Tutkijat löysivät vanhimmat tunnetut todisteet maapallon magneettikentästä

Maan magneettikenttä suojelee elämää aurinkotuulelta ja kosmiselta säteilyltä. Tähän asti ei ole kuitenkaan ollut luotettavaa tietoa siitä, milloin nykyisen kaltainen magneettikenttä muodostui.

Tuoreessa tutkimuksessa analysoitiin Grönlannista löytyneitä muinaisia, rautaa sisältäviä kivinäytteitä. Koska rautahiukkaset reagoivat magneettikenttään, niiden avulla on mahdollista selvittää kentän voimakkuus ja suunta kiven jähmettymisen aikana.

Kyseisten 3,7 miljardia vuotta vanhojen kivien perusteella Maan magneettikenttä oli niiden muodostuessa suunnilleen yhtä voimakas kuin nykyään.

"Tämä on todella tärkeä askel eteenpäin, kun yritämme määrittää muinaisen magneettikentän roolia silloin, kun elämä syntyi maapallolla", kertoo Claire Nichols Oxfordin yliopistosta.

Vaikka planeettamme magneettikentän voimakkuus näyttää pysyneen suhteellisen samana, aurinkotuulen tiedetään olleen huomattavasti voimakkaampi aiemmin. Näin ollen magneettikentän tarjoama suhteellinen suoja on vuosimiljardien myötä kasvanut.

Tämä on saattanut mahdollistaa elämän siirtymisen mantereille, kun se ei ole enää tarvinnut valtamerta suojakseen.

Aiheesta lisää seuraavassa Tähdet ja avaruus -lehdessä no 4/2024.