Robottikaukoputkilla kuvatut tähtikuvat tarvitsevat uuden alueen...

Aloittaja Timpe, 28.04.2012, 12:50:20

« edellinen - seuraava »

Timpe

#15
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 28.04.2012, 21:47:42
Aika moni loppukuva vaietaan nytkin foorumilla kuoliaaksi, jos/kun tämä uusin kuva on jostain syystä heikkotasoisempi suhteessa foorumiketjun muihin kuviin. Robottimateriaalin käyttö nostaa minusta tätä kommentointi-rimaa yhä ylemmäksi (halutaan sitä tai ei), koska nämä robottikuvat ovat jo lähtökohtaisesti tekniskaltaan muuta harrastajamateriaalia parempia.

Lainaus käyttäjältä: mistral - 29.04.2012, 20:23:15
Koska robottikaukoputket on niin iso hyppäys pro suuntaan että alottelijat ei välttämättä kehtaa laittaa ensivalotuksiaan näytille.

Tässä on pähkinänkuoressa huolenaiheeni näistä robottiputkista ja niiden vaikutuksesta suomalaiseen tähtikuvausharrastukseen. Tai ainakin omien tähtikuvien esittelyyn täällä foorumilla, jolleivat ne täytä (kuvan esillepanijan mielessään asettamia) laatuvaatimuksia kuvan julkaisukynnyksen ylittämiseen. Olen neuvonut n+1 harrastajaa täällä foorumilla erilaisten kuvauslaitteistojen kasaamisessa, mutta silti nykyisellään tänne tulee kovin niukalti tällaisten vasta-alkajien ottamia tähtikuvia näkyviin.

Oman tulkintani mukaan näitä aloituskuvia ei enää haluta esitellä, kun jokaisessa mahdollisessa havaintokohde-ketjuissa on jo "ziljoona kappaletta" tätä vasta-alkajan ottamaa tähtikuvaa parempia kuvia. Tavallisesti kuvaajan itsesensuuri on iskenyt päälle ja aloituskuvat jäävät kokonaan julkaisematta. Kun aloitin tähtikuvaamistani vuoden 2009 tienoilla, tämä kokonaistilanne tähtikuvien esittelyn suhteen ei ollut vielä näin paha ja silloin vasta-alkajatkin uskalsivat esitellä ottamiaan aloituskuvia eri kohteista. Katsokaa vaikka esimerkiksi M51 ketjua alusta alkaen ja sieltä löytyy oma vaatimaton ensikuvani vuodelta 2009. (Edit: tästä aiheesta, ks. alta myöhempi viestini)

Johtopäätös: jos kerran robottikuvien erottelu omaan lokeroonsa on ilmeisen mahdoton ajatus useimmille käyttäjille, niin miksei täällä tehdä aloittelevien tähtikuvaajien elämää helpommaksi ja perusteta tähän käyttöön kokonaan uusi "Aloittelijan tähtikuvat" -alue, missä vasta-alkajat voisivat tuoda rohkeasti omia ensikuviaan esille ja kysyä siellä niihin liittyviä teknisiä ongelmia yms. kehitystarpeita? Idea tähän lisäalueeseen on napattu suoraan Cloudy Nightsin foorumilta, mistä löytyy ilmeisen suosittu "Beginning and Intermediate Imaging" -alue tällä kuvauksella: "This forum is mainly intended for beginners getting started imaging as well as intermediate imagers looking to improve their technique. Tähtikuvaus on nykyisin yhä suositumpaa ja suositumpaa, joten luulisin että tällaiselle lisäalueelle olisi tarvetta vasta-alkajan tuskaa helpottamaan. :wink:
- Timo Inkinen

einari

Näyttää siltä että usein ollaan samoilla linjoilla Timpen kanssa ja taas kerran käy niin.
Eli kannatan kanssa Aloittelijan tähtikuvat (tai jotain muuta vastaavaa) jotta kynnys ei muodostu liian korkeaksi.
Samaa olen mielestäni havainnut että niitä omia vaatimattomia tuotoksia ei niin uskalleta laittaa 'pro-kuvien' joukkoon.
Vai mitä mieltä ovat 'pöytälaatikkokuvaajat'  ?
___
Tapio

nisma

Kyllä minun mielestäni aloittelijan tähtikuvat alue voisi olla ihan hyvä idea!

Tässä yhdeydessä esiin otetun M51 ketjun viimeisin kuva on muuten aivan tajuttoman hyvä! Onnittelut sen kuvaajalle!

