Nikkor 18-300 mm

Aloittaja ktvauve, 12.08.2012, 15:39:01

« edellinen - seuraava »

ktvauve

Onko kukaan kerennyt aloittaa syksyn havaintokautta tällä uudella Nikonin superzoomilla? On varmaan parempi kuin Tamron 18-270 PZD, mutta kuinka paljon?

Kokkonen

Ei ole kokemusta kyseisestä, mutta kokemusta yleisesti
Pyrkikää hyvät ihmiset välttämään alle 2000 euron superzoomeja
Jos lyhyimmän ja pisimmän polttovälin kerroin on yli 5, eli omassa Tamronissa 300/70 = 4,3x
Niin jos kerroin yli 5x, on erittäin suurella todennäköisyydellä käyttökelpoinen polttovälialue on n. 50mm levyinen siitä keskeltä
Halvoissa superzoomeissa tarkennus sahaa ääripäissä ja piirto on mitä on, tullut todettua monen eri valmistajan eri linsseillä
(Ja siis yllä saarnatun kirouksen langetan objektiiveille minkä pituus zoomipäässä ylittää 150mm)

Toki voi olla poikkeuksia, mutta ne ovat harvassa.

-V.K.

ps. tämä on minun mielipide/kokemus
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.

Kääkkä

Juu. Minullakin on ollut Tamronin 70-300mm. Näen painajaisia vieläkin. Vaihdoin sen Nikonin 70-300mm f/4-5,6 ED linssiin, joka ei ole yhtään niin paha. Tarkennuksen hoitaa rungon oma tarkennusmoottori. Piirrosta en tiedä. 300mm on puuroa melkeempä millä aukolla tahansa. 200mm ehkä ihan hyvä ja 150mm alaspäin olen ollu tyytyväinen.

En tiedä onko tuosta 18-300mm objektiivista vakavamieliseen tähtikuvaukseen, mutt hyvä matka objektiivi sen luulisi ainakin olevan. Koko tarvittava polttovälialue samassa linssissä monen ihmisen mielestä. Itsehän ottaisin matkalle vielä jonkun oikean laajakulma, mutta sehän ei liity tähän asiaan mitenkään :azn:

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 12.08.2012, 18:49:51
Toki voi olla poikkeuksia, mutta ne ovat harvassa.
-V.K.
ps. tämä on minun mielipide/kokemus

Minulla on hyvin samanlaisia kokemuksia Pentaxista. Halvat telezoomit ovat aika pahoja suttuja eikä niillä tee tähtikuvauksessa mitään.
Joitakin Pentaxin runkoja kaupataan paketteina, joissa on mukana 50-200 mm telezoom. Se on tosi heikko linssi. Kirkkaassa päivänvalvossa sillä voi yrittää lintukuvausta, mutta tähtikuvaukseen se on kelvoton. Luontokuvaukseen 55-300 mm on selvästi parempi ja lyhyillä etäisyyksillä hyvä, mutta tähtikuvaukseen sekään ei sovellu heikon valovoiman takia.
Pääsääntöisesti kiinteäpolttoväliset apokromaatit ovat laadullisesti huomattavasti parempia, tosin valitettavasti myös hinnakkaampia. Ilmeisesti kameroiden hinnat ovat niin kilpailtuja, että tehtaat yrittävät saada katetta lisälaitteista.

Jorma M.
Kangasala