Astronautit kertovat niksinsä hyvien kuvien ottamiseen avaruusasemalla

Upeiden ja tunteita herättävien valokuvien nappaamiseen pätevät melko samat säännöt niin kiertoradalla kuin täällä maanpäällä. Avaruus tuo mukanaan kuitenkin omat lisähaasteensa.

Kansainvälisellä avaruusasemalla eläneet Matt Dominick ja Don Pettit kertovat Nasan podcastissa, miten valokuvaaminen onnistuu Maan kiertoradalla.

Niin kuin mille tahansa kuvausretkelle lähtiessä, ensimmäinen tärkeä asia on valmistautuminen. Kameran ominaisuuksiin tutustuminen etukäteen mahdollisimman tarkasti säästää aikaa itse kuvaustilanteessa.

Toinen kaikille kuvaajille sopiva ohje on ihmisen lisääminen kuviin.

"Minulla on ollut tapana työntää kamera aivan ikkunankarmeja vasten ja tarkentaa ulkona olevaan, kuten hurrikaaniin", Dominick selittää. "Mutta se näyttää vähän tieteelliseltä kuvalta."

Dominickin neuvo tällaisiin tilanteisiin on siirtyä kauemmas.

"Tuo ikkunakehys mukaan kuvaan ja näytä, että paikalla on ihminen, joka katsoo avaruudessa ikkunan läpi hurrikaania, joka on iskemässä heidän taloonsa. Se alkaa kertoa tarinaa ja tuo esiin ikkunanpuitteiden inhimillisen elementin."

Don Pettit huomauttaa, että myös itse ikkunalla on merkitystä.

"Kiertoradalla on useita eri muotoisia ikkunoita. Minulle ovaalin muotoiset ikkunan ovat esteettisesti parempia kuin pyöreät tai puolisuunnikkaan muotoiset."

Kaluston suhteen molemmilla astronauteilla on yksi selvä neuvo: valovoimaiset eli ison aukon omaavat objektiivit. Ne ovat hyviä paitsi pimeäkuvauksessa, myös silloin kun tarkoitus on ottaa kuvia aiheuttamatta häiriötä.

"Avaruusaseman valaistus ei ole kovin kirkas ja ihmiset liikkuvat. Tykkään ottaa ihmisistä kuvia heidän työskennellessään. Ja jos tekee niin, on vähän ärsyttävää käyttää salamaa", Dominick kertoo.

"Valovoimaisella objektiivilla miehistön jäsenten työskentelyn voi tallentaa kohtuullisen nopealla suljinajalla ilman, että kuvaan tulee paljon liike-epäterävyyttä."

Kaksikko muistuttaa, että jos haluat kertoa valokuvillasi tarinaa, välillä on tärkeää myös unohtaa kuvaaminen.

"Muutaman kerran sovimme, ettemme ota kuvia. Ja niin istuimme Cupola-moduulissa ja vain vastaanotimme sen hetken", Dominick muistelee.

Koko podcast on kuunneltavissa ja luettavissa Nasan sivuilla (englanniksi)