Samansyntyisten tähtiparien erilaisuus paljastaa planeettojen kohtalon

Noin joka kymmenes yhdessä liikkuvista tähtikaksospareista ei olekaan kemiallisesti identtisiä. Syynä tutkijoiden mukaan on, että toinen tähdistä on hotkaissut planeetan.

Tuoreessa tutkimuksessa suunnattiin Chilen ja Havaijin teleskooppeja 91 tähtikaksospariin, jotka ovat peräisin samasta molekyylipilvestä ja liikkuvat avaruudessa yhdessä. Vain osa tähdistä oli yhteisen painopisteen ympäri kiertäviä varsinaisia kaksoistähtiä.

Koska lähtökoti on sama, tähtien pitäisi olla kemiallisesti identtisiä. Kahdeksassa prosentissa niiden koostumus kuitenkin erosi toisistaan.

Tutkimusta vetänyt australialaisen Monash-yliopiston Fan Liu kertoo kaksosten poikkeavuuden olevan hyvin vahva merkki siitä, että tähdistä toinen on hotkaissut planeetan tai sen osan.

Toisaalta sulautuminen voinut on tapahtunut ainekiekossa tähtien planeettakuntien varhaisuudessa.

"Kokonaisen planeetan nieleminen on suositumpi skenaario, mutta tietenkään emme voi sulkea pois mahdollisuutta, että nämä tähdet ovat nielleet paljon materiaa protoplanetaarisesta kiekosta", sanoo Liu.

Erityinen tutkimuksessa esiin noussut huomio oli, että tähdet ovat elämänsä kunnossa. Ne ovat Aurinkomme lailla pääsarjan tähtiä, eivät elämänsä ehtoopuolta käyviä paisuneita jättiläisiä.

"Tämä eroaa aiemmista tutkimuksista, joissa myöhäisen vaiheen tähdet voivat sulkea sisäänsä läheisiä planeettoja tähden muuttuessa giganttiseksi palloksi", sanoo Liu.

Aiheesta lisää Astro3d (englanniksi)