Havaintopaikkoja Kouvolassa/lähistöllä?

Aloittaja tähtityttö, 07.07.2012, 12:53:32

« edellinen - seuraava »

tähtityttö

Kyselisin, että osaako kukaan sanoa onko täällä Kouvolassa tai lähistöllä hyviä havaintopaikkoja, jossa olisi tarpeeksi pimeää?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

JuhaK

Jos autolla pääset liikkumaan suosittelen itään vähintään Utin tasalle. Lähes valosaasteeton alue löytynee jo Kaipiaisten ja Luumäen väliltä. Kannattaa toki ottaa aina muutama kilometri irti 6-tiestä.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

tähtityttö

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 07.07.2012, 18:07:29
Jos autolla pääset liikkumaan suosittelen itään vähintään Utin tasalle. Lähes valosaasteeton alue löytynee jo Kaipiaisten ja Luumäen väliltä. Kannattaa toki ottaa aina muutama kilometri irti 6-tiestä.

Kiitos Juha! Kyllä ystävän kanssa pääsen autolla liikkumaan, joten kiitos vinkeistä. Osaatko yhtään sanoa paljon tästä Kouvolasta on matkaa Uttiin, Kaipaisten ja Luumäen väliin? Hirveän hyvin en täältä suunnalta paikkoja tunne, siksi kyselen  :azn:

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: tähtityttö - 08.07.2012, 10:29:46
Osaatko yhtään sanoa paljon tästä Kouvolasta on matkaa Uttiin, Kaipaisten ja Luumäen väliin? Hirveän hyvin en täältä suunnalta paikkoja tunne, siksi kyselen  :azn:
Keskustasta Uttiin noin 15 km ja Kaipiaisiin noin 25km.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

pappa

Anjalankoskelta, keltakankaan risteyksestä Sippolan tietä noin 5 kilsaa on ajoharjoittelu rata, siellä on säkkipimeää ja lähempänä kun Kaipiainen. Utti on valaistu kuin sirkus, siellä on kuljetuslentolaivueen lentokenttä ja laskuvarjo pataljoona joten unohda se.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Wezen

Hei,

Google Earthista löytyvä valosaastekartta päälle (Earth city lights) ja etsimään. Itse olen asunut Kouvolan seudulla kohta viisi vuotta ja etsiskellyt sitä parasta paikkaa.

60°45'52.00"P, 27° 6'30.52"I on tienristeys Keisarinkoskella, aurataan läpi talven ja siitä pääsee pellolle, josta on kohtuullinen näköala. Paikka on pimeä, olen havainnut sieltä mm. Barnard's loopin.

Muitakin paikkoja löytyy, mutta talvikunnossapito ei tuolla maaseudulla tietenkään ole kummoinen. Pitääpä käydä tsekkaamassa myös tuo ajoharjoittelurata, ei se varmaan huono ole, isoimmat valosaasteen tuottajat jäävät länsi- ja pohjoispuolelle, etelätaivas voi olla aika tumma.

t. Antti
An tti Veit ola

tähtityttö

Lainaus käyttäjältä: pappa - 12.07.2012, 23:33:45
Anjalankoskelta, keltakankaan risteyksestä Sippolan tietä noin 5 kilsaa on ajoharjoittelu rata, siellä on säkkipimeää ja lähempänä kun Kaipiainen. Utti on valaistu kuin sirkus, siellä on kuljetuslentolaivueen lentokenttä ja laskuvarjo pataljoona joten unohda se.

Kiitos Pappa täytyykin käydä siellä ajoharjoittelu radalla katselemassa syksyllä, josko se olisi hyvä paikka. Luulis nyt täältä Kouvolan läheltä jokin paikka löytyvän, koska tämähän on maaseutukaupunki, tosin valosaastetta on nykyään joka paikassa aivan liikaa.

Lainaus käyttäjältä: Wezen - 15.07.2012, 08:41:06
Hei,

Google Earthista löytyvä valosaastekartta päälle (Earth city lights) ja etsimään. Itse olen asunut Kouvolan seudulla kohta viisi vuotta ja etsiskellyt sitä parasta paikkaa.

60°45'52.00"P, 27° 6'30.52"I on tienristeys Keisarinkoskella, aurataan läpi talven ja siitä pääsee pellolle, josta on kohtuullinen näköala. Paikka on pimeä, olen havainnut sieltä mm. Barnard's loopin.

Muitakin paikkoja löytyy, mutta talvikunnossapito ei tuolla maaseudulla tietenkään ole kummoinen. Pitääpä käydä tsekkaamassa myös tuo ajoharjoittelurata, ei se varmaan huono ole, isoimmat valosaasteen tuottajat jäävät länsi- ja pohjoispuolelle, etelätaivas voi olla aika tumma.

t. Antti

Antti kiitos myös sulle vinkistä. Täytyy toivoa, että tulee pitkä ja kirkas syksy  :smiley: