Skymax 127 ja kontrasti

Aloittaja Lithos, 05.05.2012, 10:33:58

« edellinen - seuraava »

Lithos

Hei!

Olen havainnut että varsinkin päivä aikaan ja yölläkin tiettyihin suuntiin katsellessa (ympärillä olevat valot sopivassa kulmassa) putken kontrasti kuolee lähes täydellisesti, ja olen miettinyt parannuskeinoja. Riittävän pitkä huurresuoja tuli mieleen sellaisena asiana joka voisi auttaa. Se, mitä mietin on kannattaako tuo huurresuoja ja mahdollisesti itse putki flokata sisältä, ja kuinka toivoton urakka kollimoinnin säätäminen takaisin on kesäaikaan kun tähtitestiä ei oikein pääse tekemään mikäli tuo flokkaus kannattaa.

Onko kyseisen putken omistajilla mielipiteitä asioista jotka voisivat auttaa tuon kontrastin suhteen, tuo putki kun olisi mukava päiväkäytössäkin, toimii varsin kivana teleobiskana.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

MarkoM

Sinänsä jo tuo pelkkä huurresuoja vähentää ylimääräisen hajavalon pääsyä putken sisään ja parantaa kontrastia. Tietysti flokkaamisella päästään parempiin tuloksiin, mutta jos putken kollimointi on nyt kohdallaan niin kannattaa todennäköisesti harkita, onko putken avaaminen tässä vaiheessa järkevää? Aloittaa siitä huurresuojasta ja sen flokkaamisesta, ja katsoo, riittääkö se.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Lithos

Uskomattoman ruman näköinen mutta toimiva huurreputki on nyt valmis, sisäpuoli flokattu mustalla kankaalla ja ainakin nopeassa päivänvalo katsannossa ero oli huomattavan suuri, aika näyttää mitä se saa aikaan taivaalla. Ja olen itse samaa mieltä tuosta itse putken flokkauksesta, voisi kyllä auttaa mutta kesällä maksutovin kollimointi olisi toivotonta kun ei voi tehdä tähtitestiä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

TuRe

Minulla on kokemusta Newtoniin tulevasta hajavalosta, joka tuli jostain pihavalosta vaalean seinän kautta heijastumalla putken sisäpuolelle. Sain hajavalon poistetuksi solumuovista tehdyllä huurresuojalla. Hyvä ratkaisu.
Tuomo Repo