Maxim DL ja TheSky6 Pro

Aloittaja Make, 04.02.2010, 11:22:07

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Riippuu vähän mitä haluat noilla tehdä. Itse ohjaan jalustaa Maximilla koska korjauskomennot menee ascomin kautta ja lisäksi voin Maximin napeista kätevästi nudgeta jalustaa vähän eri suuntiin tai klikata kuvasta "Point telescope here" jos kohde ei ole keskellä. Varsinaiset gotot kohteisiin teen sitten Cartes du Cielillä.

Jotta nämä molemmat saa ohjaamaan jalustaa yhtäaikaa, tarvitaan ascom-hubi jonka virkaa mulla hoitaa EQMOD. Tähtitornin Mathis-jalustalla en ole tähän mennessä onnistunut hubeja käyttämään, mutta onneksi Astro-Physicsin uusi ascom-ajuri toimii nykyään myös hubina.

Mitenköhän nuo TheSky6 ja Maxpoint osaa puhaltaa yhteen hiileen? Jos kaikki kommunikaatio on vain ascomia niin varmaan osaavat.

vesa k

Hei
MaximDL:ään löytyy plug in TheSky6:lle ja se voi siten ohjata putkea sen kautta.
Samoin löytyy plugin Atik kameralle.
Nyt Atik on julkaissut myös ascom driverin kameroille.
Onkohan mitään eroa käyttää pluginä tai ascom driveria kameran ohjaukseen ?

Minulla on telescoopissa myös robofocus ja sitä voi myös ohjata MaximDL:n kautta.
Ideani on käyttää Thesky6:sta tähtikarttana ja goto ohjaukseen kun taas MaximDl hoitaisi kamerat, auto guiden ja focusoinnin.
Itse pidän integroidusta järjestelmästä. Samanlainen systeemi voitaisiin hoitaa myös erillisillä softilla.

vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Lauri Kangas

Uudessa Maximissahan on myös planetaariotoiminto, mutta se on mun mielestä niin kamala että käytän mielummin erillistä karttasoftaa. Kameran ascom-ajurilla tuskin saat mitään lisäarvoa pluginin käyttämiseen verrattuna. Se on hyödyllinen lähinnä sellaisten softan käyttäjille, joihin ei ole erikseen tehty tukea jollekin kameralle, mutta yleiselle ascom-kameralle kyllä. Itse käytän guidekameraa maximissa ascom-ajurilla.

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 17.05.2010, 17:07:52
Minulla on telescoopissa myös robofocus ja sitä voi myös ohjata MaximDL:n kautta.
vesa_k

Fokusointiin suosittelen MaximDL:n sijaan huomattavasti monipuolisempaa Focusmax:ia (freeware).

Sinulla onkin sitten jo sellainen paketti kasassa että hommaamalla CCDCommanderin tai vastaavan kaikki hoituukin jo täysin automaattisesti...  :smiley:

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 16.05.2010, 12:19:13
Maxpoint näyttää toimivan ASCOM hubina eli sen mukaan voisi käyttää Maxpointia ja TheSky6:sta. Itse suosittelisin kuitenkin käyttämään TPointia, jos aikoo käyttää TheSky6:sta. Säästyy turhilta ongelmilta. Kyseiset ohjelmat eivät suoranaisesti ohjaa jalustaa, vaan laskevat sille suuntauksen virhemallinnuksen ja korjaavat näin suuntauksen/jalustan virheitä ja parantavat goto-tarkkuutta huomattavasti.

Omassa jalustassa on ajettuna n. 150 pisteen TPoint-malli, jonka jälkeen jalustan gotot osuvat aina miltei kuvakentän keskelle missä osassa taivasta tahansa. Se on herkkua se!

Itse käytin EQMOD:n "n"star-alignmentia parillakymmenellä tähdellä, ja kohteet osuivat aina kuvakenttään. Tämän lisäksi ccdcommanderissa käytin aina plate-solvea ja kohde oli aina haluttussa asemassa kennolla. Vaihtoehtoja on siis monia!!
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 17.05.2010, 18:47:54
Itse käytin EQMOD:n "n"star-alignmentia parillakymmenellä tähdellä, ja kohteet osuivat aina kuvakenttään.

