NGC 7129

Aloittaja Timpe, 30.10.2012, 23:11:11

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Itse tykkään näistä heijastussumuista kaikkein eniten, koska näissä väriskaala on jotenkin pastelliväritteinen.

Todella hieno lopputulos Timolta vähän syvällisemmän analyysin kera.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

tähti_ville

Heippa vaan,

Jottei tulis liian yksitoikkoiseksi niin tässä minun räpellys ngc7129:stä. Valoa 7h25min1s Canon1000d/mod kuvassa frameja 79  5 ja 10min pätkissä pinottu DDS:llä käsitelty CS5:lla.

Terveisin Antti


einari

Maino kuva Antilla ja valotusaikaakin alkaa olla jo 'riittävästi'.
Kokeilin että saturaation lisäys voisi tehdä terää - siis lisää värikylläisyyttä.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 13.11.2012, 07:51:09
Jottei tulis liian yksitoikkoiseksi niin tässä minun räpellys ngc7129:stä. Valoa 7h25min1s Canon1000d/mod kuvassa frameja 79  5 ja 10min pätkissä pinottu DDS:llä käsitelty CS5:lla.

Äläs vähättele... räpellys muka?! :grin: Kuvasi on vallan hieno saavutus ja siinä on valoa on siinä määrin runsaasti, että tämä ansaitsisi jo paremman pinoamisohjelman kuin DSS (se söi TIF-kuvan värikylläisyyden pois pinotessaan ne osavalotukset yhteen, minkä muistan hyvin omista DSS-kuvistani). Aineksia olisi sopassa vaikka mihin saakka ja värikylläisyyden lisääminen jo alkuvaiheen kuvankäsittelyssä auttaisi tähän puutostautiin! (Kokeile vaikka Photarin "Match color" säätöä siihen lähtötason DSS TIF-kuvaasi.)
- Timo Inkinen

Murtsi

No niin, Antiltakin loisto otos vaikka värit onkin vielä piilossa  :cool:.

Otin itsekin kuvan photoshoppiin ja väänsin hanat kaakkoon, kyllä siellä väriä on, ne pitää vain tuoda reilusti esiin. DSS pinossakin ne värit ovat aivan kuin muillakin softilla pinotuissa kuvissa, kuvia vain ei kannata tallentaa 16 bittisessä muodossa sillä siinä vaiheessa DSS ei oikein osaa värejä säilyttää (ei ole ollenkaan hyvä jälkikäsittelysofta). Kun avaat DSS ohjelman tekemän 32 bittisen autosave tiff kuvan photoshopissa niin siellä on kaikki värit tallella, ainakin minulla on ollut tähän mennessä ja pinoan kaikki kuvat kyseisellä ohjelmalla. Itse en tee kuville mitään muuta kuin pinoamisen DSS:llä.

tuunari

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 13.11.2012, 22:19:44
...DSS pinossakin ne värit ovat aivan kuin muillakin softilla pinotuissa kuvissa, kuvia vain ei kannata tallentaa 16 bittisessä muodossa sillä siinä vaiheessa DSS ei oikein osaa värejä säilyttää (ei ole ollenkaan hyvä jälkikäsittelysofta). Kun avaat DSS ohjelman tekemän 32 bittisen autosave tiff kuvan photoshopissa niin siellä on kaikki värit tallella, ainakin minulla on ollut tähän mennessä ja pinoan kaikki kuvat kyseisellä ohjelmalla. Itse en tee kuville mitään muuta kuin pinoamisen DSS:llä.

Menee ohi aiheen.. mutta itse olen ihmetellyt kun moititaan dsstakkeria. Arton töistä kuitenkin näkee että sekin toimii, kun osaa jälkikäsittelyn. Mutta Arto, vainko pinoat, muttet kalibroi DSS:lla?

-pasi

tähti_ville

Kiitokset kommenteista ja kehuista, taidan tehdä tilauksen Artolle kuvan käsittely jonoon niin saadaan väritkin esille. :cheesy:

Terveisin Antti.

tähti_ville

Vähän variä. :wink:

Terveisin Antti

Jouko_Kettunen

Hieno suoritus Antilta. On tainnut viedä monta iltaa näillä keleillä. Terveisiä vaan Hauholle.
Timpeltä olisin kysynyt, onko 12 tuumaisen newtonin kanssa ollut huurtumisongelmia, kun syksy on ollut näin kostea ja kuitenkin olet onnistunut keräämään fotoneita tuntikaupalla. Lämmitätkö jotenkin apupeiliä?
Terv. Jouko

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: tuunari - 13.11.2012, 23:02:29
Mutta Arto, vainko pinoat, muttet kalibroi DSS:lla?
-pasi

Terve, ei erityisemmin ole ollut puhetta mutta käytän flat ja bias kuvat, darkkeja en käytä koska canonilla niistä ei ole muuta kuin haittaa, muilla kameroilla kannattaa darkit kuitenkin ottaa.

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 14.11.2012, 10:44:03
taidan tehdä tilauksen Artolle kuvan käsittely jonoon niin saadaan väritkin esille. :cheesy:
Terveisin Antti.

