Pinoaminen linuxissa?

Aloittaja Lithos, 25.11.2012, 14:49:16

« edellinen - seuraava »

Lithos

Hei!

Tiedustelisin foorumin linux ihmisiltä löytyykö linuxille mitään Deepskystackerin tyylistä softaa pinoamiseen. Mielessä on liikkunut siirtyminen kokonaan pois windowsista ja kaikki muu tuntuisi hoituvan mutta tähän ongelmaan en ole vielä ratkaisua löytänyt (paitsi wine).

- Mika
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

MarkoM

Ellei kaupallisuus haittaa, niin eikö AstroStack (http://www.astrostack.com/) kävisi? Sehän vaatii Javan toimiakseen eli sen pitäisi silloin olla periaatteessa riippumaton käytetystä käyttöjärjestelmästä.

Sitten löytyy tuollainen ohjelma kuin Siril (http://sourceforge.net/projects/siril/), joka on hieman Iristä vastaava ohjelmisto.

Periaatteessa homma saattaisi onnistua myös HDR- ja panoraamaohjelmilla, vaikka niissä ei välttämättä ole sellaisia asetuksia, joita tähtikuvien pinoamisessa tarvitaan. Linuxissa toimivat ainakin:

MacroFusion: http://sourceforge.net/projects/macrofusion/
Hugin: http://hugin.sourceforge.net/
Zerene Stacker: http://zerenesystems.com/stacker/ (kaupallinen ohjelma)
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Lithos

Astrostackkia olen katsellut sillä silmällä, se vain mietityttää että tukeeko tuo flättejä tjsp jos haluaisi DSLR kuvia stäkätä webcam juttujen sijaan. Se toimisi kyllä tosin en tunne ketään jolla olisi siitä kokemuksia mutta hankintalistalla tuo jo on planeettatouhua varten.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

einari

Juuri hiljattain tuli minulle vastaan tämä Regim, joka myös Javaa joten saattaapi Linuxissakin toimia:
http://www.andreasroerig.de/regim/regim_e.htm
___
Tapio

mickut

Kaupallisista ohjelmista myös PixInsight toimii linuxissa sen verran mukavasti, että lopetin oman pinoamissoftan tekemisen ja sain vähennettyä vapaa-ajan koodausprojektit nyt neljään.

-Antti

pnuu

Edellämainittujen lisäksi on myös Iris, joka toimii linuxissa Winen kautta. Ei sieltä helpoimmista softista aloittaa, mutta skriptattavissa ja tekee asiat kutakuinkin oikein :-) Lisäksi on ilmainen.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

JVO

Open source -softan käyttäjänä voin suositella kokeiltavaksi Raw Therapeeta (flätti- ja darkkikorjaus, raakakuvien kehitys), Hugin (kuvien kohdistaminen), Enfuse (sopivilla asetuksilla kuvien pinoaminen). Imagej/Fiji on myös kokeilun arvoinen softa, tuo hanskaa kaikenlaiset kuvapinot hyvin.

Esim. workflow tämän kuvan osalta oli seuraavanlainen:
- Raakakuvat  Raw Therapeella16bit tiffeiksi, samalla hoituu dark- ja flat-korjaus automaattisesti koska koneella on jo kattava kirjasto korjauskuvia. Väri-interpoloinnin (debayer, demosaic) laatu on parasta kun käyttää Amaze-asetusta, pikselitasolla mikään ei vedä vertoja.
- Tiffien kohdistus toisiinsa Huginilla, Huginista edelleen 16bit tiffit ulos.
- Kohdistettu pino syötettiin Enfusen läpi asetuksilla --weight-saturation=0, --weight-contrast=0, --weight-exposure=1, --mu=0.5, --sigma=1 (asetusten nimet voi olla vähän sinnepäin, ulkomuistista vedän). Noilla asetuksilla kuvista lasketaan keskiarvo.
- Kohdistuksen ja pinoamisen voi hoitaa myös Fijillä, tosin sen kanssa on ollut ongelmia 16bit tiffien kanssa. 32bit- ja 8bit-kuvat on kuitenkin ok.
- Loppukäpistely Gimpin 2.9-versiolla, joka hanskaa 16bit-kuvat.

micko

Tuli vastaan omia koodausongelmia selvittäessä tällainen http://sourceforge.net/projects/lxnstack/

Kokeilin ja tuo vaikuttaa ihan pätevältä. Asennus onnistui helposti ja ohjelma on melko intuitiivinen käyttää. Tuo on vasta julkaistu, joten bugeja saattaa löytyä. Ihan ensimmäinen versio ei esim onnistunut avaamaan Canonin CR2-tiedostoja, mutta tuo bugi korjattiin nopeasti.

