Framerate sharpcapissa putoaa, kun videota alkaa kuvata.

Aloittaja J Piira, 05.10.2023, 10:02:59

« edellinen - seuraava »

J Piira

Johtuuko tietokoneesta vai jostain muusta syystä,kun kuvanopeus putoaa  90:stä parin kymmenen paikkeille, kun aloittaa videon kuvaamisen?
- Jukka -

J Piira

Vai onko tuo ihan ok ja johtuu myös tuosta valotusajasta.
- Jukka -

siro46

Taitaa olla se valotusaika, jos kameran tiedonsiirto on riittävän nopea. Minulle käynyt ihan sama juttu.

-Matti

einari

Kyllä 11ms valotusaika vielä sallii sen about 100fps.
Jostain muusta kiikastaa. Miksi noin iso ROI jos Jupiter kyseessä?
___
Tapio

J Piira

Kokeilin eri roin arvoilla ja kyllä nopeus selvästi kasvaa. Tämä on vasta ohjelman kuivaharjoittelua. En ole vielä päässyt Jupiteria näkemään kuvaruudussa, kun on ollut niin pilvistä. Mitenkähän tehokasläppäri tässä pitäisi olla. Minulla on n. 7v vanha ZBook G3 .
Voiko noihin nopeuksiin vaikuttaa jotkin tietokoneen porttien asetukset. Ensi yöksi on luvassa kirkasta jos vaan toteutuu.
- Jukka -

einari

Lähinnä massamuisti pitää olla nopea, mielellään SSD/M. 2.
___
Tapio

tomppa

Onko sulla kameran piuha tietokoneen päässä kiinni USB 3.0 portissa? Itsellä ainakin laskee tuo nopeus jos kameran vahingossa kytkee läppärin USB 2.0 porttiin.

J Piira

kiitoksia vastauksista. Yritin wievcalculatorilla katsella millä roi arvoilla voisi tulolla kameralla (2x Barlovilla  ja f 1250mm Newtonilla) jupiteria kuvata ja taitaa riittää reilusti alle tuhat pikseliä. Katsotaan mikä sitten on nopeus.
- Jukka -

J Piira

Kyllä kuvanopeus nousi tarpeeksi isoksi, kun pienensi kuva-alaa. Jupiterkin löytyi kuvaruudulle. Jos oikein olen ymärtänyt, niin gain-arvo on jokin valotuksen vahvistuskerroin. Kannattaako siis pienentää gain arvoa ja vähän pidentää valotusta tuosta n. 6 sekunnista.
Tuota 6 sekuntia suuremmilla arvoilla Jupiter alkoi ainakin kuvaruudulla näyttämään ylikirkkaalta. Kuva-alaakin tuosta 1024x768 :sta voi varmaankin vielä pienentää.
Löytyykö netistä tietoa milloin Jupiterin pinnalla näkyy suuri punainen pilkku ja esim. jonkin kuun varjo. Olisi varmaankin apua tarkennuksessa ja kuvan jälkikäsittelyssä, jos tietäisi mitä yrittää saada näkyviin.
- Jukka -

einari

Gain on kuin ISO arvo järkkärikameroilla.
Kohinaa se lisää kun sitä kasvattaa joten itse olen koittanut pitää sen maltillisena. Toisaalta kun kerää mahdollisimman paljon ruutuja niin löytyy enemmän niitä hyviä ruutuja.
Ja jompaa kumpaa säätää niin että histogrammi on 60-90% välillä.

Tähtikarttaohjelmat (CdC tai Stellarium) osaa näyttää punaisen pilkun ja ylikulut kunhan ovat ajan tasalla.
Varmaan löytyy appikin.
Ja ehkä jotain parempaakin kuin tämä sivu...
https://shallowsky.com/jupiter/
___
Tapio