Rautaa ja linssejä

Aloittaja Celest1al Sphere, 18.11.2012, 10:23:49

« edellinen - seuraava »

Celest1al Sphere

Tervehdys!

Olen nyt tämän kuluvan vuoden harjoitellut ilmakehän ilmiöidenkuvaamista seuraavanlaisella kalustolla:

-Canon EOS 1100D -runko + mukana tullut kittilinssi
-Samyang 8mm kalansilmä

Itse olen tosiaan taustaltani pääasiassa DS -kohteiden visuaalihavaitsija, mutta ilmakehän ilmiöt ovat kiehtoneet minua aina, ja ne veivätkin tämän miehen tosissaan mukanaan tämän vuoden keväällä..

Aloitan tämän keskustelun sillä mielellä, että se palvelisi ja hyödyttäisi ennen kaikkea aloittelevia ilmakehäkuvaajia ja sellaisia, jotka harkitsevat kaluston päivittämistä. Itse olen miettinyt kaluston päivittämistä lähitulevaisuudessa..

Eli kertokaapa nyt, arvon harrastajatoverit, minkälaisella kalustolla itse kuvaatte? Runko/rungot ja linssit? Mitä hyviä ja huonoja puolia näette kalustossanne? Olisiko päivittämisen varaa? Jos olisi, niin minkälaisesta päivityksestä unelmoitte? Mitä kannattaa hankkia ja mitä ei? Mikä on hyvä linssi esim. revontulten tai halojen kuvaamiseen? Entäpä minkälaisella telellä saa parhaat kuvat kangastuksista tms?

/Juha

jperala

Sony Alpha A55
KM 17-35 2.8-4
KM 75-300 4.5-5.6

Ei tällä hetkellä haaveita kaluston vaihdosta, runko tarpeeksi monipuolinen omaan käyttöön. Optiikka ihan kelpoa, vähemmän tulee kuvattua pimeässä niin en tarvitse sitä valovoimaa.
Itse en ole löytänyt tilannetta johon tuo runko ei taipuisi, en nyt tarkoita että A55 on parasta mitä löytyy, omaan käyttöön riittävä.

Electroninen etsin jakaa mielipiteitä, itseäni se ei ole haitannut. Pidän siitä että näen suoraan mitä tulee kuvaan.
En osaa neuvoa mikä sinun käyttöösi olisi se paras yhdistelmä, ennemin mieti mitä tarvitset ja sen mukaan sitä kalustoa.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Timo Kuhmonen

jos koko linssipolttovälit listaa, niin ilmakehän valoilmiöitä tulee kuvattua 4.5-300mm putkilla (kroppikameralla). Useat niistä tullut hankittua muutenkin luontokuvausta varten ja sopivat eri tilanteisiin.

Jos on esim isolla osalla taivasta näkyvä horisonttirengas, silloin kroppikenolla tuo 4.5mm sigma (ympyräkuva). Kun auringon ympärillä esim isohalkaisijaisia kaaria, ja haluaa maisemaa mukaan, silloin esim 10.5mm diagonaalikalansilmä. Kumpikin piirtää kalansilmälle tyypiilisesti (vääristymät). Diagonaalikalansilmää käytän myös laaja-alaisiin linnunratakuviin (kamera seurantajalustalla)

Useimmiten on kamerassa kiinni 12-24 laajakulmazoomi. Useimmat halot ja eri ilmiöt sillä kuvaan, myös maisemia luonnosta. Ei aivan täydellisin putki revontulien kuvaamiseen f/4 valovoimansa takia. Piirtokin on tietyillä alueilla kennoa ko linssissä melko epäterävää. Telepuolella on käytössä esim 100...300mm polttovälit kangastuksien kuvaamiseen (merellä kelluvia kaukaisia saaria, matalalla oleva muodoltaan vääristynyt kuu maisemassa). Joissakin kuvissa jopa 500mm polttoväli saattaisi olla kelvollinen, mutta sellaista en omista (linssiputkien hinnat tosi korkeita, ellei tyypillistä 500/8 pikkupeiliteleä osta)

Kameran vaihto on edessä, suurimpana syynä ettei nykyinen vuodesta 2006 palvellut D200 toimi kovalla pakkasella. Ensin tekee tiheää raitaa raw kuviin. Lopulta peilikoneisto jumii. Seuraava syy on kuvanlaadun parantuminen isoilla ISO:lla. Tuleva kamera on melko varmasti kinokoon kamera, full-frame kennolla. Suurin osa nykyisistä kakkuloista on täyskoon kennolle, filmiajalta hankintoja. Täyskennoisessa puoltaa hankintaa minulla, myös parempi etsinnäkymä. Myös etsimen käytettävyys silmälasien kanssa on merkittävä tekijä. Jos vaikka löytäisi "Nikon D3-jotakin" sarjalaisen, käytettynä sopuhintaan...

EDIT:
mainittakoon myös se, ettei omissa kuvissani sisältö parane kameraa vaihtamalla. Saattaa teknisellä puolella kuvanlaatu olla parempaa. Yhtä lailla vaikka olisi digi tai filmirunko käytössä, suurin vaikuttava tekijä kuvan sisältöön - on se kaksijalkainen olio kameran takana (joka on tarpeeksi usein ulkona kameran kanssa, sopivassa paikassa ja sopivaan aikaan.)

JVO

D200:sta päivitin D800:aan. Objektiivivalikoima supistui samalla kahdeksasta neljään: Samyang 14mm f2.8, Nikonin 50mm f1.8 ja 105mm f2.8 sekä Sigman 100-300mm f4. Harmi ettei ole Samyangin 8mm:n kalansilmälle vastinetta full framella, tuossa kun on mukavannäköinen projektio ja tuo oli melkolailla immuuni kovallekin vastavalolle. Tuo 14mm f2.8 on ns. revontulilasina toiminut, vaikka silläkin on omat kuvanlaatuongelmansa täydellä aukolla. Sisämaassa ei nyt pääse kangastuksista nauttimaan, joten teleobjektiivit on käytännössä deep sky- ja tähdistökuvauslinssejä sitten.