Lenticular printing and 3d

Aloittaja J-P, 03.10.2012, 11:49:47

« edellinen - seuraava »

Mika T

Onko tuollaisen HIENON 3d-kuvan tulostaminen kallista?

J-P

Hei,

Minulla on prototyyppejä noin tusinan verran. Suurin 75x60cm ja loput noin A4 kokoa. Ei kauhean kalliita tulostuttaa suhteutettuna lopputulokseen, A4 luokkaa 20-30 Euroa. Teknisesti tosin erittäin haasteellisia kuvan suhteen mutta olen opetellut tarvittavan tekniikan.

avanti

Ihailin Heurekassa avaruusrekka-tapahtuman yhteydessä upeita 3d taulujasi J-P, satuit olemaan siinä aivan lähellä ja teki mieli kysellä miten tuollaisia tauluja käytännössä tehdään. Esittelit niitä kuitenkin joillekin venäläisille teinitytöille, ja sitten sinun pitikin lähteä jonnekin.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

J-P

Hei,

Olit paikalla varmaan Sunnuntaina, olin silloin kiireinen lennolle, pahoittelut. Lauantaina olin paikalla koko päivän.
Sitäpaitsi söpöt teinitytöt jyrää kevyesti karvaiset harrastajakollegat, kun vastaillaan kysymyksiin : ) Harmi sinänsä, olisin mielelläni keskustellut enemmänkin aiheesta jotain tietävienkin kanssa.

Muutamat taulut Heurekassa olivat siis protoityyppejä, kun pääsen itse tekemään niitä, laatu paranee vielä huomattavasti. Pikkaisen on rahasta tiukkaa nyt, niin ei pääse hankkimaan tarvittavia materiaaleja , vaikkeivät ne ihan mahdottomia maksakkaan. Ehkä kevätpuolella onnistuu.

J-P

J-P

Hei,

Julkaisin uuden 3D-tutkielman, pallomainen tähtijoukko, NGC 6752, 3D-animaationa.

Lisätietoja blogissani: http://astroanarchy.blogspot.fi/2012/10/an-experiental-3d-animation-from-my_15.html

Huom. Animaatio on n. 6,5MB, joten malttakaa antaa latautua.






J-P

Ari Haavisto

Tämä on kyllä todella kiehtova! Pallomaiset tähtijoukot ovat lemppareitani ja tätä on nyt tullut tuijoteltua tovi jos toinenkin. Hienoa!
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

micko

Pallomaisen tähtijoukon keskus on todella upea.

Mua vähän siinä kuitenkin häiritsee se, että reunat näyttää aivan kuin hyperboloidi olisi vetästy pallon päälle. Onko tämä tarkoituksella tehty?

EDIT: Näkyihän se tuolla blogin puolella. Eli juuri niin tuo kerros taitaa olla tehty.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

Jyri Lehtinen

Onhan tuo tässä käytetty tapa pullistaa pallomainen joukko kolmanteen ulottuvuuteen tietynlainen ensimmäinen arvaus. Se tekee joukolle lättänän kiekon, jonka sivut osoittavat kohtisuoraan katsojasta sivuun. Koska pallomaiset joukot ovat pallosymmetrisiä tai enintään hitusen litistyneitä kohteita, olisi tähdetkin oikeastaan kuvattava pallomaisille tai soikeille kuorille. Moinen lähestymistapa toisi sitten mukanaan kasan uusia ongelmia. Esim. tähtitasoja olisi oltava paljon tässä käytettyä suurempi määrä ja sittenkin ne tekisivät helposti teräviä kehiä joukolle siellä, missä viistäisivät katsojan näennäistä näkösädettä.

Varmaan paras kehityssuunta olisi ensin poimia joukko tähtiä etualalle ja sitten arpoa lopuille tähdille satunnaiset syvyydet joukon tiheyden perusteella arvioidusta pyöreästä 3D-jakaumasta.

J-P

Hei,

Tässä vielä uusi animaatio Laguunisumusta.
Nämä animaatiot ovat tavallaan vain sivutuotteita "lenticular printtejä" varten tehdystä aineistosta. Tietystikkään ei ole mitään esteitä tehdä hitaampia, monimutkaisempia, etc... animointeja, jos niitä johonkin tarvittaisiin.

Blogispostaus aiheesta: http://www.astroanarchy.blogspot.fi/2012/11/an-experimental-3d-animation-of-lagoon.html





J-P

Jorma Koski

Voihan tuon nopeutta pudottaa 0,15 sekuntiin per ruutu eikä liike kärsi.
Alku ja loppuruudun delayn voisi asettaa vielä suuremmaksi niiin liike ei heti vaihda suuntaa.
Lisäksi voi paletin pudottaa puoleen eli 128 väriin niin kokokin pienenee 30%.

Hieno animaatio joka tapauksessa!
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

J-P

Pelikaanisumu kokeellisena 3D-animaationa.
Huom. Ainoastaan aitoja kuvaelementtejä alkuperäisestä 2D-kuvasta on käytetty animaation tekemiseen.

Lisätietoja blogissani: http://www.astroanarchy.blogspot.fi/2012/11/an-experimental-3d-animation-of-pelican.html


Antakaa animaation latautua rauhassa, pahoittelut kuvan koosta, ~7MB.