Ei muuta kuin jonoon vain mutta näyttää siltä että ei ole tarvis kun itsekin olet värit löytänyt, kuva parani merkittävästi uuden käsittelyn myötä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jouko_Kettunen - 14.11.2012, 17:15:02
Timpeltä olisin kysynyt, onko 12 tuumaisen newtonin kanssa ollut huurtumisongelmia, kun syksy on ollut näin kostea ja kuitenkin olet onnistunut keräämään fotoneita tuntikaupalla. Lämmitätkö jotenkin apupeiliä?

En lämmitä apupeiliä, mutta putken edessä on solumuovitötteröä 20 cm pituudelta (ja putki on suljettu alhaalta kangashupulla). CCD-kameran jäähdytyksestä syntyvä hukkalämpö näyttää pitävän kameran/tarkentimen tienoon kuivana huurteesta, mutta muutoin putki oli eilisen session jälkeen täyshuurteessa ulkoa päin. Myös pääpeili oli alkanut huurtumaan putken sisältä viimeisen tunnin aikana, kun putki sojotti lähelle zeniittiä (putki ollut ulkona tuota ennen yht. 5 h). Mutta yleisesti ottaen tuollainen sonotube/kartonkiputki taitaa olla aika lämpöstabiili materiaali, eikä kerää huurretta putken sisään kovinkaan nopeasti. Apupeili on huurtunut kerran tänä syksynä, kun se sattui olemaan sopivan otollisessa asennossa huurtumiselle. Säilytän putkea kylmävarastossa ja siellä sen optiikka pyrkii kyllä huurtumaan, kun kelit vaihtuvat pakkasesta sulaan ja peilin massa ei kykene seuraamaan lämpömuutosta riittävän nopeasti.
- Timo Inkinen

Murtsi

Terve, ohessa oleva kuva on nyt odotellut julkaisemista jonkun aikaa. Kuvassa on valotusta yhteensä 950 minuuttia eli reilut 15 tuntia. Kerkisin onneksi valottamaan tämän kokonaisuudessaan ennen lumien tuloa. Kuvasta tuli aivan erilainen kuin Timpellä, käytetty kalusto näkyy kuvien erilaisuutena. Timpen kuvassa näkyy kohteesta huomattavasti pienempiä yksityiskohtia kuin omassa kuvassa on, toisaalta taas minulla on huomattavasti laajempi näkymä aiheeseen. Tästä johtuen olenkin rajannut loppukuvaa melko paljon, otin mukaan vain olennaisen eli itse kohteen ja vieressä oikealla puolella sijaitsevan avonaisen tähtijoukon NGC 7142 (rajausehdotus tuli Timpeltä) sekä kohteen vasemmalla puolella olevaa pimeää sumua.

Kuvaan olen nyt vähän aikaa katseltuani jokseenkin tyytyväinen vaikka sen käsittely oli aika haastavaa (otin käsittelyn uusiksi useaan kertaan). Timpe voi laitta näytille myös sen minun käsittelyn hänen kuvastaan jos niin haluaa, siitä ainakin näkee käytetyn kaluston vaikutus käsittelyyn. Tässä välissä en ole ehtinyt oppia uusia kujeita merkittävästi, joten kuvat ovat siinä suhteessa vertailukelpoisia keskenään.

Foorumilla näkyvä kuva toimii linkkinä 1800x1200 736 kt kuvaan.



Kuvausvälineet: Orion Optics SPX 200 F/3,3, ASA-2Korrr komakorjain/lyhennin, modattu CANON EOS 1000D, Astronomikin CLS-CCD suodin, CELESTRON CGEM jalusta, KWIQ guider.

Timpe

Kauan jaksoitkin pantata tämän julkaisemista, muttet ihan syyttä suotta. 50% lisää valoa nostaa taustan tähtitaivaan ja tummat pölysumuainekset esiin aivan eri tavalla kuin omassa versiossani. Tämä on sitä paitsi parantunut parilla pykälällä niistä Murtsin omista väliversioista, joita vaihdettiin kun käsittelin omaa loppukuvaani. Paremmat tähdet kauttaaltaan ja pölysumut aiempaa paremmin esillä. Kannattaa myös huomata, että tuossa 15h kokonaisvalotuksessa nuo pääsumun ulkopuoliset himmeät osat (tähtitaivaan päällä) alkavat näkymään eli pääsumun ympäriltä on sieltä sun täältä tätä taustasumua näkyvissä. Hyvä loppukuva vaikeasta kohteesta! :cheesy:

Ai niin, kyllä sillä koolla on väliä, kun Murtsi sai 300/1500mm Newtonin 10h kuvasta tämän verran irti...


(linkissä 1500x1161 pikselin ja 626 kB:n isompi kuva)
- Timo Inkinen

Nurinniska Observatory

Morjesta vaan kaikille. Foorumille postatuista kuvista päätellen kesätauko on nyt kärsitty ja putket suunnattu taivaalle kovalla innolla. Oman kauteni olen aloittanut jo useammallakin kohteella, mutta tämä on toistaiseksi ainoa minkä olen saanut prosessoitua valmiiksi.



Täyden resoluution kuva (Astrobin).

Tämä on kuvattu 5.9 ja valotusta tässä on 13x1200s eli 4h 20min. Laitteistona sama vanha setti eli N200/1200, Baader MPCC, QHY8L.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

einari

No niin, Nurinniskan observatoriossakin kausi aloitettu komeasti.
___
Tapio