Skymax127 SynScan AZ GOTO kaukoputken ohjelmat

Aloittaja eruppa, 05.11.2012, 19:58:02

« edellinen - seuraava »

eruppa

Hei!

Panin minua lähes 40 vuotta palvelleen omatekoisen Newton/Dobsonini kierrätykseen. Syynä on saapuminen "ukkoikään" ja siitä johtuvat raskaan dobsonin siirtelyongelmat. Tilalle ostin Ursasta Skymax 127 SynScan AZ GOTO pikkuteleskoopin. Huonojen säiden takia en vielä ole päässyt testaamaan vehjettä yötaivaalle, mutta pari merkillisyyttä ilmeni heti.

Laitteen mukana toimitetussa tietokonepiuhassa oli vanhanaikainen sarjaporttipistoke tietokonepäässä. Valmistaja ei näytä tietävän, ettei uusissa tietokoneissa ole COM-tyypin sarjaportteja, vaan pelkästään USB-portteja. Miten käytännössä hoidetaan ohjelmapäivitykset, jos laitteen ohjelma tilttaa tai sekoaa?

Valmistajan kotisivulla oli kyseisen teleskoopin softa ladattavana. Minulla on Windows 7 Professional (64-bittinen versio). Softan sai kyllä imuroitua pakatussa muodossa, mutta tietokoneeni ei pysty pakettia purkamaan. Tulee

tyly ilmoitus, ettei Windows tunne ko. ohjelmaa. Onkohan "suojelurahat" Bill Gatesin firmalle jätetty maksamatta, vai mistä on kyse. Oma ajatukseni oli purkaa ohjelma CD-RW-rompulle ja käyttää sitä tarvittaessa radioamatööriasemaani ohjaavan vanhan Pentium 3 tietokoneen kautta, jossa sarjaportti löytyy.

Joukossamme on varmaan tietotekniikan ammattilaisia, jotka voisivat vastata kysymyksiini.

kyseleepi Erkki Porista 

Lithos

Kommunikaatio hoituu nykykoneiden kanssa helpoimmin ihan sarjaportista USB:ksi adapterilla. Pakkauksen muodosta riippunee millä ohjelmalla kannattaa purkaa. 7zip osaa purkaa useimmat formaatit.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

eruppa

Hei!

Tuon asian olen toki kuullut noista adaptereista. Kyse on vain siitä, että tuollainen sarjaporttia emuloiva adapteri tarvitsee myös sopivan softan toimiakseen. Ilkeä asia on, että tuo softa on sovellutuskohtainen, eli kaipaisin tietoa siitä, mistä tuohon kyseiseen teleskooppiin sopiva adapteri-emulaattori löytyy ja mitä se maksaa.
Eli en kaipaa "nörttiteoriaa", vaan konkreettista tietoa.

yst. terv.
Erkki Porista

Lithos

Kaikki joita olen käyttänyt tekevät ajurillaan virtuaalisen sarjaportin jota ohjelmat käyttävät ihan mielikseen, esim. teleskop servicestä saatava adapteri on toiminut minulla noin, ei niin että yksi adapteri toimisi vain yhdellä softalla.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Tikkes

Itse ostin RS-232 - USB välikaapelin Clas Ohlssonilta. Hinta taisi olla pari kymppiä...
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: eruppa - 06.11.2012, 17:23:25
Kyse on vain siitä, että tuollainen sarjaporttia emuloiva adapteri tarvitsee myös sopivan softan toimiakseen. Ilkeä asia on, että tuo softa on sovellutuskohtainen, eli kaipaisin tietoa siitä, mistä tuohon kyseiseen teleskooppiin sopiva adapteri-emulaattori löytyy ja mitä se maksaa.

Ei pidä paikkaansa. USB-sarjaportti-adapteri maksaa yleensä jotain kympin ja viiden kympin väliltä ja niiden mukana tulee tarvittavat ajurit, jotka laitteen ensimmäisen kytkennän yhteydessä asennetaan koneelle. Tämän jälkeen tietsikassa näyttää olevan samanlainen sarjaportti (COM ja joku numero) kuin koneissa ennenkin oli. Ainoa ero on, että fyysisesti se portti ei ole koneen takana, vaan semmoisen muoviköntin päässä, mahdollisesti piuhalla varustettuna.

Mikä tahansa ohjelma, oli se sitten tähtikuvaukseen, johonkin kivikautiseen modeemiin tai mihin tahansa muuhun laitteeseen liittyvä, näkee sitten sen portin listassaan ihan normaalisti eikä välitä mitään mistä se on taiottu esiin. Mitään ohjelmakohtaisia emulaattoreita ei siis tarvita.

Eli ei muuta kuin USB-sarjaportti tilaukseen, ajurit sisään ja nauttimaan elämästä.

Tässä yksi, vaikka halvemmallakin voi löytää muualta: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/30579/cjqbv/DeLOCK-USB-sarja-adapteri

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 06.11.2012, 21:45:47
Tässä yksi, vaikka halvemmallakin voi löytää muualta: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/30579/cjqbv/DeLOCK-USB-sarja-adapteri

Tällainen on ollut käytössäni Windows XP kuvausläppärissä, toimii ongelmitta ajurien asennuksen jälkeen :wink:
- Timo Inkinen

eruppa


Hei!
Kiitos kaikille vastanneille. Minulla on alkanut jo seitsemäs vuosi eläkeukkona, joten alan pikkuhiljaa tippua kärryltä noissa IT-asioissa. Otin kuitenkin yhteyttä entisen työpaikkani IT-ekspertteihin ja lupasin viedä tuon epäkelvon piuhan ensi keskiviikkona nähtäväksi. He kuulemma osaavat ohjeistaa minut sopivasta väliadapterista. Hinta on kuulemma haarukassa 10-20 euroa, niinkuin todettiin. Ei tule silloin ostettua turhaa IT-roinaa "miljoonalaatikkoon".

yst. terv. Porin Erkki