Ne omat koodausjutut ovat myöskin pinoamissoftaa Linuxille, mutta oma viritelmä on tuohon verrattuna melkoisen alkeellinen. Kirjoitan siitä lisää jahka sen onnistuu asentamaan ilman lähdekoodin muokkausta. :)
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

kurja

hugin panoraamatyökaluista löytyvä align_image_stack on myös jossain määrin tähän soveltuva väline.

gimpin beta tukee >8bit kuvia ja sen kanssa voi kokeilla astronomy plugin settiä, siinä on joitakin pinoamistyökaluja.

ja Deep Sky Stackerikin toimii linuxissa, winellä. Itse käytän sitä, ja Regimiä joka tässä jo aiemmin mainittiin.

Juppe

Kurja, oliko Deep Sky Stackerin asennuksessa jotain erikoista? itse en saanut toimimaan winellä.

kurja

Lainaus käyttäjältä: Juppe - 30.01.2014, 23:58:40
Kurja, oliko Deep Sky Stackerin asennuksessa jotain erikoista? itse en saanut toimimaan winellä.

Ei se tarvinnut muuta kuin yhden windowsin dll:n, (mfc80) niin pelasi winellä. DSS:n sivuilta löytyy varsinainen kauhutarina muka oppaaksi miten sen ehkä voi saada toimimaan linuxissa, mutta tosiaan ainakaan minun tapauksessa ei tarvinnu muuta kuin lisätä tuo yksi tiedosto DSS:n käytettäväksi. Saitko jonkun herjan kun yritit asentaa?

edit - mikä distro kyseessä? minulla ubuntu 12.04 32b

kurja

onkohan kukaan muuten kokeillut iristä linuxilla?

pnuu

Lainaus käyttäjältä: kurja - 31.01.2014, 00:22:08
onkohan kukaan muuten kokeillut iristä linuxilla?

Jep.

Toimii, tosin kuvien lataaminen pitää tehdä joko tekstikomennoilla tai skriptaamalla, koska Iriksen GUI-lataus pitäisi tehdä raahaamalla explorerista kuvat latausikkunaan. Itse kiersin tämän, silloin kun vuosia sitten viimeksi tuli kuvattua ja pinottua, kirjoittamalla bash-skriptin jolla tein Iris-skriptin. Tuon skriptin pystyi ajamaan Iriksen komentorivi-ikkunasta (olikohan "run skripti" tms.), ja lopputuloksena levyllä oli valmis pino loppukäsittelyä varten. Jos tarvetta, niin voin kaivaa tuon skriptini jostain.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

micko

Ilman sitä skriptiä homma toimii niin, että kopioit iriksen työhakemistoon pinottavat kuvasi ja nimeät ne tyyliin <geneerinen nimi><juokseva numero>.<pääte>. Eli vaikkapa andromeda1.cr2, andromeda2.cr2, andromeda3.cr2, jne

Sen jälkeen iriksen komentoikkunan kirjoitat

CONVERTRAW <geneerinen nimi> <uusi gen. nimi> <kuvien lukumäärä>

Uusi geneerinen nimi voi olla itse asiassa sama kuin vanha, koska tiedostopääte on oletettavasti eri

CONVERTRAW andromeda andromeda 30

Nyt kuvat ovat käytettävissä kuten raw->cfa-konversioikkunan jälkeen.

Mulla ei muuten DSS toiminut winellä. Käynnistyi kyllä, mutta ei saanut avattua tiedostoja. Avausikkuna tuli normaalisti, mutta ok:n painaminen ei lisännyt tiedostoja listaan.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

Juppe

Lainaus käyttäjältä: kurja - 31.01.2014, 00:18:53
Ei se tarvinnut muuta kuin yhden windowsin dll:n, (mfc80) niin pelasi winellä. DSS:n sivuilta löytyy varsinainen kauhutarina muka oppaaksi miten sen ehkä voi saada toimimaan linuxissa, mutta tosiaan ainakaan minun tapauksessa ei tarvinnu muuta kuin lisätä tuo yksi tiedosto DSS:n käytettäväksi. Saitko jonkun herjan kun yritit asentaa?

edit - mikä distro kyseessä? minulla ubuntu 12.04 32b

Minullakin pellin alla Ubuntu 12.04 32b valmiiksi viritettynä eli Mint 13 32bit. Käynnistettäessä DSS ei herjaa mitään mutta myöskään ei tapahdu mitään. Asennuskaan ei ollut ongelma. Mistä tuon dll:n saa ja minne pitää laittaa?