Se ei ole otettu ns. "robottiputkella", minun mielestäni sinänsä "robottikuvia" ei kyllä saisi erotella, se on vain havaintoväline muiden joukossa. Minun mielestäni "robottiputket" voivat houkutella päinvastoin aloittelijoita tähtikuvauksen saloihin, kun kuvaamisen alkuun pääsee ihan helposti ja ei tarvitse heti investoida kalliiseen kuvauslaitteistoon. Sen lisäksi kuvauslaitteistot menevät niin nopeasti eteenpäin, että mitä "uudempi" kuva on, niin se on periaatteessa aina parempi, kuin "vanhempi" minun mielestäni johtuen nopeasta teknologian kehityksestä.

Murtsi


Lainaus käyttäjältä: Timpe - 29.04.2012, 23:19:56

Johtopäätös: jos kerran robottikuvien erottelu omaan lokeroonsa on ilmeisen mahdoton ajatus useimmille käyttäjille, niin miksei täällä tehdä aloittelevien tähtikuvaajien elämää helpommaksi ja perusteta tähän käyttöön kokonaan uusi "Aloittelijan tähtikuvat" -alue, missä vasta-alkajat voisivat tuoda rohkeasti omia ensikuviaan esille ja kysyä siellä niihin liittyviä teknisiä ongelmia yms...                                       

Tähtikuvaus on nykyisin yhä suositumpaa ja suositumpaa, joten luulisin että tällaiselle lisäalueelle olisi tarvetta vasta-alkajan tuskaa helpottamaan. :wink:

Hyvä ehdotus Timpeltä, tässä asiassa olen täysin samaa mieltä. Hyvä muisti sinulla on, itse en kyllä enää muista minkä kuvan pistin ensimmäisenä tänne, aloittelin muuten suurinpiirtein samoihin aikoihin kuin sinä.

Timpe

Sorry, se oli itse asiassa ensimmäinen M51 kuvani, jonka tyrkkäsin tänne foorumille (korjasin myös tuonne ylös). Tuota ennen olin kuvannut mm. afokaalisesti Saturnusta, Kuun yksityiskohtia ja sitten viimein deep sky -kohteita kuten M45:sta tähän tapaan. Mutta ennen näitäkin olin kuvannut pöytälaatikkoon mm. komeetta P17/Holmesia (1.11.2007) parin sekunnin valotuksilla ilman seurantaa, jolloin tapahtui heräämiseni tähän digiaikaan. Tajusin vasta tuolloin digikameroiden mahdollisuudet tähtikuvien ottamiseen :rolleyes:

Lainaus käyttäjältä: nisma - 30.04.2012, 00:03:01
Sen lisäksi kuvauslaitteistot menevät niin nopeasti eteenpäin, että mitä "uudempi" kuva on, niin se on periaatteessa aina parempi, kuin "vanhempi" minun mielestäni johtuen nopeasta teknologian kehityksestä.

Tuon lisäksi kuvaajien taidot kehittyvät ajan myötä, sillä esim. tuosta linkitetystä M51 ketjusta löytyy useita kuvia samalta kuvaajalta, joista uudempi on aina edellistä parempi. Aloittelevat kuvaajat saavat siksi helposti väärän käsityksen tähtikuvauksesta ja kuvien julkaisukynnyksestä, jos seuraavat vain nykyisten havaintoketjujen viimeisimpiä viestejä. Erillinen "Aloittelijan tähtikuvat" alue olisi sikälikin hyödyllinen, jos se toisi paremmin esiin tämän aloitusvaiheen työläyden ja hankaluuden, mihin useimmilla nykykuvaajillakin on kulunut useita vuosia.
- Timo Inkinen

MarkoM

Olemme ottaneet tämän "Aloittelijan tähtikuvat" -alueen harkintaan, ja palaamme asiaan myöhemmin (mahdollisesti jo tämän viikon aikana).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

CSB

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 01.05.2012, 22:34:58
Olemme ottaneet tämän "Aloittelijan tähtikuvat" -alueen harkintaan, ja palaamme asiaan myöhemmin (mahdollisesti jo tämän viikon aikana).

Lähtekö "Pro tähtikuvaaja" harrastelijan kuvat katsoman mahdollinen " Aloittelijan tähtikuvat " alue, heita opitan ja saadan neuvo tarvittaessa. Ja koska ollan Aloittelijan ja Ammattilainen kuvaaja, pari kuvan jälkeen, pari vuoden jälkeen, 10 vuoden jälkeen ??

