Neutriinotähtitiede otti merkittävän askeleen - IceCube havaitsi kaukaisen galaksin ydintä

IceCube-observatorio on onnistunut nappaamaan kaukaisesta aktiivisesta galaksista tulevia neutriinoja. Etäältä avaruudesta tulevien neutriinojen havaitseminen on erittäin vaikeaa.

Lähes kaikki tähän asti on havaitut neutriinot ovat tulleet lähitähdestämme Auringosta.

"IceCube on kerännyt noin 80 kappaletta teraelektronivoltin neutriinoja NGC 1068 -galaksista", kertoo Francis Halzen Wisconsin-Madisonin yliopistosta.

Näin monen neutriinon löytyminen peräti useiden miljoonien valovuosien päässä olevasta galaksista on merkittävä tekninen saavutus.

"Tämä ei vielä riitä vastaamaan kaikkiin kysymyksiimme, mutta on ehdottomasti iso askel kohti neutriinoastronomian toteuttamista", Halzen sanoo.

Neutriinotähtitiede poikkeaa tavanomaisesta tähtitaivaan tarkkailusta, sillä neutriinot vuorovaikuttavat materian ja magneettikenttien kanssa hyvin heikosti. Tämän ansiosta neutriinoilla voidaan nähdä suoraan esimerkiksi Auringon sisuksiin tai tarkastella muita piilossa olevia kohteita.

"Yhden neutriinon avulla voi määrittää lähteen. Mutta vain useiden neutriinojen havaitseminen paljastaa kosmoksen kaikkein energisimpien kohteiden piilossa olevat ytimet", Halzen toteaa.

Havainnon uskotaan lisäävän ymmärrystämme supermassiivisten mustien aukkojen ympäristöistä.