Kotimaisten astro-nettikauppojen "käytettävyys"

Aloittaja mals77, 23.05.2012, 22:53:21

« edellinen - seuraava »

mals77

Millaisia kokemuksia teillä on kotimaisten astro-nettikauppojen "käytettävyydestä"?

Minua harmittaa työntää rahojani ulkomaille, mutta kokemuksieni mukaan kotimaisista astro-nettikaupoista ei saa tavaraa napinpainalluksella, vaan vaatii ylimääräisen puhelun tai sähköpostin. Tämä on näin puhekyvyttömälle ja vaikeasti toimintakyky-rajotteiselle työläs tapa asioida. Ihan yleisestikin vaivattomuus on tutkitusti yksi suurimpia syitä, miksi ihmiset ostaa netistä. Tässä kontekstissa minun tarpeeni ei ole mitenkään ainutlaatuista,  nettikaupan vaivaton käytettävyys on menestyvän nettikaupan elinehto. Nettiratkaisuja toteuttavassa firmassa työskennelleenä tiedän, ettei tämä ole kustannuskysymys. eikä myöskään osaamiskysymys, vaan ennenkaikkea tahtokysymys! En väitä, että nettikaupan hyvä käytettävyys olisi 100% asiakastyytyväisyyden tae, sen osoitti T-S:n ylimielinen asenne minua kohtaan, joka lopetti ainakin minun kauppassuhteeni siihen suuntaan (toistaiseksi). Kuitenkin T-S:n suuren suosion suurena osasyynä on nettikaupan vaivaton käytettävyys, josta kotimaiset yrittäjät voisivat huoletta ottaa mallia, sikäli mikäli haluavat olla "nettibusineksessa" mukana. Tosin, niinkuin Timpekin tuossa toisessa ketjussa mainitsi, kolikon "kääntöpuolella" on se, että siinä joutuu pian hommiinkin, jos kauppa alkaa käydä (kuten verkkokauppa.com:n kävi). Tämänhän ei pitäisi olla kaiken järjen mukaan mikään ongelma, jos netissä käytävä kaupankäynti on taloudellisesti kannattavaa.

-Mikko-

maukkaK

Vähän nihkeältä vaikutti nyt käytettävyys.
Ylvasta luin tältä foorumilta, että sähköpostiin ei oikein saa vastausta ja ilmeisesti tilauksetkin viivästyy, joten en edes yrittänyt täältä.
Siis Teknofokukseen sähköpostia; tuli bumerangina takaisin ("palvelinta ei löydy" tai jotain sellaista herjas).
Seuraavaksi Ursa:tilaus vetämään nettikaupassa.  Tilausvahvistus tuli pian ja nyt vain odotellaan perille tuloa.

Joten tämän kierroksen voitti Ursa (ellei nyt viime vaiheessa aja kiville).
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

hm

Koska Teknofokus on ohimennen tullut mainituksi, niin muutama sana myös tiskin toiselta puolelta.

Teknofokus ei ole nettikauppa, eikä edes yritä olla sellainen. Yli 80 % Teknofokuksen myynnistä on muuta kuin astrotarviketta. Pääasiallinen asiakaskunta muodostuu tutkimuksesta, instrumentointiteollisuudesta, korkeakouluista ja medikaalialasta. Astromyynnistäkin suurin osa on sellaista asiakaskohtaisesti räätälöityä tarviketta, joka ei taivu nettikaupan luettelonimikkeeksi. Tuotesektorin valinnan olen tehnyt ymmärtäen, että kaikkia ei voi täydellisesti palvella.

Taidan olla vanhan liiton miehiä, joten paras tapaa ottaa yhteys on soittaa matkapuhelimeeni, joka on aina päällä. Aina en voin vastata, mutta tällöin soitan esteen poistuttua takaisin, mikäli soittaja numero näytössä näkyy.

En lukeudu niihin, jotka lukevat sähköpostia viiden minuutin välein. Luen tilanteen salliessa muutaman kerran päivässä ja vastaan mahdollisuuksien mukaan päiväsaikaan. Usein vastaaminen jää kuitenkin iltaan/yöhön, toisinaan jopa myöhempään hetkeen.

Se, että maukkaK on saanut viestinsä bumeranginna, ei johdu Teknofokuksesta. Voisiko kirjoittaja lähettää saamansa virheraportin?

Jatkossakin Teknofokuksen asiakkaan pitää valitettavasti saada tilauksensa sanoiksi, jos sähköistä menetelmää haluaa käyttää. Moni asiakas nopeutta prosessia hieman nettisivuilta rivejä leikkaamalla ja liimaamalla. Nöyrä kiitos niille, jotka näin ovat jaksaneet toimia. Myös palaute on tervetullutta - kehuista ei juuri mitään opi, haukuista ehkä. Yhteisestä harrastuksesta tässä kuitenkin kyse.

