Ongelma CPC1100 käsikapulan ja/tai virransyötön kanssa

Aloittaja niklas1234, 16.11.2012, 19:57:52

« edellinen - seuraava »

niklas1234

Otsikosta jo osittain selvisikin, minkälaisen ongelman kanssa tänään olen joutunut painimaan ja toistaiseksi sen painin olen hävinnyt.  :embarrassed:
Minulla on hieman vajaa vuosi sitten ostettu Celestron CPC1100 kaukoputki, jota en ole ehtinyt käyttämään kuin vasta nyt muutama viikko sitten ensimmäisen kerran.
Pari iltaa opettelin suuntaamista jne. ja kaikki toimi ihan hyvin, kunnes tänään, kun meinasin taas hieman opetella lisää käyttöä niin virrankytkemisen jälkeen kapulaan tuli virheilmoitus: No response 16

Sen verran osasin ottaa selville netistä että se liittyy ohjainmoottoreihin.
Olen käyttänyt tätä muuntajaa suoraan kaukoputken mukana tulleen tupakansytytin-virtajohdon kanssa: http://biltema.fi/fi/Toimisto---Tekniikka/Paristot-ja-Virrantuotto/Verkkolaitteet-ja-laturit/Muuntaja-38116/

Se päällimmäinen kysymys onkin, että olenko polttanut moottorit tuolla muuntajalla vai keksiikö joku, mikä muu voisi aiheuttaa tuollaisen toimimattomuuden?
Tässä oli siis pari vuorokautta väliä, kun viimeksi härveliä käytin eikä se silloin mitään pätkinyt tms. vaan toimi ihan moitteettomasti.
Käsikapulaa kokeilin AUX-kohtiinkin mutta sama vikailmoitus tulee niistäkin.

Mitä siis kannattaisi nyt seuraavaksi tehdä, muutakuin ostaa uusi kaukoputki?  :grin:

tähti_ville

Heippa,

Minulla oli joskus samaa ilmiötä 925:sen kanssa joka johtui kapulan ja jalustan johdon kontakstista. Tarkistin kaikkien liittimien kiinnitykset niin alkoi sen jälkeen toimimaan normaalisti.

Terveisin Antti

Käenpesä

Moi Niklas,

Oletko koittanut syöttää Celestroniisi virtaa esim. auton akun kautta? Netissä monestakin ohjeesta löytyy maininta häiriöstä virransyötössä. Vasta tämän jälkeen tulee RA moottori/ ohjainkortti. ohessa linkki Celestron Support sivulle.
http://www.celestron.com/c3/support3/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=2434&nav=0,255

Siellä mainitaan myös painamaan toistuvasti UNDO painiketta käsiohjaimesta ja poistamaan näin tuo virhe.

Ideana heittäisin myös kokeilua ohjata putkeasi tietokoneen ja NexRemote ohjelman avulla. Tarvitset siihen toki adapterin, koska nykykoneissa ei tuota sarjaporttiliitintä enää tahdo löytyä. Adapterina itse käytän seuraavan linkin mukaista adapteria.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/1600/dhh/Aten-UC-232A-USB-A-tyyppi-DB9-uros-sarja-adapteri-RS232.
Tarvitset tuota adapteria myös mikäli aiot päivitellä käsiohajimen tain moottoreiden firmwareja.

Mikäli putkessasi on vielä takuuta jäljellä, ( siis ennen suojakuorien aukaisua) ottaisin yhteyttä myyjään ja keskustelisin hänen kanssaan.

