Motorfocus ja tarkentimen lukitus?

Aloittaja mals77, 21.08.2012, 23:10:14

« edellinen - seuraava »

mals77

Tervehdys,

Onko kellään kokemusta siitä, että a) pitääkö pieni JMI motorfocuksen DC moottori tarkennusta säädöissään, esim. 5 min osavalotuksen ajan, vai b) pitääkö tarkennin lukita jokaisen tarkennuksen jälkhen? Jos jälkimmäinen vaihtoehto, menee kyllä hirmu työlääksi, jos ja kun tarkennus tulee tsekata ja mahdollisesti säätää, jokaisen osavalotuksen jälkeen. Vai riittääkö harvempikin tsekkausväli?

Kiitos taas kun jaksat vastata!
-Mikko- 

Timpe

Ei ole kokemusta JMI:stä, mutta olen käyttänyt tarkentimiani "kiristetään löysät pois, muttei lukita fokkaria" periaatteella. Tämä on onnistunut hyvin Wyorockin ja Starlight Instrumentsin Crayford tarkentimilla, mutta kiinalaisen SkyWatcherin Crayford tarkentimissa tarkenninputken joutui yleensä lukitsemaan kokonaan, jos mieli saada kaikki klapit pois.

Moottorifokuksesta erikseen ei ole liikaa kokemusta (yhden yön kalibrointiajon verran :wink:), mutta eikös sekin nojaa pitkälti tarkennuslaitteen mekaaniseen laatuun? Jos motofokuksella ajetaan tarkennus tiettyyn asentoon laatutarkentimessa, se myös pysyy siinä kunnes tulee uusi moottoroitu tarkennuskerta. Tässä vaiheessa (aloitettaessa uusi tarkennus) saattaa olla pientä klappia motofokuksen rattaissa, muttei se vaikuta itse kuvaamiseen millään tavalla, koska kuvatessa ei tarkenneta. Tarkan fokuksen haku saattaa tietysti olla työläämpää, jos motofokuksen rattaissa esiintyy paljon klappia.
- Timo Inkinen

Jyrki

Laitetaan muutama rivi omia kokemuksia erilaisista tarkennuslaitteista...

Moottoroidussa fokusoinnissa on harvemmin ongelmana liukuminen sen jälkeen kun tarkennus on saatu tehtyä. Se miten tämä tarkennus saadaan kunnolla kohdalleen onkin jo toinen juttu. DC moottorilla varustettu laite toimii ihan hyvin jos tyytyy tekemään tarkennuksen "manuaalisesti" eli ei käytä apuna jotain softaa kuten FocusMax. Jos tarkennuksen sen sijaa haluaa tehdä täysin automaattisesti sillä välin kun itse juo kupin kahvia, niin suosittelen lämpimästi kunnon askelmoottoria tähän tehtävään. DC moottorivehkeet eivät pysty siitä suoritumaan kovinkaan hyvin.

Päälle tulee sitten muita mekaanisia haasteita itse fokusointilaitteen kanssa (nyt oli puhetta vain moottorivalinnasta) ja siellä pätee aika hyvin sama kuin muuallakin, että halvalla ei saa kovin hyvää laatua. Eli jos terävävyysalue on kovin pieni (nopeat putket) niin myös fokusointilaitteen on oltava laadukas.

On myös hyvä muistaa, että kuvauksen aikana tapahtuvat ilman lämpötilamuutokset saattavat aiheuttaa suuriakin muutoksia tarkennukseen  ...riippuu hyvin paljon siitä, millaista putkea käyttää.

t. Jyrki
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

mals77

#3
Tilasin aiemmin tälläviikolla Baaderin 2" "teräsperseen" stepperillä ja lämpötila-kompensaatiolla. Eihän se tieten ihan Optecin TCF-S veroinen focuseri ole, mutta astetta parempi kuin nykyinen.

-Mikko-