Kun katsoin Ammattilainen kuvat innostui etsiman Leo1 ja sain se, Garrard Komeetta ja sain se ja muutama lisää.    Olen demokratiinen mies, tottelen vaikka idea ei olisi hyvä minulle  :smiley: :smiley:

Lithos

#22
Itsekin olen sitä mieltä että aloittelijoille tarkoitettu alue joissa voi saada kuvilleen rakentavaa kritiikkiä ja neuvoja kokeneilta voisi olla monille kullan arvoinen. Itselleni moisesta olisi paljonkin hyötyä, ja se palvelisi myös harrastusta toisin kuin eräiden ulkomaisten foorumien tapa jossa jokaista kuvaa kehutaan ja vahingossakaan ei mainita virheitä tai sitä miten niistä voisi yrittää hankkiutua eroon. Samaiselle foorumille voisivat sopia myös stickyinä kokeneempien perusohjeet esim planeettakuvauksesta ja DS kuvauksesta niin kameraoptiikalla kuin pienellä kaukoputkikalustolla.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Jyri Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: CSB - 02.05.2012, 11:55:08
Ja koska ollan Aloittelijan ja Ammattilainen kuvaaja, pari kuvan jälkeen, pari vuoden jälkeen, 10 vuoden jälkeen ??

Ihan mielenkiintoinen kysymys, jota taatusti moni joutuu pohtimaan kuviaan lähettäessä. Loppukädessä jokainen määrittelee rajan omalla kohdallaan, mutta entä jos se sattuu poikkeamaan paljonkin jonkun toisen näkemyksestä? Kehtaako "pro"-puolelle siirtyä vasta saatuaan johonkin kuvaansa kommentin "tämä sopisi aivan hyvin myös kokeneiden alueelle"? Entä onko teknisesti hyvin onnistuneen ensikuvan lähettäminen "pro"-puolelle moukkamaista vai täysin kohtuullista?

Ehkä tässä oli tarpeeksi paholaisen advokointia tälle päivälle. Harrastuksen on lähinnä tarkoitus olla mielekästä ja kiinnostavaa ajanvietettä. Niin pitkään kun se sitä on, ei sen tarkalla muodolla ole kovin suurta väliä. Itse toivon, ettei mikään foorumilla toteutettu jako tai sillä käyty keskustelu luo kenellekään mielikuvaa hierarkisuudesta.

Lauri Kangas

Jos on jako "aloittelijoiden tähtikuvat" ja "tähtikuvat" niin jälkimmäinen ei tietenkään ole mikään ammattilaisten kerho vaan ihan avoin sarja. Sinne voisi siis jatkossakin pistää kuka vain kuviaan ilman introspektiota siitä täyttääkö kovien jätkien kriteerit vai ei.  :smiley:

Aloittelijalaariin voi sitten työntää tavaraa vailla pelkoa että tuotos hukkuu robottikuvien ja Metsämainioiden sekaan.  :grin: Itse ainakin ihmettelen aloittelijoiden tuotoksia oikein mielelläni ja kommentoinkin jos on asiaa.

micko

Itse aloittelijana olen jättänyt monta kuvaa lähettämättä. En ole niinkään miettinyt tuomitsemista tai jalkoihin jäämistä vaan lähinnä sitä, onko mun kuvilla yhtään mitään annettavaa kenellekään. Itsehän olen jokaisesta edellistä paremmasta ylpeä vaikka ehkä aihetta ei olisikaan vielä. :)

Mutta kannatan aloittelijana tuollaista aloittelijoiden aluetta. Siellä todennäköisemmin yleisöä kiinnostaa myös mun kuva ainakin jossain määrin. Ovathan he tulleet aloittelijoiden kuvia katsomaan.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

MarkoM

Yleistä asiaa tähtikuvauksesta -alueen alakategoriaksi on nyt luotu ehdotuksen mukaisesti "Aloittelijan tähtikuvat" -alakategoria. Mikäli näyttää, että alueelle on tilausta niin asia on sillä selvä, mutta jos käyttö näyttää jävän vähäiseksi, niin luonnollisesti pidätämme oikeuden harkitan alueen tarpeellisuutta uudelleen. Se varmaankin selvinnee viimeistään seuraavan havaintokauden aikana.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Meade-mad

Eikös tuonne, vaikka "Yleistä asiaa tähtikuvauksesta" otsikon alle voisi laittaa myös valmiin väliotsikon "Robottiputkien käyttö" tai vastaavan. Olisivat silloin kootusti yhdessä paikassa opastamassa muitakin halukkaita noiden robottilaitteiden käyttäjiksi.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Timpe

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 03.05.2012, 16:49:02
...nyt luotu ehdotuksen mukaisesti "Aloittelijan tähtikuvat" -alakategoria...

Lienee kiitoksen paikka ylläpidolle! Samalla toivotaan aktiivista käyttöä tälle uudelle alueelle viimeistään syksyn tultua... :wink:
- Timo Inkinen

Lithos

Kiitokset uudesta alueesta, tulen varmasti pommittamaan aurinkokuvilla tekniikkaa opetellessa kunhan pilvet suvaitsevat väistyä riittävän usein.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro