Kyllä kyseessä on selvästikin eri esitysformaatti niinkuin edellä mainittiin, toinen antaa pelkkinä asteina (dd.dddddd) ja toinen asteina + minuuuteina (dd.mmmmm). Nuo kasi desimaalia ei riitä vielä mihinkää tarkkaan vertailuun. Yksi asteen sadasosa kun on vielä n. 1.1km maan pinnalla. Eri datumi (referenssi ellipsoidi) voi aiheuttaa lisäksi useiden satojen metrien eron, ei kuitenkaan kymmeniä kilometrejä. En omista GSP-putkea, mutta voisi arvata että jenkkiputki käyttää jotain ameriikan datumia (tai sitten ihan yleisintä WGS-84:ää). Luulisi että sen voisi tarkastaa/konffata jostain valikosta? Toisaalta tässä tarkoituksessa riittänee kilometrin tarkkuus joten ei sillä niin väliä ole, yksi kaarisekunti (edit: eikun kaariminuutti) on maan pinnalla yksi merimaili eli n. 1.8km. mikä riittänee jalustan paikkatarkkuuteen.
Nykyaikaiset GPS-vastaanottimet ovat käytännössä kaikki 12-kanavaisia ja jokainen pysyy muutaman metrin tarkkuuteen hyvässä "open-sky" olosuhteessa. Riittävään tarkkuuteen päästään lähes aina alle minuutissa, eli kun kaikki satelliitit on saatu träkkiin ja ephemeriitiit (rataparametrit) ladattua. Ephe toistuu 30s välein satelliitin dataviestissä ja se on validi n. +/- 2 tuntia. Lisäksi datassa (subframe 4 ja 5) on alisivuja, jotka sisältävät mm. almanakan ja ionosfääri-korjausparametrit joista jälkimmäinen lisää tarkkuutta vielä muutaman metrin. Tämä toistuu 12.5 min välein, eli viimeistään tässä ajassa saavutetaan lopullinen tarkkuus. Yleensä vastaanottimet tallettevat flashilleen nämä tiedot joten seuraava käynnistys on nopeampi. Mitä tulee kellon tarkkuuteen niin se on todellakin tarkka. Mikäli paikan tarkkuus on 3 metriä on ajan tarkkuus n. 10ns mittaushetkellä (on tietysti eri asia saada aika tällä tarkuudella laitteesta ulos). No ei sen enempää, GPS-aiheista asiaa on netti pullollaan jos asia enemmän kiinnostaa.
Tapsa