Terveisin VP Käkönen
Veli-Pekka Käkönen, Valkeakoski
Celestron CPC 1100 XLT, SkyWatcher 200/1000 HEQ5, TS Quadruplet 80/520 f6.5, ZWO ASI662MC, ZWO ASI294MC Pro.
http://kaenpesa.blogspot.fi/

TeroP

Kaikki "no response" 16 tai 17 errorit jotka ovat vastaan tulleet CPC-kaukoputkilla, ovat johtuneet liian alhaisesta käyttöjännitteestä, jonka laitteelle on syöttänyt. Minulla oli aikanaan huonohko virtakaapeli powertankin ja CPC8:n välissä, joka aiheutta jos minkälaista sekoilua sattumanvaraisesti. Välillä tuli no responsea, ja välillä goto jäi vain päälle tai vei putken johonkin sattumanvaraiseen paikkaan.

En koskaan jaksanut mitata minkäverran jännitettä meni läpi tuosta surkeasta kaapelista, mutta sen heikkouden kuuli kyllä jo moottorien äänestä, joka kuulosti aika valittavan oloiselta verrattuna toiseen kaapeliin tai verkkovirta-adapterista saatuun virtaan.

Tietty nuo johtojen liitännät voivat tuota myös aiheuttaa, josta oli jo mainittu tuossa ylempänä.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

KEW

Kuulostaa jotenkin tutulta.
Komeetan alkuvuodesta hankkimassa putkessa samantapainen ongelma.
Piti vaihtaa joku piirilevy.
Onneksi Ylvalla oli varaosa varastossa, ei tavinnut lähettää koko putkea minnekkään.
Haiskahtaa tyyppivialta!

Terv. Kaj Wikstedt / Kirkkonummen Komeetta

niklas1234

Kiitos vastauksista.
Tässä oli jo monta erilaista vaihtoehtoa, mitä pitäisi yrittää ennen kuin lentää tuo romu kaatopaikalle.

UNDO -napin toistuvan painaminen ei auttanut asiaa vaan "No response 16 ja 17" vuorottelivat sen jälkeen ruudulla.
Tänään yritän vielä virttaa syötää auton akusta ja jos sekään ei auta niin sitten lienen pahemmissa ongelmissa?

Ja sellainen sarjaporttiliitäntä-adapteri pitää nyt myös tässä yhteydessä tilata, kun joka tapauksessa taitojen karttuessa aikomuksena on ohjailla putkea tietokoneelta.
Samalla siis saisin myös päivitettyä käsikapulan ohjelmistoversion.

Tämä kaukoputki on ostettu kaksi viikkoa vajaa vuosi sitten, että takuun piiriin saattaa jotain kuulua, mutta jos tuota avaamaan aletaan liittimien puhdistusta varten niin sitten sattaa olla turhaa enää vedota takuuseen? Vai saako niitä liittimiä jotenkin "nätisti" esille puhdistusta varten jonkun kannen alta?

Käenpesä

Moi,

Celestronilla on putkissaan kahden vuoden takuu, joten ennenkuin aukaiset suojakuoret kysy siihen ainakin lupa myyjältäsi. Sinällään suojakuorien aukaisuun ei liity mitään mystistä. Muutama kuusiokoloruuvin aukaisu ja hieman aikaa. Itse olen aukaissut putkeni jo monen monituista kertaa. Vaihdan uudet vaseliinit aina ennen kauden alkua. Lisäksi olen omaan putkeeni jo vaihtanut kerran tuon GPS yksikön tuonne putken olkavarteen. GPS lakkasi lataamasta tietoja satelliiteilta. Sen pienenpieni akku vaatii säännönmukaista käyttöä ja kun se itselläni seisoi käyttämättömänä n. vuoden ajan niin sepäs ei enää huolinutkaan virtaa ja näinollen ei kyennyt pitämään muistissaan paikkatietoja. Tilasin sen Teleskop-servicen välityksellä.
Mutta tuon virtayhteysongelman pohjalta ote ensin yhteyttä putken myyjään mikäli se on mahdollista. Moottorinohjauskortti (#NXW431) CPC-putkiin maksaa Jenkeissä 107$ ja moottorit (#CPC-F00-8 AZM ja #CPC-F00-9 ALT) 82$ kpl + tietenkin Teleskop-Servicen oma osuus toimituskuluineen.

