Dobson

Aloittaja kimiza, 06.11.2006, 17:58:12

« edellinen - seuraava »

kimiza

En viitsi tuota toista topiccia mennä valtailemaan omilla huolenaiheillani, eli tehdäänpäs nyt uusi.

Saan melko varmasti tuon nykyisen putkeni myytyä, joten pitäisi sitten uusi hankkia. Aiemmin ajattelin 10'' Dobsonin olevan sopiva vaihtoehto, mutta nyt kun viime aikoina olen asiaa ajatellut niin ehkäpä 8-tuumainen olisi parempi, ainakin mitä minun budjettiini tulee.

Turtsi heitti vähän lisää perunoita soppaan kun pisti linkin tuonne Optical-Serviceen mistä tuon ekan putkenikin olin hankkinut. En ollut huomannut, että siellä myydään SkyWatcherin isoja putkia tuollaisella hinnalla. Aiemmin ajattelin hankkia GSO:n putken Telescope-Serviceltä, ja nyt siis kyselisin teidän mielipidettänne. Tai onhan minulla toki mielipide, SkyWatcherin kahdeksantuumainen jos kaukoputki on ainoa hankinta, mutta Telescope-Serviceltä ostaminen jos tuon okulaarisalkunkin valitsen mukaan pakettiin JA äitini suostuu siihen.

Eli vaihtoehtoni ovat tällä hetkellä seuraavat:

SkyWatcher Skyliner 200
- 10 ja 25 mm Super Plössl -okulaarit
- 9x50 etsintätähtäin
- Tension control system eli varmaankin joku jousia parempi systeemi?
- Hinta 249 € + toimituskulut

GSO 200E Dobson
- TS Super Plössl 25 mm
- 6x30 etsintätähtäin
- Normaalit jouset
- Hinta 298 € + toimituskulut
TS okulaari- ja tarvikelaukku
- TS Super Plössl 6, 9 ja 32 mm
- TS 15 mm laajakulmaokulaari
- TS Barlow (1?x - 2x)
- TS värifiltterit (vaaleankeltainen, tummankeltainen, punainen, keltainen, vihreä) ja kuusuodin
- Joku kuvaamista jelppaava systeemi joka ei minua varsinaisesti kiinnosta
- Hinta 149 € + ~20 € lisäys toimituskuluihin

Kumpaa te suosittelisitte enemmän? Tuo salkun tarjonta eittämättä houkuttelee, kun siinä saisi hyviä tarvikkeita suurin piirtein puoleen hintaan kuin erikseen ostettuna, mutta Skylinerissa houkuttelee taasen sen hinta ja parempi etsintätähtäin... Jos tuohon GSO:n putkeen (ja salkkuun) päädyn, niin seuraava etappi lie äitini ympäripuhuminen.

Kuulostan joskus todella toivottomalta...

EDIT: Unohtakaa kuulkaa kokonaan mitä kysyin. Katselin tuota listaa ja viestiäni ylipäätään vähän aikaa ja hoksasin etten varsinaisesti edes kysy tässä mitään. Pistetään tämä nyt vaikka siitä onnettomuudesta saamani tällin piikkiin.

Jos dobsoneista tai sellaisen hankinnasta haluaa yleisesti ottaen keskustella niin voi käyttää tätä topiccia kuten tykkää.

mika mill

Hei!

Valitsisin noista kahdesta ensimmäisen jo pelkästään senkin perusteella, että siinä on parempi etsin ja siinä säästää muutaman kympin. Muuten putkissa ei juurikaan ole eroavuuksia. On pitkälti putken säilytyspaikasta kiinni tarvitsetko jäähdytintä vai et.

T: Mika

J-M

Samaa mieltä. En oikein jaksa uskoa tuon peilipropellin käyttökelpoisuuteen Suomen olosuhteissa. Lisäksi etsin on tietysti plussaa, jos sellaista tykkää käyttää. Itselläni on punapiste ja olen siihen ollut hyvin tyytyväinen. Kohteiden haku on helpompaa, vaikka alkuperäinen 9x50 etsin onkin erinomaisen hyvä.

Lisäksi Sky-Watcher kuulostaa kuitenkin jotenkin laadukkaammalta, vaikka tiedän, että GSO onkin hyvä merkki.

