Tähdet liikkuvat Linnunradan laidalla yllättävän verkkaisesti

Analyysi suuresta määrästä Linnunradan tähtiä on paljastanut, että reunimmaisten liike on odotettua hitaampaa. Tämä viittaa siihen, että galaksimme ytimessä on luultua vähemmän pimeää ainetta.

Tutkijat ottivat kohteekseen 33 000 tähteä eri etäisyyksillä Linnunradan ytimestä ja mittasivat, kuinka nopeasti ne kulkevat. Aineistona käytettiin Gaia-avaruusteleskoopin ja maan päällä sijaitsevien APOGEE-projektin teleskooppien dataa.

Aiemmissa vastaavissa mittauksissa laitimmaisten tähtien liikenopeudessa on todettu vähäinen pudotus. Nyt pudotus oli jyrkempi.

"Ulommat tähdet kiertävät hiukkasen hitaammin kuin on odotettavissa, mikä on hyvin yllättävä tulos", sanoo Lina Necib MITistä.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että Linnunradan keskustan alueella on vähemmän pimeää ainetta kuin on luultu.

Pimeä aine on koostumukseltaan tuntematonta ja se vuorovaikuttaa normaalin aineen kanssa vain painovoiman kautta. Galaksit pyörivät niin nopeasti, että ilman pimeän aineen koossa pitävää massaa ne olisivat jo aikoja sitten hajonneet.

Tutkimuksen tehnyt ryhmä kääntyy seuraavaksi korkean erotuskyvyn galaksisimulaatioiden puoleen ymmärtääkseen tulosta paremmin.

Aiheesta lisää MIT (englanniksi)