Terveisin,  VP Käkönen
Veli-Pekka Käkönen, Valkeakoski
Celestron CPC 1100 XLT, SkyWatcher 200/1000 HEQ5, TS Quadruplet 80/520 f6.5, ZWO ASI662MC, ZWO ASI294MC Pro.
http://kaenpesa.blogspot.fi/

mickut

Lainaus käyttäjältä: niklas1234 - 17.11.2012, 10:51:09
UNDO -napin toistuvan painaminen ei auttanut asiaa vaan "No response 16 ja 17" vuorottelivat sen jälkeen ruudulla.
Tänään yritän vielä virttaa syötää auton akusta ja jos sekään ei auta niin sitten lienen pahemmissa ongelmissa?
Ja sellainen sarjaporttiliitäntä-adapteri pitää nyt myös tässä yhteydessä tilata, kun joka tapauksessa taitojen karttuessa aikomuksena on ohjailla putkea tietokoneelta.
Samalla siis saisin myös päivitettyä käsikapulan ohjelmistoversion.

Sillä ilman käsikapulaa käytettävällä ohjauskaapelilla saat hyvin selville toimivatko akselien ohjauspiirit vai onko ongelma käsikapulassa. Komeetan CPC:llä kaikki muu oli kunnossa, mutta molemmat ohjauspiirit olivat menneet johonkin epämääräiseen tilaan (kummallekin akselille levyllä on yksi PIC mikrokontrolleri), eikä niihin saanut yhteyttä edes tuolla suoralla kaapelilla.

Manuaalin mukaan sallittu käyttöjännite on 9..15V, suositus on 12V ja se syö 1.5 ampeeria virtaa. Voit tuolla virralla testata oman teholähteesi, ja tarkistaa ettei sen jännite putoa liikaa kuormitettuna.

Lainaus käyttäjältä: niklas1234 - 17.11.2012, 10:51:09
Tämä kaukoputki on ostettu kaksi viikkoa vajaa vuosi sitten, että takuun piiriin saattaa jotain kuulua, mutta jos tuota avaamaan aletaan liittimien puhdistusta varten niin sitten sattaa olla turhaa enää vedota takuuseen? Vai saako niitä liittimiä jotenkin "nätisti" esille puhdistusta varten jonkun kannen alta?

Kannattaa käyttöjännitteen mittaamisen ja suoran kaapelin jälkeen olla yhteydessä ensin jälleenmyyjään.

CPC:n runko on helppo avata: liikuntalukoista asetinruuvi pois ja lukon saa pyöritettyä irti, sitten muutama ruuvi sieltä täältä ja lopuksi muovi pois. Alaosan kanssa kannattaa olla varovainen, ettei jää roikkumaan ohuiden johtimien varaan. Kasaaminenkin on helppoa kunhan pitää ruuvit järjestyksessä ja muistaa minkä pituinen ruuvi kuuluu mihinkin. Moottorien ohjauspiiri löytyy itäisestä haarukasta, jonka suojamuovi on ruuvien lisäksi klipsulla ja kitkalla kiinni. Piirilevyjen rakenne on simppeli ja käyttöjännitteet on helppo mitata yleismittarilla regulaattorien luota (reguista voi lukea mitä siellä pitää olla, muistaakseni kaikki ovat 7805). Samalla kannattaa mitata levyjen välisten johtonippujen ehjyys, viestintä on sarjaliikennettä ja herkkää katkenneille johdoille.

Itse ohjauspiiri on kiinni kahdella ruuvilla ja levyn alla on piilossa pienet, helposti katoavat suojaprikat, ota koppi jos irrotat.

-Antti

niklas1234

Kiitos taas uusista vastauksista ja ehdotuksista.
Äsken kokeilen auton akulla (tai oikeammin tupakansytyttimestä) antaa virtaa putkelle, mutta sama juttu.. No responce 16 ..ja välillä 17.