Ursalaisten suuresta lukumäärästä huolimatta havaintolaitteita aktiivisesti käyttäviä harrastajia on tuosta joukosta vain jokunen prosentti, joten kokopäiväistä työtä ja järkevää elantoa ei harrastuksen myyntivolyymistä voi saada. Saksalaisella kauppiaalla on tilanne aivan toinen. Hänellä on moninkertainen markkina-alue, joka mahdollistaa järkevän nettikaupan perustamisen mielekkäin nimikekohtaisin kustannuksin.

Saksalaisella kauppiaalla on etuna sijainnista johtuva usean prosenttiyksikon logistinen hintaetu sekä täkäläistä huomattavasti heikompi kuluttajasuoja. Näiden lisäksi vielä toistaiseksi alhaisempi arvonlisäverokanta, joka alhaisella katetasolla operoitaessa vie suomalaisen kauppiaan kilpailukyvyn melko toivottomaksi.

Kaukoputkitarvikkeita ostava harrastaja luovuttaa ostoksia tehdessään varallisuutta ja tukeaan myyjälle, myyjän kansantaloudelle, valmistajalle, valmistajan työntekijälle ja valmistusmaan yhteiskuntajärjestelmälle. Joskus nämä valinnat ovat kipeitä.

Näitä rivejä olen naputellut Reinin rannoilla, lämpimän ja kostean yön pimeydessä.

Hannu Määttänen - Teknofokus - astrokauppaa vuodesta 1979

P.S. Jos joku tarvitsee jotain tarvikkeita Venuksen ylikulun havaitsemiseen, on syytä toimia pikaisesti - riippumatta ostospaikasta.


maukkaK

Joo, laitoin virheraporttia tulemaan ja nyt ei siitten ainakaan bumerangia tullut.  Ehkäpä viimeksikin jos olisi uudelleen yrittänyt olisi voinut onnistua, sillä kyllähän näissä nettipiuhoissa voi tilapäisiä tökkimisiä esiintyä.  Tuo hannun selvitys oli kyllä hyvin valaiseva ja minä kyllä yritän soveltuvin osin käyttää edelleenkin näitä kotimaisia haarrastepohjaisia kauppoja.  Onneksi vaihtoehtoja oli nytkin riittävästi, eikä vielä tarvinnut edes tuohon viimeiseen vaihtoehtoon turvautua (VK).  (Vaikka olen minä joskus aikaa lintuputken tuolta VK:sta hankkinut, eikä siinä mitään valittamista ollut)  Niin ja sitä Hannunkin mainitsemaa astro solar kalvoa minä tuossa vailla olin, mutta siis sainkin jo sitä ja tuli jo kokeiltuakin.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

tupajumi

Nyt kun VK mainittiin, niin ehkä sielläkin on pulaa henkilökunnasta. Hakevat "Star"-puolelle verkkokaupan hoitajaa (http://lyhyt.net/cyd). Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Maileihin on vastatattu aina nopeasti, viallinen tavara vaihdettu mukisematta ja tarjoustuotteeseenkin olen saanut kaupanpäällisiä. Paikkakuntalaisena olen kuitenkin jäävi sanomaan mitään. Olen voinut noutaa tilaamani tavarat suoraan liikkeestä.

Mitä aurinkosuotimiin tulee, niin URSA:sta kalvo tuli eilen, eli vajaassa kolmessa päivässä kotiin. Vielä ehtii :-)

naavis

Lainaus käyttäjältä: tupajumi - 26.05.2012, 16:21:28
Nyt kun VK mainittiin, niin ehkä sielläkin on pulaa henkilökunnasta. Hakevat "Star"-puolelle verkkokaupan hoitajaa (http://lyhyt.net/cyd).

Haku on VK:lla ollut päällä niin pitkään kuin muistan. Kun olen VK:n kanssa joskus aikanaan asioinut, palvelu on ollut harvinaisen asiantuntematonta ja takkuilevaa. Mutta ei tästä enempää tässä ketjussa, VK:lle on omakin ketju foorumilla.

maukkaK

Pöh,

ilakoitsin näköjään liian aikaisin eilen.  Kyllä se bumerangin heitti nytkin.  Mahtoiko tulla vähän viiveellä vai muutenko vain missasin sen eilen.  Onkohan muut saaneet spostia perille vai takkuaako vain mulla?

host mail.netikka.fi[62.148.192.165] said: 550 5.1.2
    <hannu.m(£)teknofocus.fi>: Recipient address rejected: Domain not found (in
    reply to RCPT TO command)

Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Kaizu

Entä jos £-merkin tilalle vaihtaa @-merkin.

Kaizu
Kai Forssen

Uppo

Kokeiles maukkak oikealla osoitteella, voi mennä helpommin perille. Siis ei @teknofocus.fi vaan teknofokus.fi
Jani Virtanen

kimmopaasiala

"Domain not found" on aina varma merkki siitä että on tehnyt jonkun kirjoitusvirheen osoitteessa. Tälläisessä tapauksessa bumerangi tulee jo oman palveluntarjoajan postipalvelimelta eikä siis tarkoitetun vastaanottajan systeemeistä.
Helios Quantum 4 15x70 kiikarit, Canon 1100D kamera.

maukkaK

Voi hitsi, tulipa typo.  Siis ei c vaan k. Siis täysin oma mokani. Kiitokset oikaisusta.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8