Miten tuo N-point homma muuten toimii käytännössä, jos kääntelen jalustaa Cartes du Cielillä joka on yhteydessä eqmodiin? Teenkö Cartesista useisiin eri kohteisiin Synccejä ja ne sitten menevät itsestään eqmodin pistelistaan vai miten? Olen tähän asti lähinnä vetänyt yhden pisteen synkkauksen plate solven perusteella, mutta noita ominaisuuksia olisi mukava oppia käyttämään.

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 17.05.2010, 19:02:23
Miten tuo N-point homma muuten toimii käytännössä, jos kääntelen jalustaa Cartes du Cielillä joka on yhteydessä eqmodiin? Teenkö Cartesista useisiin eri kohteisiin Synccejä ja ne sitten menevät itsestään eqmodin pistelistaan vai miten? Olen tähän asti lähinnä vetänyt yhden pisteen synkkauksen plate solven perusteella, mutta noita ominaisuuksia olisi mukava oppia käyttämään.

Valitsemalla EQMOD:sta "add points" (aukeaa erillinen alignment tool -ikkuna) -> ajamalla karttaohjelmalla putki johonkin tähteen -> hienosäädöllä tähti kentän keskelle -> EQMOD:ssa accept ja sama alusta niin moneen tähteen kun haluaa ja lopuksi "end".

Sitten "point list" ja rastit kohtiin "save points on park ja load on unpark" ja homman pitäisi olla paketissa. Ja putki aina parkkiin illan päätteeksi.

Taisi toimia tuo point listin teko myös plate solvella, mutta tuosta en ole nyt ihan varma.... (olisiko riippunut tuosta "user interface" asetuksesta, eli piti olla "append on sync" :rolleyes:)

Itse sain paremman tarkkuuden jalustalle käyttämällä "alignment behaviour" vain lähimmän pisteen mukaan korjattuna (nearest point). Kolmella pisteellä laskettu korjaus oli selvästi epätarkempi ja aiheutti ihmetystä karttaohjelmassa kun ajamalla goto:lla kohteeseen jäi osoitin "korjattuun" paikkaan eikä kohteen päälle.

Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e

vesa k

Hei
En tiedä, onko tämä oikea foorumi tähän kysymykseen, mutta parempaakaan en löytänyt eli:

Jos haluan ajaa MaximDL:ää yhdessä koneessa ja Thesky6:sta toisessa koneessa ja MaximDL käyttää Theky6:sta jalustan ohjaukeesn, miten yhditäisin koneet ja miten saan MaximDL:n Thesky6:n plugin toimimaaan tämän yhteyden yli?

Tämä kysymys liittyy siihen, että haluaisin tahtikartan näkyvän suurempana eli käyttävän koko näyttöä.

Onko muuten PC:n (windows xp) yhtä ikkunaa mahdollista näyttää ulkopuolisessa näytössä, niin että muut ikkunat näkyvät vain PC:n omassa näytössä ?

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

einari

Juhan N-point sync:iin kommentti;
Itse olen ollut ymmärtävinäni (ja jopa havaitsevinani) että riittää että synkkaa TheSky:ssä vähintään kolmeen tähteen - samalla syntyy Eqmodin alignment mappiin automaattisesti listaa jonka voi tallentaa.
Tämä edellyttänee riittävän uutta versiota ja sitä että "Sync behavior":ssa on "Append to N star list" päällä
___
Tapio

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: einari - 18.05.2010, 14:56:03
Juhan N-point sync:iin kommentti;
Itse olen ollut ymmärtävinäni (ja jopa havaitsevinani) että riittää että synkkaa TheSky:ssä vähintään kolmeen tähteen - samalla syntyy Eqmodin alignment mappiin automaattisesti listaa jonka voi tallentaa.
Tämä edellyttänee riittävän uutta versiota ja sitä että "Sync behavior":ssa on "Append to N star list" päällä
Noinhan se näköhään hoituu helposti kun ohjeita lukee...  :grin:

Ohjeet löytyy muuten täältä
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e