Mitä mieltä olette ensikertalaiselle Sky-Watcher SKYLINER 10 dobson?

Aloittaja tähtityttö, 18.06.2012, 11:29:58

« edellinen - seuraava »

micko

Lainaus käyttäjältä: tähtityttö - 04.07.2012, 14:29:45
Tilasin sitten tänään Villenkellosta kyseisen kaukoputken ja samalla punapistetähtäimen, kun kaverilla on se ja olen sitä tottunut käyttämään. Laitoin samalla Villenkelloon s-postia ja tiedustelin, että kuinka kauan mahdollisesti menee toimituksessa. Vastaus tuli parissa tunnissa ja kertoivat, että n. 3 viikkoa menee. Mielestäni siis tähän mennessä Villenkellosta ollut hyvää palvelua, vaikkakin jotkut ovat sitä täällä moittineet.

Sain myös hyvää palvelua Villenkellosta alkuvuodesta. Sanoivat, että 3-4 viikkoa kestää ja 4 viikkoa kesti. Lähettivät vielä itse vajaa tunti tilaukseni jälkeen postia tuosta kestosta ja sanoivat, mitä löytyisi suoraan varastosta.

Ostin tuosta samasta putkesta pienemmän 8'' mallin ja olen ihan tyytyväinen ollut. Raskas sitä on siirrellä pidempiä matkoja. Saan kahdessa osassa sen kerralla kannettua, mutta ei se herkkua ole. Venuksen ylikulkua seuraamaan mennessä tuli jo vähän hiki. :) Helposti se vaatehuoneesta siirtyy pihalle osa kerrallaan vaikka joka päivä erikseen.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

tähtityttö

Kiva kuulla, että joku muukin saanut hyvää palvelua Villenkellosta!

Tähtiharrastushan on myös hyvää kuntoilua, kun siirtelee painavaa kalustoa paikasta toiseen  :cheesy: Odotan jo innolla, että pääsen syksyllä katselemaan, että mitä tuosta parvekkeelta näkyy ja kuinka paljon. Ainakin olen alustavasti katsellut Stellariumista mitä milloinkin näkyy ja sen mukaan näyttäisi ihan hyvälle.

Kuinka paljon tuo mun  tuleva putki muuten painaa jalustoineen päivineen? Osaatko yhtää sanoa? Tai mitä sinun putkesi painaa?

Lainaus käyttäjältä: micko - 04.07.2012, 17:24:13
Sain myös hyvää palvelua Villenkellosta alkuvuodesta. Sanoivat, että 3-4 viikkoa kestää ja 4 viikkoa kesti. Lähettivät vielä itse vajaa tunti tilaukseni jälkeen postia tuosta kestosta ja sanoivat, mitä löytyisi suoraan varastosta.

Ostin tuosta samasta putkesta pienemmän 8'' mallin ja olen ihan tyytyväinen ollut. Raskas sitä on siirrellä pidempiä matkoja. Saan kahdessa osassa sen kerralla kannettua, mutta ei se herkkua ole. Venuksen ylikulkua seuraamaan mennessä tuli jo vähän hiki. :) Helposti se vaatehuoneesta siirtyy pihalle osa kerrallaan vaikka joka päivä erikseen.

tahkis

Lainaus käyttäjältä: tähtityttö - 04.07.2012, 17:37:16Kuinka paljon tuo mun  tuleva putki muuten painaa jalustoineen päivineen? Osaatko yhtää sanoa? Tai mitä sinun putkesi painaa?
SW:n sivut kertoo, että jalusta painaa 16kg ja putki 15kg.
Joni Tahkoniemi

tähtityttö

Lainaus käyttäjältä: tahkis - 04.07.2012, 17:55:58
SW:n sivut kertoo, että jalusta painaa 16kg ja putki 15kg.