Muutenhan tuo ohjain antaa UNDOn painamisen jälkeen vaihtaa päivämääriä ja eri suuntausvaihtoehtoja valita, mutta kun tullaan kohtaan, jossa pitäisi ohjainmoottorit pyörähtää käyntiin niin ohjaimen näyttöön tulee oikeean yläkulmaan numero 9 ja sen jälkeen tuo "No response" -ilmoitus.

Käyn maanantaina ostamassa jostain sen RS232-USB -adapterin ja sillä sitten selviää, onko vika ohjainkapulassa?
Vaikka tässä tullaan ilmeisesti seuraavaan ongelmaan, koska katsoin Celestronin sivuilta että se Nexstar ohjelma ei toimi 64-bit käyttöjärjestelmissä (molemmissa koneissa siis Windows 7)?
Minä kun juuri pari kuukautta sitten vaihdoin sekä läppärin että pöytäkoneen uusiin, tehokkaampiin versioihin että saan laskutehoa näihin pinoamisiin ym. juttuihin.  :cheesy:

Pystynkö vielä jotain tekemään vai otanko jo yhteyttä TS:ään josta putken ostin?
Takuu-asioissa en ole heidän kanssaan koskaan asioinut, mutta muuten on kyllä kaikki hommat toimineet jopa liiankin hyvin!  :rotfl:
Ja tähän vielä extrapuukkona sydämeen.. Olin juuri pari päivää sitten saanut heidän kanssaan väännettyä hyvän diilin Hyperstar systeemistä ccd-kameran kanssa, mutta en ehkä sitä pakettia tilaakaan ennen ku tämä rotjake alkaa toimimaan!
Kyllä syö miestä..  :cry:


Ransu

Minun mielipide ja neuvo on että ota yhteys TS:n ja putki takuukorjaukseen. Taitaa olla sama vika mitä yhdellä meidän yhdistyksen kaverilla oli, moottorinohjauksen piirilevy tietääkseni meni uusiksi. Vaikuttaa tosiaan tyyppivialta kuten KEW tuossa totesi.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

TeroP

Lainaus käyttäjältä: niklas1234 - 17.11.2012, 15:23:36
Takuu-asioissa en ole heidän kanssaan koskaan asioinut, mutta muuten on kyllä kaikki hommat toimineet jopa liiankin hyvin!
Kyllähän tuon takuuseen saat helpostikin telescope-servicen kanssa, mutta siinä menee hetki. Itselläni meni noin kuukausi kunnes saivat neuvoteltua UPS:n kanssa asiakaspalautuksen sopivaan hintaan (tämä on siis oikeasti aika kallista touhua lähetellä CPC11 kokoista putkea (moottori+ota) edestakaisin, noin 150 euroa per suunta hyvällä diilillä...) jota sinun ei siis tarvitse onneksi maksaa itse.

Itse korjaus sitten kestää hetken jos toisenkin, luultavasti lähettävät putken Baaderille (celestron.de, maahantuoja) jossa se sitten korjataan ja palautellaan ensin TS:lle josta se sitten tulee sinulle.

Minulla kesti CPC11 pääpeilin puhdistus tällä metodilla toukokuun ensimmäiseltä viikolta syyskuun puoleenväliin asti, joten ei ihan mikään joutuisin toimenpide ollut.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

JariP

Morjens!

Kyllä toimii nexremote 64bit win 7 :n kanssa, kunhan hakee oikeat ajurit moiseen.
Edelleen kehoittaisin testaamaan kunnon virtajohdolla tuota toimintaa, tosin tuo herja kylläkin viittaisi vakavampaan häiriöön  :undecided:

Ainakin omassa räpyskässä tuon mukana tulleen piuhan sai nakata jokeen samantien, putki sekoili ihan omiaan.

tjari

C8 / Hs f2, Cgem, Atik 428exm, Kwiq / Lodestar
Astronomik 12nm nb filters

Blokkeri  http://jarinkuvat.blogspot.fi/

niklas1234

Nyt on tänään sitten käyty ostamassa sopiva RS232-USB adapteri että pääsee testaamaan, onko kapulassa vika..

