Meade 628 6" -70/80 luvulta

Aloittaja jperala, 30.06.2015, 10:17:24

« edellinen - seuraava »

jperala

Poistui väpätysongelmat kertaheitolla TAL-2m jalustalla

Noin 30kpl kiikareita :)

jperala

#76
Nyt kun on illan ja aamun leikkinyt :) moottori toimii, ruksuttelee kun venäläinen diesel maamoottori. Kaivattu parannus on astekulman kallistukseen tehty kunnollinen lukitus, pysyy paikoillaan varmasti. DEC käsisäätö on samanlainen kun TAL-1, eli ruuvaat hetken, löysäät lukituksen ja "resetoit" säätöruuvin, RA pyörii ympyrää loputtomasti ilman turhia kikkailuja.







Hieman hölmöä on että moottorin lukitus matopyörään tehdään kiristämällä kolme ruuvia kiinni, samoin jos haluan tasapainottaa uudestaan niin kitkalevy löysätään kolmella ruuvilla ja ne kiristetään takaisin kun homma valmis.
Noin 30kpl kiikareita :)

Lithos

Mistä onnistuit löytämään TAL-2 M:n, tuo putki samoin kuin orkkis TAL-100R tekisi mieli omistaa jossain vaiheessa jo ihan nostalgia syistä alkuperäisine jalustoineen. Ilman jalustaa olisi kuin mersu ilman koria.
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, QHY 163M ja muutama modattu dslr
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5

jperala

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 21.09.2015, 16:24:28
Mistä onnistuit löytämään TAL-2 M:n, tuo putki samoin kuin orkkis TAL-100R tekisi mieli omistaa jossain vaiheessa jo ihan nostalgia syistä alkuperäisine jalustoineen. Ilman jalustaa olisi kuin mersu ilman koria.

Somerolta löytyi, kuolinpesästä. Varmaan tulisi itselläkin käyttöön mutta tuo meade on valovuosia parempi, jos tällainen vertaus sallitaan. Nuo on aika karkeatekoisia jöötejä vaikka oma yksilö vuodelta 1996.
Noin 30kpl kiikareita :)

Lithos

Joo tuo veli venäläisen rauta on aika ronskia, mutta toisaalta se siinä viehättää... joskus poikasena pääsin katselemaan tuollaisen tal-2:n läpi en ole varma onko jalusta nykyään samanlainen minä muistelen että se iso moottorin jööti oli ihan synkronimoottori.
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, QHY 163M ja muutama modattu dslr
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5

jperala

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 21.09.2015, 16:38:21
Joo tuo veli venäläisen rauta on aika ronskia, mutta toisaalta se siinä viehättää... joskus poikasena pääsin katselemaan tuollaisen tal-2:n läpi en ole varma onko jalusta nykyään samanlainen minä muistelen että se iso moottorin jööti oli ihan synkronimoottori.

Moottorista en tiedä okeastaan mitään, raksuttaa ja rattaat pyörii :)
Noin 30kpl kiikareita :)

jperala

On tuo jalusta mietitty hieman pidemmälle, purkaminen tai kasaaminen nopeampaa kun TAL-1 jalustalla, putki on kiinni 2 mutterilla, tulee aina samaan kohtaa joten kerta tasapainoitus riittää. EQ pää on kiinni 3 mutterilla ei enään kierteellä, löysäät mutskut ja voi nostaa pois, tuon jälkeen jalusta on aika helopsti siirreltävissä. Muutaman minuutin temppu purkaa ja kasata.
Noin 30kpl kiikareita :)

jperala

Ja nyt kun olen ohjeet lukenut ja ymmärtänyt niin tuli tasapainoitettua putki uudelleen, ensimmäinen yritys oli mennyt hieman pieleen.

Proseduuri on seuraava.

- dec vaakatasoon ja putkea liikuttelemalla tasapaino
- ra vaakatasoon
- moottorikoppa auki ja löysätään kitkalevyn 3 ruuvia
- säädetään paino ( jouduin vetämään ihan ylös)
- ruuvit sopivan tiukalle, pitää liikkua kevyesti avustamalla
- koppa kiinni ja astekulma kohdilleen

Tuli muuten parempi :)
Noin 30kpl kiikareita :)

jperala

Hieman parempaa kuvaa putkesta, tuli aika messevä yhdistelmä :)



Noin 30kpl kiikareita :)

jperala

Käyty koeajamassa manuaalisesti jalusta, kuu näytti edelleen komealta :) testasin samalla TAL-2 mukana tulleen 42mm okulaarin, ihan kelpo kuva oli hänessä.
Mutta itse jalustaan, on käyttökelpoinen sellainen. Putkea kun liikutteli niin rauhoittui heti, ei jäännyt väpättämään. Säätönupit toimii hyvin, dec säätö huomattavasti pehmeämpi, ra vaati hellää kättä niin liikkui ihan jouhevasti, välitykset on sellaiset että liikkuu ihan pienellä liikkeellä. Kasaaminen ja purkaminen varsin nopeaa kuten aiemmin mainittu. Tukeva ja helppokäyttöinen tolppa.

Voi vain suositella jos jostain löytää !!
Noin 30kpl kiikareita :)

mikadosan

Hienolta tuo näyttää. Harmi, että kerkesit hukkaamaan sen TAL-1:n jalustan. Sille olisi ollut käyttöä. :D

jperala

Lainaus käyttäjältä: mikadosan - 25.09.2015, 08:30:33
Hienolta tuo näyttää. Harmi, että kerkesit hukkaamaan sen TAL-1:n jalustan. Sille olisi ollut käyttöä. :D

Se meni hyvään kotiin :) TAL-2 jalustoja olen nähnyt myynnissä... ööö en edes muista, ei varmaan 10 vuoteen ole sattunut yhtään silmään. En sitten tiedä mihin kaikki piiloitettu tai onko noita edes Suomessa paljon, varsinkaan M versioita.

Noin 30kpl kiikareita :)

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: mikadosan - 25.09.2015, 08:30:33
Hienolta tuo näyttää. Harmi, että kerkesit hukkaamaan sen TAL-1:n jalustan. Sille olisi ollut käyttöä. :D

Mitähän tuollainen saisi maksaa, koko putken saa esim. torista reilulla satasella?
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

jperala

#88
Nyt on seuranta koeajettu, päivän pilkut kävin katsomassa ja juu kyllä se pysyy kohdillaan, jalustan kohdistus vaan pitää olla just eikä melkein, nyt kun heitti vain pihalle niin joutui hieman korjailemaan.

Noin 30kpl kiikareita :)

jperala

Tuli tehtyä samalla "huolto" pudotin ruuvin tuntiakselin sisään kun piti alkaa sorkkimaan, ei auttanut kun purkaa koko härveli :) oli hetken pähkäilyn jälkeen aika selkeä.

- moottori irti
- kitkalevy irti ja matopyörä, ja tuntiakselin sisältä kaksi ruuvia löysätään
- lukitaan kitkalevyn pohja paikoilleen
- ruuvataan koko dec härdelli pois, on kierteillä akselissa

Nyt putoili sisällä olevat ruuvit lattialle, samalla parantelin rataskosketukset kuntoon moottorin ja akselin välillä, oli hieman pielessä ja siitä syystä oli hieman äänekäs käynti.
Rasvasin laakerit samalla, tuollainen vuosihuolto kerran neljännesvuosisadassa.
Noin 30kpl kiikareita :)