SW 150/750+EQ3-2

Aloittaja timo.aalto, 12.10.2012, 15:31:51

« edellinen - seuraava »

timo.aalto

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2604&show=all

Tulihan ostettua kyseinen yllä mainittu putki ja tänään sen sain kotiini  :afro:
Ensimmäinenhän putkeni siis kyseessä!
Putken asentaminen katselukuntoon ohjekirja sekoilujen jälkeen --> ensi asennus sujui noin 40 minuutissa, eli aikaa siinä meni, mutta sitä osasin amatööri urpona odottaakkin  :shocked:
Nyt odotan ensimmäistä katselu keliä ja kuuta varmaan tulee ensimmäiseksi katseltua.
Peilin kollimointia en vielä tehnyt vaan aion nyt edetä askel kerrallaan, eli ensin ihan pienet asiat kuten pikku havainnot ja sitten vasta aloitetaan viritys ja putken päivitys paremmilla osilla :evil:

Kysysmys kuitenkin niille jotka jo omistavat kyseisen putken, että miten tämä laite on teitä palvellut vuosien saatossa?

Lithos

Kaikki skywatcherin putket mitä minulla on ollut ovat palvelleet hyvin ja palvelevat edelleen, loistavia laitteita ainakin noin visuaalikäytöön. Varsinkin laajojen kohteiden katseluun erinomainen laite.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

peku

#2
 Itselläni on ollut kyseinen putki jalustoineen jo monta vuotta ja olen ollut niihin tyytyväinen
ainakin planeettakuvauksissa ja visuaalihavannoissa !
Kalusto :
  SW 127 mc
   SW 150/750
   Celestron 130
   Draco 66/400
   MTO  -  500 A
   Kiikari 12 x 50
   Nikon  D700
   Canon 350 D Modattu
   WO x 0,8 field flattener
   Bresser planeettakamera
   Manfrotto MT 294A3 Jalusta
   EQ 2-3 jalusta + SynScan Upgrade Kit EQ3/EQ5

roadblock

Onnittelut uuden putken omistajalle!

Itselläni on tämä setti ollut muutaman vuoden ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Harrastelen visuaalihavainnointia sekä kuvailen joitakin 'helppoja' kohteita.

Nyt odotellaan tosiaan selkeitä kelejä :)

timo.aalto

Nyt on sitten ensimmäiset havainnot tehty laitteella! Valitsin taivaan vaikeimmat kohteet, eli kuun ja jupiterin  :grin:
Pidin todella paljon kokemuksesta. Harmi, että tulivat pilvet eteen ja touhu piti lopettaa kesken :angry:
Jalusta vaikutti tukevalta, ja tuo 25mm wide Angle long eye Relief okulaari vaikutti hyvältä, koska se laajensi näkökenttää 10mm long eyellä kohde suureni, mutta näkökenttä pieneni huomattavasti, mutta lopputulos kuitenkin todella hyvä  :azn:
Mä en ole nyt ihan varma, että onko mulle tullut tilauksessa mukana myös 2" okulaari sovite, ainakin tuo kapistus näyttää kuuluvan tarkennuslaitteeseen ...

Nyt vois sitten kysyä teiltä ammattilaisilta seuraavaa asiaa, että mitä virityksiä suosittelette tälle putkelle?
onko 3xBarlow hyvä jos aikoo saada visuaalihavainnoista vieläkin suurempaa kuvaa ? entä mitä okulaareja ja suotimia ,jos tuo nyt on se 2" sovitin, niin varmasti kannattaa hankkia siihen sopivia okuja yms ? olis vielä jonkin verran varaa sijoittaa virityksiin  :cheesy:


jperala

Lainaus käyttäjältä: timo.aalto - 24.10.2012, 23:00:57
Nyt on sitten ensimmäiset havainnot tehty laitteella! Valitsin taivaan vaikeimmat kohteet, eli kuun ja jupiterin  :grin:
Pidin todella paljon kokemuksesta. Harmi, että tulivat pilvet eteen ja touhu piti lopettaa kesken :angry:
Jalusta vaikutti tukevalta, ja tuo 25mm wide Angle long eye Relief okulaari vaikutti hyvältä, koska se laajensi näkökenttää 10mm long eyellä kohde suureni, mutta näkökenttä pieneni huomattavasti, mutta lopputulos kuitenkin todella hyvä  :azn:
Mä en ole nyt ihan varma, että onko mulle tullut tilauksessa mukana myös 2" okulaari sovite, ainakin tuo kapistus näyttää kuuluvan tarkennuslaitteeseen ...

Nyt vois sitten kysyä teiltä ammattilaisilta seuraavaa asiaa, että mitä virityksiä suosittelette tälle putkelle?
onko 3xBarlow hyvä jos aikoo saada visuaalihavainnoista vieläkin suurempaa kuvaa ? entä mitä okulaareja ja suotimia ,jos tuo nyt on se 2" sovitin, niin varmasti kannattaa hankkia siihen sopivia okuja yms ? olis vielä jonkin verran varaa sijoittaa virityksiin  :cheesy:

Jätä ne 3x barlowit suosiolla kauppaan, isomalla suurennoksella ei tule tarkempaa kuvaa. Itse käytän 2" okuja 26, 32 ja 40mm + 2" 2x barlowia josta saa myös 1,5x barlowin.
Itse tykkään tarkasta kuvasta, joten en käytä älyttömiä suurennoksia.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Lithos

Suosittelisin melkein TS:n 2.5x apo barlowia, ja heidän 10.5mm ortoskooppista okulaariaan planeetta kitiksi. Se on hyvä ja budjettiystävällinen yhdistelmä jolla saat ~179 kertaisen suurennuksen. Paljon suuremmalle ei ole tämän maan keleillä tarvetta.

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p55_TS-2-5x-Barlow-Lens--1-25----APOchromatic-triplet-design.html

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5292_TS-1-25--Ortho-planetary-eyepiece---10-5mm---fully-multi-coated.html

Laajakulmaokujen suhteen en tiedä kenenkään juuri katuneen baaderin hyperionien hankkimista. Tuo mitä suosittelin on sitten oma mielipide ja hyvä yhdistelmä, ei varmasti paras. On toiminut allekirjoittaneella.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro