33 kertaa Aurinkoa raskaampi musta aukko löytyi alle 2 000 valovuoden etäisyydeltä

ESAn Gaia-avaruusteleskooppi jatkaa mullistavaa Linnunradan kartoitustaan. Nyt tutkijaryhmä raportoi löytäneensä galaksimme raskaimman tunnetun tähdestä syntyneen mustan aukon.

Löydetty musta aukko on Gaian kolmas "uinuva" eli vaikeasti havaittava musta aukko. Se sijaitsee arviolta 1 926 valovuoden etäisyydellä Kotkan tähdistössä tähden kumppanina. Mustan aukon olemassaolo paljastui sitä kiertävän tähden liikkeestä.

"Tällaisen löydön tekee vain kerran tutkimusurallaan", hehkuttaa tutkimusta johtanut Pasquale Panuzzo Pariisin observatoriosta.

"Tähän mennessä näin suuria [tähdestä peräisin olevia] mustia aukkoja on löytynyt vain kaukaisista galakseista LIGO-Virgo-KAGRA-yhteistyössä gravitaatioaaltojen avulla."

Linnunradan tähtien massaluokan mustien aukkojen keskikoko on noin 10 Auringon massaa. Tähän asti ennätystä piti hallussaan Joutsenen tähtikuvion X-1, jonka on arvioitu olevan noin 20 Auringon massaa.

Yleisimpiä mustia aukkoja ovat massiivisten tähtien synnyttämät mustat aukot.

Supermassiiviset mustat aukot löytyvät yleensä galaksien keskustoista ja ovat miljoonia tai miljardeja kertoja Aurinkoa massiivisempia. Keskikoon mustat aukot puolestaan ovat nyky-ymmärtämyksen mukaan erittäin harvinaisia.