Jos tuo salkku kiinnostaa, niin kannattaahan siitä pyytää tarjous. Vähän enemmänhän se varmaan tulee maksamaan, mutta voi se silti tulla edullisemmaksi kuin yksitellen hankitut.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

pappa

Mitä enemmän sähköinen, sitä vaivalloisempaa ja tuhnuamista on homma pakkasessa, peilinjäähdyttimen ja putken ilman tasaamisen saa vanhalla tietsikan prossuropelilla (kyllin iso) kun käyttää vähän apuna sudenpentujen käsikirjaa.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

kimiza

Kattos vaan, saksankielisen Telescope-Servicen mukaan se jäähdytin on hankittava erikseen 25 €:llä. Luulisin että se on se totuudenmukaisempi putkipaketti, joten sitä ei tarvitse laskea GSO:n etuihin (tai haittoihin).

Itsekin olen mieltänyt SkyWatcherin jotenkin laadukkaammaksi putkisarjaksi kuin monet muut. Suomesta ostettuna nuo putket vain saattavat olla liikaa lompakolle, etenkin Ursan kautta hankittuna. Ja tietenkin minun tuurillani se 249 € hinta on sellainen että se ei kauaa kestä tai on sen nettikaupan kömmähdys.

rafael

Oikeastaan on ihan sama ostatko 8" tai 10" erot on niin pienet että ei sitä paljon huomaa. 10" putki on kuitenkin niin paljon kookkaampi että kuljettaminen on hankalaa, esim . autossa. en tiedä mitä rahti mahtaa olla ehkä 50€ . Takuu ? ulkomailta ostettu se on vähän kinkkinen juttu.Joka tapauksessa Sky Watcher olisi mun valinta. ::)

J-M

10" Dobsonin rahti Saksasta on 55 euroa UPS:llä.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

diesel

Lainaus käyttäjältä: rafael - 07.11.2006, 20:36:12
Oikeastaan on ihan sama ostatko 8" tai 10" erot on niin pienet että ei sitä paljon huomaa. 10" putki on kuitenkin niin paljon kookkaampi että kuljettaminen on hankalaa, esim . autossa. en tiedä mitä rahti mahtaa olla ehkä 50€ . Takuu ? ulkomailta ostettu se on vähän kinkkinen juttu.Joka tapauksessa Sky Watcher olisi mun valinta. ::)

Jaa sama, millä perustelet ton väitteen?

10" on 56% enemmän "tehoa" kuin 8"

56% more Light Gathering than 200mm

Se on selvä, että 10" on jo iso ja hankala kuljettaa.

J-M

Lainaus käyttäjältä: diesel - 08.11.2006, 08:44:12
Se on selvä, että 10" on jo iso ja hankala kuljettaa.

Isohan se on, mutta ei välttämättä hankala kuljettaa, kun tekee Bilteman nokkakärryistä kuljetusvehkeet. Itse tepsutan tämän virityksen kanssa noin puolisen kilometriä (tosin hyvinasvaltoitua kävelytietä pitkin). Mukana tulee kaikki tarvittavat varusteet havaintotuolia myöten.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

diesel

Tohonko vielä sais jonku pehmustetun suojalaukun niin olis täydellinen yhdistelmä  :D

J-M

Siinä tavallaan on se. Tuo vesivanerista tehty putken tuki on itse asiassa kotelo, joka on saranoitu reunastaan. Siellä on sitten telineet kaikille okulaareille, upotukset suotimille ja paikka DSC:n yksikölle.

Tekeillä on vielä kaksi asiaa: kun kannen avaa, sinne tulee syttymään pari punasita lediä, että näkee mitä on käpistelemässä. Lisäksi pohjassa on vielä tilaa, ja sinne on tarkoitus rakennella jonkunlainen lämmitysvastus, jotta huurtuneet okulaarit voi elvyttää.

Sotkasta tuli ostettua sellainen aurinkoteltta kympillä. Se on vähän matala, mutta tarkoitus on modata sitä siten, että sen saa puristettua kasaan tuohon telineeseen ja alle minuutin ähellyksellä pystytettyä suojaamana katuvaloilta, jos ei viitsi ihan pellolle (esim. lumitilanteen takia) mennä.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

rafael

Eipä minulla paljon muita perusteita ole kuin että olen katsonut molemmilla putkilla  ja kuva oli lahes sama , 10 " se oli vähän kirkkaampi ,johtuu varmaan valon keräyksestä.

kimiza

Joop. Päätin hankkia sitten tuon SkyWatcherin sitten aikanaan ja siihen muutamia kivoja lisävempeleitä. Barlow ja pari okulaaria. Mukana tulevien okulaarien, minulla olevien okulaarien ja niiden muiden kera pärjää Barlow'n kera melko pitkään. Laajakulmaokulaareja pitänee odotella vähän aikaa. Laskin kuitenkin, että okulaarien ja 1,5x - 2x Barlow'n kanssa minä saisin 13 eri suurennosta. Olen kuitenkin aika saletti, että kaikkia en tule pahemmin koskaan käyttäneeksi.