Kstars ja jalustan ohjaus

Aloittaja hanva77, 24.12.2017, 22:30:12

« edellinen - seuraava »

hanva77

Löytyisikö jostain hyvää ohjetta miten saan Heq5 pron toimimaan kstarsin kautta. Olen asentanut kstarsin ja yhdistänyt mountin läppäriin (kapula välissä direct modessa). Kun yritän yhdistää mounttia kstarsin device managerissa niin tulee virheilmoitus "failed to connect to port /dev/ttyUSB0. Error :Port failure error: permission denied....jne

Olen aika nyyppä tän Linuxin kanssa..

hanva77

Noniin sain ratkaistua itsekseni tuon permission denied ongelman, mutta nyt kun yrittää yhdistää niin tulee virheilmoitus "Mount Not Responding"

Taitaa tulla pitkä ja kivinen tie ennenkuin pääsee tositoimiin tämän kanssa. Windows puolella tää onnistuu mutta haluan saada toimimaan Linuxissa koska etäyhteys on halvempi rakentaa esim. Rasperryn kautta.

einari

Kai laitoit jo eqmod paketin?
Olisko tästä ketjusta jotain iloa?
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=12883.0
___
Tapio

hanva77

No enhän mää ollut sitä asentanut. Nyt asensin mutta mikään ei muuttunut.

Kun olis joku tutoriaali mikä neuvoisi askel askeleelta miten homma toimii.

hanva77

Jatketaampa juttelua. Nyt homma pelittää jollain tavalla. Otin kapulasta pc direct moden pois päältä niin jo otti yhteyttä. Kummallista kun Windows puolella nimen omaan piti olla pc direct mode päällä että homma toimi.

Nyt kuitenkin voin ajella kstarsissa eri kohteisiin ja Heq5 kääntyilee niinkuin pitääkin mutta esim manuaali ajelu ei onnistu ja jos erehtyy parkkeraamaan niin unparking ei toimi. Ilmoittaa vain että käskyä ei tueta tms.

Varmasti vika on näppäimistön ja tuolin välissä joten kaikenlainen kokemuksen tuoma tuki otetaan ilolla vastaan.

jpaana

Olisiko synscan ajuri eikä eqmod käytössä? Jälkimmäinen vaatii sen direct moden, edellinen ei. Jälkimmäinen on suositeltava EQ jalustoille.
ScopeDome 2M, TS/GSO 8" RC (203mm 1624/1090mm 0.67x redulla), EQ8, Player One Poseidon-M PRO, Atik 383L+, ASI178MC, ASI120MM-S, SX Lodestar X2, Player One Phoenix Wheel, SX USB Wheel, ZWO EAF, Gemini SnapCap

hanva77

Mites ton eqmod ajurin saa käyttöön? Olen asentanut sen ohjeiden mukaan mutta kun kstarsissa valitaan jalustaa niin siellä ei ole vaihtoehtoja kuin kuin Heq5 tai synscan...muiden muassa, mutta ei eqmodia.

einari

Eikös sinne tarvinnut sekä ascom että eqmod-paketit.?
Jollain varmaan on tuoreemmassa muistissa?
Edit: eipä kai.
https://www.cloudynights.com/topic/439303-eqmod-for-linux/
___
Tapio

hanva77

Asensin eqmodin komennolla:

sudo apt-add-repository ppa:mutlaqja/ppa
sudo apt-get update && sudo apt-get install indi-eqmod

Tarviikos muuta tehdä ja pitäisikö tuolla kstarsin device managerissa löytyä listassa toi ihan eqmod nimellä?

Jommeli

En ole tuota kokoonpanoa pyörittänyt mutta löytyisikö täältä apua ongelmaan? : http://indilib.org/devices/telescopes/eqmod.html
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Player One Ceres-C, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

hanva77

Oon lueskellut tuoltakin mutta missään ei ole vastaavaa ongelmaa. Tuo asennusvaihe on käyty läpi vain antamalla ohje millä toi eqmod-ajuri asennetaan ja jonka mukaan olen sen asentanut mutta sitten seuraavat ohjeet alkavat siitä että se eqmod löytyy sieltä kstarsin device valikosta.

