Orion Intelliscope bugi vai Mizarko on poissa paikaltaan?

Aloittaja J-M, 27.03.2007, 11:53:22

« edellinen - seuraava »

J-M

Minulla on tuo Intelliscope käytössä, ja sen kohdistaminen on aika helppo juttu, kun kokemusta on vähän kertynyt. Warp factorin saa melko helpolla sinne 0.3-0.4 tienoille, ja se riittää hienosti kohteiden löytymiseen. Mutta kuten aina, maailma ei ole täydellinen (eipä tietenkään - minäkin olen täällä). Jos jompikumpi kohdistustähti on Mizar, niin kohdistus menee täysin pieleen. Olen koittanut vaihdella kohdistustähtiä aina tilanteen mukaan, ja vain Mizarin kohdalla olen havainnut tämän ongelman.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

einari

Ei ole Intelliscopesta kokemusta mutta HEQ5 SkyScan:in tietokoneen kataloogeissa on ainakin virheitä.
Huomasin sen kun kerran koitin kattella M2:sta ja ei löytynyt millään (vaikka muut kohteet löytyivät).
Foorumeilla porukat sitten tiesivät kertoa että muitakin virheitä on.
Mitä muuten tarkoitat tässä yhteydessä tuolla Warp factorilla ?
___
Tapio

J-M

Niinpä se kait on - kaikki ohmisen tekemä on epätäydellistä, jopa Orionin laitteet...

Warp factor on Intelliscopen tapa kertoa kuinka hyvin kohdistus onnistui. Alle +- 0.5:n arvoilla kohde on melko keskellä näkökenttää, suuremmilla ei enää välttämättä. Tuon Mixarin kanssa se on aina jotain 1.7 luokkaa. Mutta termivalintana se on ihan loistava! Se ei ole siis minun keksimäni, vaan ihan Orionin virallinen termi.

Jos eräs matkapuhelinvalmistaja tekisi kaukoputkia, niissä lukisi: "Connecting deep sky objects".
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.