SharpSky Focuser

Aloittaja TiPi, 14.11.2012, 13:10:54

« edellinen - seuraava »

TiPi

Onko täällä kukaan rakentanut SharpSky fokuseria? Hinnalla ei ole ainakiin kirottu ja ASCOM yhteensopivuus houkuttaa. Olen aikeissa tilailla itselleni yhden sarjan. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia jos joku on jo hankkinut ja testaillut. Miten esimerkiksi autofocus toimii eri softien kanssa.

Tietoa DIY fokuserista löytyy täältä: http://www.dt-space.co.uk/SharpSky_Kit/

-Timo

TiPi

Hiljaisuudesta päättelin ettei kellään tästä kokemusta ollut ja tilasin itselleni yhden. :) Maksu onnistui hyvin PayPal:n kautta ja viikkoa myöhemmin posti toi paketin.

Kyseessä siis on tee se itse-sarja jonka mukana tulee kaikki tarvittava, mutta kasaamisen joutuu hoitamaan itse. Osat olivat siististi merkitty omiin pusseihin. Kokoaminen onnistuu siis sellaiseltakin jolla ei ole kokemusta elektroniikasta, mutta kolvi pysyy kädessä. Piirilevy oli erittäin hyvin valmistettu ja osien kohdat olivat siististi merkittynä napaisuuksia myöten.

Minulta meni koko paketin kasaamiseen toimintavalmiiksi n. 3 tuntia. Asentelin lopuksi ASCOM-ajurit ja kytkin laitteen kiinni tietokoneeseen. Windows tunnisti laitteen geneeriseksi HID-laitteeksi ja asensi ajurit.
Tässä vaiheessa piti sitten hieman ihmetellä kun läppäristä löytyy 64 bit Windows 7 ja ASCOM-ajurit eivät tietysti toimineet. Onneksi tornin koneesta löytyy vanha ja luotettava XP. :) Kiikutin siis laitteen torniin ja tällä kertaa ei ongelmia ollut. MaximDL 5 löysi laitteen ja fokuserin ohjaaminen onnistui. Autofocus toiminnallisuutta en vielä kokeillut kun taivas on tyypillisesti pilvessä.

Täytyy sanoa, että 80e laitteeksi erittäin hyvä hankinta ja suosittelen. Daven kanssa olen viestejä vaihdellut ja hänellä on tarkoitus tuoda myyntiin valmis paketti jossa löytyy myös ohjaukset huurteenpoistolle.

-Timo

tuunari

Hei, TiPi. Onko jo kokemuksia focuserista?
-pasi