Jotenkin tämä asennus ei nyt onnistu tai jotain olennaista puuttuu kun tätä eqmodia ei löydy. Eli mulla on koneella uusin Ubuntu ja asennettuna uusin Kstars sekä toi eqmod (josta tosin ei näy merkkiäkään missään)

Jommeli

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 27.12.2017, 19:43:21
Asensin eqmodin komennolla:

sudo apt-add-repository ppa:mutlaqja/ppa
sudo apt-get update && sudo apt-get install indi-eqmod

Tarviikos muuta tehdä ja pitäisikö tuolla kstarsin device managerissa löytyä listassa toi ihan eqmod nimellä?

Siis olet ensin tehnyt nämä:

sudo apt-add-repository ppa:mutlaqja/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install indi-full kstars-bleeding

Ja tämän jälkeen eqmod näin:
sudo apt-get update && sudo apt-get install indi-eqmod


Tein tuon proseduurin mukaan omalle Linux Mintille ja kaikki näytti olevan kunnossa vaikkei mulla fyysistä eqmodia tukevaa jalustaa olekaan.
Siis eqmod näkyi ihan ok  Kstarsissa ja Indin/ekosin asetuksissa
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Player One Ceres-C, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

Jommeli

Vielä sen verran että itse en aikanaan tuota Tools - Devices - Device  Manager osiota käyttänyt lainkaan.
Jos asennus on tehty oikein niin Tools-valikosta pitäisi löytyä Ekos -vaihtoehto ja sieltä laitetaan härpäkkeet "tulille" kun ensin on muodostettu laitteistoa vastaava profiili jne.
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Player One Ceres-C, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

hanva77

Olin asentanut tuon kstarsin Ubuntun asennustyökalulla, en päätteen kautta. Kokeilin tuota sun ohjettasi niin asennuksessa tuli virheitä mutta nyt eqmod ilmestyi listalle. Mystistä. Asennan koko Ubuntun uusiksi ja teen tuon asennusprosessin tuolla sun ohjeillasi. Jospa se sitten alkaa toimimaan.

Palaan asiaan kun olen saanut Ubuntun asennettua uudelleen ja testattua noilla sun ohjeillasi. Kiitoksia tässä vaiheessa.

Jommeli

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 28.12.2017, 16:54:53
Olin asentanut tuon kstarsin Ubuntun asennustyökalulla, en päätteen kautta. Kokeilin tuota sun ohjettasi niin asennuksessa tuli virheitä mutta nyt eqmod ilmestyi listalle. Mystistä. Asennan koko Ubuntun uusiksi ja teen tuon asennusprosessin tuolla sun ohjeillasi. Jospa se sitten alkaa toimimaan.

Palaan asiaan kun olen saanut Ubuntun asennettua uudelleen ja testattua noilla sun ohjeillasi. Kiitoksia tässä vaiheessa.

Mielestäni ongelma on ratkennut koska perusasennus KStarsista ei sisällä Ekos:ia (joka on se ratkaiseva asia tässä kuviossa). Tuo Indin sivuilta asennettava "kstars bleeding" on jonkinlainen KStars ja Ekos -yhdistelmä ja vasta sillä versiolla homman pitäisikin pelittää.

Nimenomaan Ekos:in kautta määritellään koko ohjattava kokoonpano mm. onko käytössä puhdas lokaaliasennus vai niin että RaspBerry toimii serverinä (sis. Indin ajurit), myös käytettävä jalusta, kamerat ja muut oheislaitteet määritellään Ekosilla.
HUOM! myös käytettävän putken ominaisuudet määritellään Ekosilla.

Tässä vielä viittaus tuohon einarin aiemmin viittaamaan ketjuun https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=12883.0
Siellä tuota asiaa on kuvattu laajemmin.

Onnea matkaan uuden asennuksen kera  :azn:
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Player One Ceres-C, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF