Kaukaisesta galaksista havaittiin PAH-yhdistettä

Webb-teleskooppi on löytänyt polyaromaattista hiilivetyä meistä 12 miljardin valovuoden etäisyydellä sijaitsevasta galaksista. Tämä on kaukaisinta avaruutta, mistä orgaanisia molekyylejä on havaittu.

Webbin kohteena oli tähtienvälisen pölyn verhoama galaksi SPT0418-47, joka sisältää paljon raskaita alkuaineita. Avaruuskaukoputken datassa erottui myös monimutkainen orgaaninen yhdiste, mikä Illinoisin yliopiston Joaquin Vieiran mukaan tuli tutkijatiimille yllätyksenä.

Kyseessä on yksi monista polyaromaattisista hiilivedyistä eli PAH-yhdisteistä, joita arjessamme syntyy palamisesta esimerkiksi polttomoottoreissa tai makkaran paistamisessa. Hiilivedyt koostuvat hiiliketjuista ja niiden ajatellaan olevan yksi varhaisimpien elämänmuotojen rakennuspalikoista.

SPT0418-47 näkyy meille sellaisena kuin se oli vain reilun miljardin vuoden ikäisessä universumissa. Galaksi on vääristynyt renkaan muotoiseksi etualalla olevan galaksin painovoiman seurauksena. Tämä painovoimalinssi-ilmiö suurentaa kohdetta tutkijoiden mukaan noin 30-kertaisesti.

Merkittävin anti Webbin havainnoissa oli tarkkuus. Kohteen kaukaisuudesta huolimatta Webb erotti, kuinka galaksin PAH-yhdisteet, kuuma pöly ja suuret pölyhiukkaset esiintyvät erillään toisistaan. Tutkijoiden mukaan tämä on seurausta monimutkaisista paikallisista prosesseista galaksissa.

"Uusi spektroskooppinen data antaa meille hyvin tärkeitä näköaloja galaksien syntyyn ja siihen, kuinka ne kehittyvät", sanoo Kedar Phadke Illinoisin yliopistosta.

Aiheesta lisää Illinoisin yliopisto (englanniksi)