Mutta en tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta ei tämä nyt etene kuin elokuvissa!  :realmad:
Saattaa olla teistä kaikista tyhmiä kysymyksiä, mutta mistä minä nyt tiedän, meneekö ne käskyt oikeasti perille tuonne kapulaan ja sitä kautta putkeen?

Sain asennettua Nexremote ohjelman koneeseen, mutta kun alan sen kanssa näpräämään niin ei tapahdu mitään ulospäin koneesta?
Eli onko se kapula oikeasti rikki (siis se fyysinen versio) vai eikö ne komennot vaan mene sinne perille? Miten sen saan tietää?
Pitäisikö siis esim. sen oikean kapulan näyttöön tulla samat tekstit kun virtuaalikapulaankin? Sinne oikeaan ei meinaan tule mitään muutosta.. aina se sama No response jne.
Tämä taitaa olla aika pitkä versio tuohon yksinkertaiseen kysymykseen, mutta kun ei tajua systeemistä enempää kuin sika tuulimyllystä niin paha sitä on omassa päässä ratkaista!  :undecided:

Ehkä sille, joka jaksoi lukea tuon intron niin näillä tiedoilla voisi olla jotain merkitystä ratkaisuun:
- Virtuaalikapulassa ylin liukuvalikko on: PC Port ja siihen en saa valittua mitään eli siinä lukee None
- Seuraavaan sain laitettua tuon oman putkimallini (tai mount model) eli CPC series
- Firmwaressa lukee automaattisesti se viimeisin joka mulla näyttää olevan NSX 4.21
- Mutta sitten tämä viimeinen kohta.. Virtual Port?
Siinä on vaihtoehtoina 32 eri porttia, minkä minä siihen laitan? Olen nyt yrittänyt neljällä ensimmäisellä mutta mitään ei tapahdu?

Kannattaako siis vielä muutama tunti uhrata tähän aikaa vai nostanko suosiolla kädet pystyyn ja heitän koko pa***n niin kauas kuin tollanen lentää eli käytännössä pakkaan pakettiin ja pistän menemään Saksaan ja hoidelkoot sellaset jotka oikeasti tietää jostain jotain?

Yksi idea tässä vielä tuli mieleen, että onkohan täällä aktiivisena kukaan joka kuuluu Turun Ursaan tai muuten on kiinnostunut "alasta" ja lukee näitä juttuja?
Saattaisi olla meinaan pikku homma osaavalle, jos veisin putken heille ja testattaisiin toisella kapulalla tai katsottaisiin muuten nämä minun rensselit kuntoon..



einari

Jaa luulin että tuolla Nexremotella olisi voinut ohittaa kapulan kokonaan.
Mutta ainakin joku ajuri pitäisi olla asennettuna tuolle RS-232/USB-mokkulalle.
Ja sitten pitäisi katsoa laitehallinnasta mikä portti siellä on käytössä.
http://www.celestron.com/c3/support3/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=1702&nav=0,210
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/5023508/Main/5018909

Mutta voisi olla kannattavaa ottaa yhteyttä toimittajaan ja saada selvitettyä olisiko se esim kapulassa vai jossain muualla se vika.

___
Tapio

vesa k

Hei
Minulla oli samanlaisia vikoja vahan aikaa sitten.

Siihen auttoi se, etta avasin cpc:n keskiosan ja irrotin kaikki liittimet seka suihkutin niihin elektronisiin liittimiin tarkoitettua, kontaktia parantavaa ainetta. (en tieda nimea siella Suomessa. Taalla sellaista on esim 3-EN-UNO www.wd40.es tai www.wd40.pt)

Ei ole ongelmia sen jalkeen ilmennyt.

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein