Iltasanomat väläyttää taas

Aloittaja Kokkonen, 14.08.2012, 10:16:03

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288491789108.html

En oikeen muualle tätä voinut laittaa kun naurattaa iltasanomien asenne KAIKKEA kohtaan jo etukäteen...
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.

Kaizu

Jos IS:n kertoma vastaus on tosi niin näpäytys Ursalle on aiheellinen. Kuvasta voi päätellä jotakin mitä se ei esitä mutta kommentit siitä mitä se esittää ovat epäasiallisia. Mielestäni vastauksessa olisi pitänyt pysyä pelkästää tosiasioissa eikä esittää tulkintoja. Pelkkä data saattaa olla tylsää mutta virhellinen tulkinta vähentää Ursan uskottavuutta.

Kaizu
Kai Forssen

Astronautiskelija

Mitähän kertoo kuvaajasta tai IS:n kuvatoimittajan taidoista, jos julkaistaan kuva, joka on onnistuttu vääntämään lähes umpimustaksi.  Photarilla siitä saa kaivettua yksityiskohtia esille ja näyttää melko tyylipuhtaalta satelliitilta mielestäni.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Lauri Kangas

Täysin samaa mieltä Kaizun kanssa, tuollaista julkisuutta Ursa ei tarvitse. Maallikoiden/aloittelijoiden kuvia kommentoidessa kannattaa olla varovainen, ne kun saavat kamerallaan kaikenlaista ihmeellistä aikaiseksi. Helpottaa jos on itse ollut maallikko tai aloittelija ja on sittemmin saanut selville mitä kuvissa voi näkyä. Erityisesti vilpittömin mielin selitettäväksi tarjotun kuvan lyttääminen tekaistuksi on kuvan lähettäjälle melkoinen mälli ja rapistaa asiantuntijan leiman nopeasti. Tyylipuhdas esimerkki löytyy omaltakin foorumilta: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=6831.msg59589#msg59589

Satelliitiltahan tuo näyttäisi, isommasta kuvasta voisi vissiin varmuudella tulkita ettei ole tähdenlento.

MarkoM

Tällaiselta varmasti hyvin pitkälti vältyttäisiin, mikäli Ursan toimistolta välillä annettaisiin kuvat kyseisen aihepiirin pitkäaikaisten harrastajien arvioitavaksi sen sijaan, että yritetään itse selittää kuvan kohteita (etenkin epäselvissä tapauksissa). Se tuo luonnollisesti hieman viivettä vastauksen saamiseen, mutta parempi sekin, kuin että joku on heti itkemässä iltaroskan sivuilla (kuten nykyään tuntuu olevan tapana).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Celest1al Sphere

Moi,

Ilmeisesti tuo kuva on lähetetty sähköpostilla suoraan Ursan toimistolle? Ilman muuta nuo pitäisi ohjata ko. ilmiöiden aktiiviharrastajien arvioitaviksi, jos tilanne sitä edellyttää. Ainakaan Vahdin moderoinnin kautta tuo ei ole voinut tulla...

Ja jos tuon tyylinen vastaus on Ursan suunnasta lähtenyt matkaan, niin täytyy jatkossa olla erityisen tarkkana, että niin ei käy enää uudestaan, Ursa ei todellakaan kaipaa tällaista julkisuutta osakseen!

/Juha

Astronautiskelija

Viime keväänä sattui pienehkö revontulinäytös Helsinki-Vantaalle laskeutuvien lentohärveleiden päällä.  Otin ilmiöstä kuvan ja lähetin sen Ursaan.  Väittivät sitä väärennökseksi.  Kyllä minä niin mieleni pahoitin...

Kuvatessa oli sattumalta ollut skanneri auki Helsinki-Vantaan tornin taajuudella ja kuulin lennonjohtajan sanovan: "November Charlie Charlie 1701-er you are number two after Finnair 320. You are clear for landing on 22 left."  Enhän minä silloin tietenkään huomannut kuvassa mitään erikoista, mutta tänään tutkin sitä tarkemmin ja huomasin oudon jutun.  Suurensin hiukan kakkosena finaalissa olevaa kohdetta, jotta kaikki yksityiskohdat näkyvät paremmin.



Jos joku hyväkäs vielä epäilee, lähetän kuvan tiukkasanaisen saatekirjeen kera Iltasanomat/-lehteen.


