suurimmalla aukolla?

Aloittaja poksu, 10.04.2007, 13:19:05

« edellinen - seuraava »

poksu

Moi,

Minulla on Dobson-jalusta ilman seurantaa, ja putki on itse rakennettu Newton(1100mm polttov. ja 150 mm peili).
Olen toistaiseksi kuvannut vain okulaarin läpi, tein pytkeen ratkaisun jolla voin kyllä kuvata suoraan kennollekin, mutta planeetta/kuu -kuvauksessa
olen aloitellut okulaarien kera. Koitin kuvata esim. Saturnusta mutta kovin suttuista tahtoo tulla, vaikka Hartmannin maskilla koitan tarkentaa
ja okulaarista katsottaessa renkaat ym. näkyy todella terävästi. Kamerani on Canon 300D järkkäri.
Kannattaako planeettoja kuvatessa aina valita aukoksi suurin mahdollinen (eli pienin aukkoluku) vaikka ilmeisesti silloin tarkentaminen on aina herkempää kuin
pienemmällä aukolla? Olen käyttänyt valotusaikana esim. Saturnuksen kohdalla korkeintaan puolta sekuntia.

Poksu

Lauri Kangas

Kuvaatko siis jollain kameran objektiivilla okulaarin läpi?
Muutenhan et voi aukkoa muutellakaan - kaukoputkessa on kiinteä aukkosuhde.
En ole juuri kuullut, että kuvattaisiin digiscopingia järkkärillä, kuulostaa aika kömpelöltä.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: poksu - 10.04.2007, 13:19:05
Moi,

Minulla on Dobson-jalusta ilman seurantaa, ja putki on itse rakennettu Newton(1100mm polttov. ja 150 mm peili).
Olen toistaiseksi kuvannut vain okulaarin läpi, tein pytkeen ratkaisun jolla voin kyllä kuvata suoraan kennollekin, mutta planeetta/kuu -kuvauksessa
olen aloitellut okulaarien kera. Koitin kuvata esim. Saturnusta mutta kovin suttuista tahtoo tulla, vaikka Hartmannin maskilla koitan tarkentaa
ja okulaarista katsottaessa renkaat ym. näkyy todella terävästi. Kamerani on Canon 300D järkkäri.
Kannattaako planeettoja kuvatessa aina valita aukoksi suurin mahdollinen (eli pienin aukkoluku) vaikka ilmeisesti silloin tarkentaminen on aina herkempää kuin
pienemmällä aukolla? Olen käyttänyt valotusaikana esim. Saturnuksen kohdalla korkeintaan puolta sekuntia.
Kannattaa pitää kamera suurimmalla aukolla. Jos aukkoa himmentää kamerassa, kasvattaa se apupeilin suhteellista peittoa ja se ilmestyy kuviin aika herkästi tummana läiskänä keskellä. Jos jostain syystä haluaa aukkoa himmentää, se kannattaa tehdä peiliputkissa putken päässä off-axis maskilla. Myös planeettakuvat hyötyvät isosta valovoimasta ja aukosta. Valotusajat jäävät lyhyiksi mikä antaa erinäisille virheille (seeing, tärinät, seuranta jne.) vähemmän aikaa kasautua. Järkkärillä kuvatessa todennäköisin kuvan suttaaja on kuitenkin peilin heilahduksesta tuleva tärähdys, mitä ei oikeasti pääse pakoon kuin peilin lukituksella, mikä 300D:n tapauksessa vaatii venäläisen firmishackin asentamista kameraan.

Suosittelen planeettakuvaukseen ToUCamia, jos vaan on mahkuja käyttää tietokonetta putken äärellä. Se on vaan yksinkertaisesti paljon parempi tuohon tarkoitukseen eikä rasita edes hirveästi lompakkoa (ellei joudu hankkimaan tietokonetta...)

Vesku
www.vkastronomy.com

poksu

OK, kiitti vinkeistä. Täytyy sitä TouCamia harkita jossain vaiheessa. Sitä ennen yritän vielä hioa tekniikkaani
järkkärin kanssa ja kokeilla mm. kuvien pinoamisen vaikutusta esim. Registaxilla. Sen muistaakseni saa ladattua ilmaiseksi netistä ja käyttöohjeitakin löytyy.

poksu