Siinä on sitten putkella ja jalustalla painoa. Eihän sitä edes jaksa liikutella  :grin:

Umbra

Lainaus käyttäjältä: tähtityttö - 05.07.2012, 18:04:47
Siinä on sitten putkella ja jalustalla painoa. Eihän sitä edes jaksa liikutella  :grin:

Koska putki ja jalusta on helppo irrottaa toisistaan ja kuskata erillisinä, kumpikaan ei ole erikseen kovin painava. Punttisalilla 16 ja 15kg käsipainot ovat naisillekin aika heppoiset. Tietenkin pelkkää painoa isompi hankaluus on muoto. Vaikka jalustassa on kantokahva, sitä on epäsäännöllisen ja kulmikkaan muodon vuoksi työläs raahata pitkiä matkoja. Omaa 6'' putkeani olen kantanut sylissä. 10'' putki on arvatenkin hankalampi kannettava, muttei tuskin siihenkään voimanostaja tarvitse olla. Luulisin siirtojen sisältä parvekkeelle tai kämpästä pihalla odottavaan autoon sujuvan suht mutkattomasti. Jos pihalla joutuisi siirtämään pitempää matkaa, kärryt olisivat paikallaan

micko

8'' putken kuljettaminen autossa olikin vähän haasteellisempaa kuin ajattelin. Pitkäkonttisessa farmarissa mennee helposti, mutta mulla ei 3008:ssa niinkään. Takakonttiin ei ihan mahtunut, joten penkit matalaksi ja takapenkille. Sitten tulikin isoksi ongelmaksi sen pitäminen paikallaan. Sillä reissulla oli muutenkin paljon tavaraa mukana, niin niillä sai putken pönkättyä turvallisesti paikalleen. Kun kohteessa siirsin autolla pelkkää putkea, ei homma enää ollutkaan niin simppeli.

Onnistuihan se siis, mutta ei ollutkaan aivan triviaali operaatio.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

tähtityttö

Lainaus käyttäjältä: Umbra - 06.07.2012, 00:23:26
Koska putki ja jalusta on helppo irrottaa toisistaan ja kuskata erillisinä, kumpikaan ei ole erikseen kovin painava. Punttisalilla 16 ja 15kg käsipainot ovat naisillekin aika heppoiset. Tietenkin pelkkää painoa isompi hankaluus on muoto. Vaikka jalustassa on kantokahva, sitä on epäsäännöllisen ja kulmikkaan muodon vuoksi työläs raahata pitkiä matkoja. Omaa 6'' putkeani olen kantanut sylissä. 10'' putki on arvatenkin hankalampi kannettava, muttei tuskin siihenkään voimanostaja tarvitse olla. Luulisin siirtojen sisältä parvekkeelle tai kämpästä pihalla odottavaan autoon sujuvan suht mutkattomasti. Jos pihalla joutuisi siirtämään pitempää matkaa, kärryt olisivat paikallaan

Umbra eiköhän kaikki onnistu, kunhan ekana vähän tutustuu putkeen ja katsoo ja kokeilee, että kuinka vaikea sitä on liikutella. Tokihan mun jalka tekee siihen omat rajoitteensa, mutta eiköhän kaikki kumminkin järjesty, näin ainakin toivomme!

Lainaus käyttäjältä: micko - 06.07.2012, 12:40:55
8'' putken kuljettaminen autossa olikin vähän haasteellisempaa kuin ajattelin. Pitkäkonttisessa farmarissa mennee helposti, mutta mulla ei 3008:ssa niinkään. Takakonttiin ei ihan mahtunut, joten penkit matalaksi ja takapenkille. Sitten tulikin isoksi ongelmaksi sen pitäminen paikallaan. Sillä reissulla oli muutenkin paljon tavaraa mukana, niin niillä sai putken pönkättyä turvallisesti paikalleen. Kun kohteessa siirsin autolla pelkkää putkea, ei homma enää ollutkaan niin simppeli.

Onnistuihan se siis, mutta ei ollutkaan aivan triviaali operaatio.

Micko hieno homma, että loppujen lopuksi onnistui ja varmaan kannatti?

Kaizu

Nokkakärryillä Dobson kulkee kokonaisena urbaanissa maastossa.

Kaizu
Kai Forssen