The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

JvB

Ilta-Sanomat kuuluu Iltalehden kanssa keltaiseen lehdistöön, eli ns. sensaatiohakuiseen lehdistöön. Se on niiden liikeidea. Jälleen kerran toimitus taisi onnistua leipätyössään ja saada ainakin "alan piireissä" luettavuutta. Seuraavaksi varmaan tekevät jutun, jossa kerrotaan kuinka Ursalaiset ja tähtitieteen harrastuspiireissä reagoitiin. Ja jälleen lehteä luetaan. Jos mainittu juttu olisi ollut valtakunnallisissa ykköslehdistössä, .. no joo.. kuka uskoisi, että mainitun kaltainen juttu olisi päässyt julkaisuun? -En ainakaan minä.

Itse tuohon kuvaan. En ole vielä ainakaan minä nähnyt meteoria tai muutakaan "tähdenlentoa", jossa olisi tuo valovana käyrä kuin lentokoneen jättämä höyryvana tuulen viemänä. Ja vieläpä sekuntien aikamitassa laskettuna. Skeptisyyteen oli varmaan Ursan joltain henkilöltä aihetta. Vastaus oli kuitenkin tökerö. Voidaan laskea kategoriaan: inhimillinen virhe. Inhimilliseksi virheeksi katson myös sen, että asialla haluttiin tehdä negatiivista julkisuutta tähtiharrastajia kohtaan. -Onko loppujen lopuksi asia niin kovin suurta? Ylläoleva kuva November Charlie Charlie 1701 sopiikin hyvin aiheen kuvituskuvaksi.

Muistakaamme viime vuoden kesän iltapäivälehdistön uutisointia, kun tuuliennusteet lupasivat lähemmäksi 20m/s. Silloin oli otsakkeita ja lööppejä trombeista ja syöksyvirtauksista ja kuinka varmuusvarastot olisi oltava viikoksi joka taloudessa. lmasto muuttuu ja ääriilmiöt pamahtivat nyt niskaamme. Medialukutaitoa ei nähtävästi ole itse keltaisessa lehdistössä. He vain tekevät työtään jotta lukijoita ja sitäkautta mainosrahaa tulisi.

Näin. Eka postaus täällä ja sain tyhjennettyä heti keuhkoni palkeet. Kaikesta huolimatta, uusi foorumilainen ilmoittauttuu  :cool:

jperala

Lainaus käyttäjältä: Astronautiskelija - 14.08.2012, 15:20:44
Viime keväänä sattui pienehkö revontulinäytös Helsinki-Vantaalle laskeutuvien lentohärveleiden päällä.  Otin ilmiöstä kuvan ja lähetin sen Ursaan.  Väittivät sitä väärennökseksi.  Kyllä minä niin mieleni pahoitin...

Kuvatessa oli sattumalta ollut skanneri auki Helsinki-Vantaan tornin taajuudella ja kuulin lennonjohtajan sanovan: "November Charlie Charlie 1701-er you are number two after Finnair 320. You are clear for landing on 22 left."  Enhän minä silloin tietenkään huomannut kuvassa mitään erikoista, mutta tänään tutkin sitä tarkemmin ja huomasin oudon jutun.  Suurensin hiukan kakkosena finaalissa olevaa kohdetta, jotta kaikki yksityiskohdat näkyvät paremmin.

Jos joku hyväkäs vielä epäilee, lähetän kuvan tiukkasanaisen saatekirjeen kera Iltasanomat/-lehteen.

Huijaus, selviää viestistä. HKI-Vantaa kentällä on ainoastaan 04 left, 04 right ja 015 kiitoratoina  :cool:
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: jperala - 14.08.2012, 16:28:39
Huijaus, selviää viestistä. HKI-Vantaa kentällä on ainoastaan 04 left, 04 right ja 015 kiitoratoina  :cool:

Höpsis, niitä baanoja voi kyllä ajella myös toiseen suuntaan. Kiitoteitä on kuusi: 04L, 04R, 22L, 22R, 15 ja 33.  :smiley:

jperala

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 14.08.2012, 16:45:10
Höpsis, niitä baanoja voi kyllä ajella myös toiseen suuntaan. Kiitoteitä on kuusi: 04L, 04R, 22L, 22R, 15 ja 33.  :smiley:

Mutta me jotka sielä platalla pyöritään tiedetään että niitä on vain 3  :cheesy: samat radat ne on vaikka niitä ajelisi vastakarvaan.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Astronautiskelija

Lainaus käyttäjältä: jperala - 14.08.2012, 16:47:40
Mutta me jotka sielä platalla pyöritään tiedetään että niitä on vain 3  :cheesy: samat radat ne on vaikka niitä ajelisi vastakarvaan.

