Linnunradasta löytyi merkkejä varhaisen maailmankaikkeuden massiivisista tähdistä

Maailmankaikkeuden ensimmäisten tähtien ominaisuudet kiinnostavat tutkijoita. Linnunradan ulkolaidalta on nyt tunnistettu muinaisten tähtien jälkeensä jättämästä aineesta tiivistynyt tähti.

Uusi löytö on tähän mennessä selkein todistusaineisto siitä, että ensimmäisten tähtien joukossa oli erittäin massiivisia kohteita.

"Tähden erikoinen alkuainejakauma ja natriumin puute sopivat ennusteeseen muinaisista ensimmäisen sukupolven tähdistä, joilla oli massaa 260-kertaisesti Aurinkoon verrattuna", selittää tutkimusta johtanut Qianfan Xing.

Kun tähti räjähtää elinkaarensa lopussa, se heittää kaasuaan avaruuteen. Teorioiden mukaan ensimmäisen sukupolven massiivisten tähtien levittämä kaasu poikkesi koostumukseltaan pienempien ja pitkäikäisempien tähtien kaasusta.

"Löytö antaa meille keskeisiä vihjeitä kohteiden massojen raja-arvoille varhaisessa maailmankaikkeudessa", selitää tutkimukseen osallistunut Gang Zhao.

Löytynyt tähti LAMOST J1010+2358 sijaitsee meistä 3 000 valovuoden etäisyydellä Leijonan tähdistössä. Tähti on massaltaan hieman Aurinkoa pienempi.

Tutkimusryhmään kuului tutkijoita Kiinasta ja Japanista. Tähti löytyi kiinalaisella Lamost-teleskoopilla, ja sen kemiallista koostumusta mitattiin japanilaisella Subaru-teleskoopilla.

Aiheesta lisää Subaru Telescope (englanniksi)