Runsaasti uusia havaintoja mustien aukkojen tuhoamista tähdistä lähiuniversumissa

Tuoreessa tutkimuksessa on julkaistu 18 mustan aukon hajalle repimää tähteä galaktisessa naapurustossamme. Tapaukset havaittiin käyttämällä tälle tutkimukselle epätavallista valon kanavaa, infrapunaa.

Havainnot yli tuplaavat 12 aiemmin tunnettua tähden hajoamista lähiuniversumissa. Tapahtuma tunnetaan lyhenteellä TDE, tidal disruption event eli vuorovesivoimien häiriötapahtuma.

Normaalisti astronomit saavat kyseisiä tapahtumia saaliiksi, kun tuhoutuva tähti lähettää luonteenomaisen purskeen näkyvää valoa ja röntgensäteilyä. Nyt tehdyissä etsinnöissä kuitenkin turvauduttiin infrapunan aallonpituuteen.

Infrapunassa nähdään epäsuorasti tapahtumia, jotka avaruuden pöly tekee näkymättömiksi muilla valon aallonpituuksilla. Galaktisen pölyn suojissa mustan aukon hajottama tähti saa pölyn kuumenemaan, minkä infrapunasensorit havaitsevat.

"Suurin osa näistä lähteistä ei näy optisella kanavalla", sanoo Megan Masterson MITistä. "Jos haluamme ymmärtää TDE:tä kokonaisuudessaan, täytyy katsoa infrapunakanavaa."

Ensimmäinen infrapunan TDE tuli tutkijoille sattumalta vastaan Neowise-satelliitin keräämän datan analyysissa viime vuonna. Tässä meitä toistaiseksi lähimmässä tunnetussa vuorovesivoimien häiriötapahtumassa tähti joutui mustan aukon uhriksi 137 miljoonan valovuoden päässä olevassa galaksissa.

Havainnon innostamana tutkijat haravoivat lisää satelliitin dataa löytäen nyt julkaistut liki kaksikymmentä tapausta. Astronomit arvioivat, että jokaisessa galaksissa tapahtuu keskimäärin yksi TDE 50 000 vuotta kohti.

Aiheesta lisää MIT (englanniksi)