Pyörimisestä muistuikin mieleen.  Minä olen usein yöllä painajaisten välissä miettinyt, miksei niitä kiitoratoja tehdä ympyrän muotoon ja asfaltoida myös keskeltä umpeen.  Laskeutuminen tapahtuisi siis ympyrän säteen suuntaisesti kohti origoa. Niin kauan kun origossa ei samaan aikaan ole kahta (tai useampaa) ilma-alusta, homma toimii oikein mainiosti. Potentiaalisia laskeutumissuuntia olisi likipitäen ääretön määrä.  Samalla päästäisiin eroon sekaannusta aiheuttavasta left ja right jaosta.

Nykysydeemissä on se rajoittava tekijä, että herra ilma-aluksen ohjaaja joutuu tähtäämään hyvin tarkasti kapealle kaistaleelle.  Kyydissä olevia hirvittäisi, jos tietäisivät. Onneksi tarjoilu toimii yleensä matkan aikana, joten siitä ei ole pelkoa. Ihme asfaltin pihtausta; sitä voisi luulla, että maassa on pula-aika tai lama tai finanssikriisi. Olympiastadionin parkkipaikallekin on saatu kulumaan enemmän asfalttia.  Näitä minä mietin.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

jperala

Lainaus käyttäjältä: Astronautiskelija - 14.08.2012, 18:49:49
Pyörimisestä muistuikin mieleen.  Minä olen usein yöllä painajaisten välissä miettinyt, miksei niitä kiitoratoja tehdä ympyrän muotoon ja asfaltoida myös keskeltä umpeen.  Laskeutuminen tapahtuisi siis ympyrän säteen suuntaisesti kohti origoa. Niin kauan kun origossa ei samaan aikaan ole kahta (tai useampaa) ilma-alusta, homma toimii oikein mainiosti. Potentiaalisia laskeutumissuuntia olisi likipitäen ääretön määrä.  Samalla päästäisiin eroon sekaannusta aiheuttavasta left ja right jaosta.

Nykysydeemissä on se rajoittava tekijä, että herra ilma-aluksen ohjaaja joutuu tähtäämään hyvin tarkasti kapealle kaistaleelle.  Kyydissä olevia hirvittäisi, jos tietäisivät. Onneksi tarjoilu toimii yleensä matkan aikana, joten siitä ei ole pelkoa. Ihme asfaltin pihtausta; sitä voisi luulla, että maassa on pula-aika tai lama tai finanssikriisi. Olympiastadionin parkkipaikallekin on saatu kulumaan enemmän asfalttia.  Näitä minä mietin.

Itse pääsen tarkkailemaan laskeutumisia ihan "vierestä" ja on ne välillä hurjan näköisiä   :shocked: tulee oltua useasti laskeutumislinjalla "huoltoteillä" ja kone menee pään yli kohtuu matalalta, välillä ovat niin vinossa että itseä hirvittää.. kapteeni oikaisee koneen juuri ennen pöllähdystä.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Astronautiskelija - 14.08.2012, 18:49:49
Pyörimisestä muistuikin mieleen.  Minä olen usein yöllä painajaisten välissä miettinyt, miksei niitä kiitoratoja tehdä ympyrän muotoon ja asfaltoida myös keskeltä umpeen.  Laskeutuminen tapahtuisi siis ympyrän säteen suuntaisesti kohti origoa. Niin kauan kun origossa ei samaan aikaan ole kahta (tai useampaa) ilma-alusta, homma toimii oikein mainiosti. Potentiaalisia laskeutumissuuntia olisi likipitäen ääretön määrä.  Samalla päästäisiin eroon sekaannusta aiheuttavasta left ja right jaosta.

Näin se menee. Ennenvanhaankin lentokentät olivat pyöreitä hiekkakenttiä joiden jossain reunassa oli tuulipussi josta saattoi sitten katsella miten päin kannattaa laskea. Katuvalaistuksen lakkauttamisesta saadut säästöt voitaisiin käyttää ensiksi Räyskälän lentokentän asfaltoimiseen.

jperala

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 14.08.2012, 19:03:24
Näin se menee. Ennenvanhaankin lentokentät olivat pyöreitä hiekkakenttiä joiden jossain reunassa oli tuulipussi josta saattoi sitten katsella miten päin kannattaa laskea. Katuvalaistuksen lakkauttamisesta saadut säästöt voitaisiin käyttää ensiksi Räyskälän lentokentän asfaltoimiseen.

Kunhan nyt ensin korjaavat tuon hki-vantaan, nyppivät ainakin rikkaruohot pois kiitoradalta... oli tullut sanomista ulkomaan kapteeneilta  :rotfl:
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson