Dobson liukkaaksi?

Aloittaja poksu, 29.03.2007, 18:01:36

« edellinen - seuraava »

poksu

Moikka,

Ongelmani on seuraava: MInulla on dobson-jalusta, jossa siis ne kaksi pohjalevyä/kiekkoa pyörii toistensa päällä. Se on itse tekemäni jalusta, jossa ei ole seurantakoneistoa joten seuranta tapahtuu käsin.
Olen yrittäny erilaisia konsteja saada ne pyörimään riittävän kitkattomasti, mutta aina ne pienet siirrot havaintotilanteessa tähteä seuratessa ovat suurin ongelma.
Olen yrittänyt kahta konstia: teflonpalat levyjen välissä (joka taitaa olla se perinteisin keino) ja sitten laakereilla. Kummassakin tuntuu silti lepokitka olevan liian suuri pienen pieniin siirtoihin.
Olisikohan jollakulla jotain nasevaa kikkaa saada lepokitka mahdollisimman pieneksi levyjen välillä?

poksu

J-M

Hydrostaattinen laakeripatja.

Tai jos ei ole satojatuhansia euroja käytettävissä, niin silikonisuihke kuulemma auttaa. Itse en ole vielä tarvinnut, kun olen opetellut sellaisen "väristämistyylin". Teflonpinnat kannattaa muistaa myös puhdistaa aika hyvin ja aika usein, sillä jokainen naarmu lisää kitkaa. Tribologian oppikirjoista saa myös hyviä vinkkejä kitkakertoimen pienentämisestä.

Jos putki on kovin painava, kannattaa se säilyttää sellaisessa asennossa, jossa sillä ei havaita,eli käytännössä joko pystyssä tai vaakatason alapuolella. Tämä siksi, että altitude-laakeroinnin vastakappaleeseen voi painua ikävä (silmin huomamaton) lommo, ja se taas näkyy ikävänä nytkähdyksenä tuota kohtaa ylitettäessä. Tämä näkyy erityisesti itse tehtyissä jalustoissa, joissa pintapaineita ei välttämättä ole laskettu kovin tarkasta.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

allar

Itse olen laittanut omiin Dobsoneihini karkeahkoa kontaktimuovia liukumisen parantamiseksi. Teflon-spreitä kokeilin joskus, mutta sillä lähtökitka tuli melko suureksi. En tiedä oiskohan täältä (http://www.helentec.fi/) löytyvä kuivateflon mistään kotoisin?
Allar Saviauk

Wezen

Yksi keino kääntämiseen tarvittavan momentin pienentämiseen on se, että pienennät kaukana kehällä oleviin teflonpaloihin tai laakereihin kohdistuvaa kuormaa laittamalla keskelle akselin lähelle myös teflonpalat tai -prikan, joka kantaa suuren osan kaukoputken ja haarukan painosta, mutta aiheuttaa kitkallaan pienemmän momentin kääntäessäsi. Tee tallat tai prikka ohuemmasta teflonista ja säädä keskiosan kantavuus tarkasti sopivaksi lisäämällä paperi- tai kartonkipaloja tallojen alle niin, että kehällä olevat laakerit kantavat edelleen tasaisesti, eikä haarukka vielä keiku.

Kehällä suosisin halkaisijaltaan mahdollisimman suuria kuulalaakereita, joissa ei ole jäykkää rasvaa, ohut öljy vain. Hyvin toimivan kuulalaakeroinnin kanssa ei varmasti tarvitse keskilaakeria, kuulalaakeri toimii paremmin, kun sillä on kuormaa kannettavanaan (ei luista). Itse olen pyöräyttänyt kuulalaakereiden päälle kierroksen nahkeaa teippiä, että kitka riittää vaikka levyn pintaan tulee pakkasella huuruakin.

Teflonlaakerointi pelaa parhaiten erittäin kevtrakenteisen, jäykän, haarukaltaan matalan ja mahdollisimman suuren kaukoputken kanssa (suuri vääntömomentti okulaaripäästä kääntäessä). Teflonia vasten parhaiten liukuu hiemän röpelöinen laminaattilevy, silikoni- tai teflon-suihke auttaa myös hieman.

Jos voit vielä keventää putkea ja haarukkaa jäykkyyttä menettämättä, auttaa sekin.
An tti Veit ola

Meade-mad

Suihkeiden ikävä taipumus on päätyä paikkoihin joihin niiden ei toivoisi joutuvan. Peilille joutuessaan voivat vaikeuttaa puhdistusta ja mahdollista uudelleen pinnoitusta. Osta joita voi joutua (paikka)maalaamaan eivät myöskään pidä suihkeista. Erityisen varovainen tulee olla silloin kun laitteen lähellä käytetään tietokoneita ja muita sähkölaitteita. Liittimissä ja sähkömoottorien ankkureissa (esimerkiksi jäähdytyspuhaltimet, seuranta ja tarkennusmoottorit ym.) suihkeet muodostavat eristekalvon.

Sellainen ketju missä silikoni päätyy käsien kautta okulaareihin on myös aika ilmeinen...

Käytä ensin muut mainitut konsti ja sprayaa vasta sitten!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

JanneT

Marjens!

Suosittelisin liukupariksi teflonia ja tarran taustaa "silikonipaperia". Varmuudeksi vielä sanon että se liukas puoli teflonia vasten. Teflonpaloihin pinta-alaa reilusti n.25 neliöcm. Itselläni omassa putkessa toimii ja on testattu 100 kg kuormalla jolloi vielä liuku ja lepokitka tuntumalla sama! paperi on liimattu sprayliimalla vaneriin ja kesti em. kokeen. Toinen alt liikunnan kitkapari joka on lähes yhtä hyvä ainakin omassa värkissä on teflon ja irtoremmi mitä löytyy pilipalista tai honkkarista.... Sitten noiden liikuntojen tuntumaan vaikuttaa paljon liukupintojen koko!! Yleensä kallista teflonia säästetään ja homma tahmaa! Siis reilusti pinta-alaa ja jos liian herkkä pienennetään!

Terv Janne