0,5x lyhennin linssiputkeen

Aloittaja rintape, 26.10.2012, 12:23:09

« edellinen - seuraava »

rintape

On niin tylsää, että pitää keksimällä keksiä jotain jutun juurta.

TS:n sivuilla tulee taas vietettyä aikaa enemmän kuin on visalle hyväksi. Siellä aina osuu silmiin TS:n omaa valmistetta olevat 0,5x lyhentimet, hintakaan ei ole tolkuton. Onko kellään kokemusta tai tietoa onko niistä mihinkään kuvauskäytössä? Ajatus kiehtoo, sellaisella saisi mun linssiputkesta 250/3,1 kokonaisuuden. Tuollaisella lyhyt polttovälisellä ja valovoimaisella kuvausputkella olisi oikein hauska ottaa vähän laaja-alaisempia kuvia.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Ransu

Minulla on laatikossa tyhjänpanttina yksi 2" TS 0.5x lyhennin, kokeilin johonkin linssiputkeen mutta ei riittänyt sisäänpäin fokusvara järkkärillä. En ole kokeillut sen jälkeen, pitäisikin testata toimisko tuo SCT:ssä. Eli linssiputken kanssa haasteeksi tulee sisäänpäin fokusvaran riittävyys. Onko sinulla tuohon putkeen esim 0.8x reduceria ja miten fokusvara riittää?
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

einari

Halpa hintaa panee epäilemään että ainakaan isommilla kennoilla kuvanlaatu ei ole reuna-alueilla kovin hääviä.
Alunperinhan ainakin 1.25"-kokoiset lyhentäjät oli webkameralle tarkoitettuja.
Vaan eipähän tuo kallis kokeilu olisi.
___
Tapio

rintape

No kuinka ollakaan :cheesy:, juurikin pari päivää sitten tuli paketti, ostin basaarista pois kuleksimasta WO:n flattenerin 0,8x lyhentimen. Vielä en ole ehtinyt testaamaan miten pelaa. Sillä nyt on tietystikin tarkoitus kovasti kuvailla, laadukkaaksi peliksi olen ymmärtänyt.

0,5x tarjoaisi kuitenkin vielä himpun verran lisää valovoimaa. Eipä tuo tosiaan paljon maksa, mutta turha on turhaa. Halvallakin. Taitaa kyllä olla niin, että jos sitä tuon WO:n jälkeen kokeilisi niin saattaisi siihen jäädä.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Poro

Mulla on toi 2" lyhennin. Sitä on kokeiltu equinox 80putkessa, jonka kuvat deletoitiin samantien. 127/7,5 apossa toimii paremmin, mutta en suosittele, jääny käyttämättä kokeilujen jälkeen. Saattaa toimia pidemmissä casseissa?
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

rintape

Niinpä. Jotkut asiat taitaa vaan olla liian hyviä (ja halpoja) ollakseen totta.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L