja siitä eteenpäin ilmeisesti johonkin kortin reunassa olevalle liittimelle)."

--> Johdin menee piirilevyn kulmassa olevan kondensaattorin alle, siitä eteenpäin ei selkeää jatkoa.


Juttelin tästä virtaongelmasta yhden tutun kanssa, joka on rakennellut aikanaan robotteja ja muutenkin ollut tekemisissä elektroniikan parissa. Hän yrittää katsoa mikä tässä voisi olla vikana, joten omien mittausten osalta tulee nyt pieni tauko.

Laitan tähän viestiketjuun myöhemmin tietoa tuloksista.

Kiitos kaikille avusta tässä vaiheessa!

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pluto - 29.11.2012, 19:47:32
">>(+12V tulee U11:n vasemman reunan pinniin ja lähtee U11:n oikean reunan pinnistä +5V:na muualle kortille, maataso on keskellä)."
--> Mittarin volttipuolella sain vasemmasta pinnistä 0.41V, oikeasta 0V (mittaustilanteessa virtajohto kiinni ja virtakytkin ON -asennossa).

>>"Toinen vaihtoehto on, että +5V taso on oikosulussa (voit mitata tämän ilman sähköjä, kun kytket mittarin vastusalueella tuohon +5V/GND väliin: siinä ei saa olla oikosulkua!)"
--> Mittarin musta johto groundissa ja punainen oikeanpuoleisessa jalassa, mittari näyttää 1.608

Tuon mukaan vika jää siis +12V syöttöön eli se ei tule virtakytkimeltä enää tuonne U11 saakka. Hyvä jos joku elektroniikkaa tunteva tulee käymään. Vika tuntuisi olevan melko pienellä alueella +12V syötössä ja sen selvittämiseen menee mittarin kanssa osaavalta muutamia minuutteja. Kerro kaverille, että mittaa samalla nuo välijohdot piirilevyjen välistä. +5V lähdöstä mittamasi lukema 1.608 ei kerro mitään, kun et kertonut käyttämäsi mittausalueen valintaa. 1,6 ohmia on oikosulkua vastaava tilanne +5V lähdön puolella, mutta 1,6 kilo-ohmia on vastaavasti normaali arvo sen takana olevalle elektroniikan kytkennälle. (Olen itse töissä elektroniikan alihankinnan parissa, mistä nämä perustiedot tuollaisen vian hausta.) Toivotaan että vika selviää ja sen korjaaminen onnistuu :smiley:
- Timo Inkinen