Lieksan meteoriitti sai nimen ja luokituksen - "Ensimmäinen tunnistettu lähettiläs jostakin taivaankappaleesta"

Lieksan vuoden 2017 avaruuskivi on osoittautunut koostumukseltaan ainutlaatuiseksi. Neljän vuosikymmenen tauon jälkeen Suomesta löytynyt meteoriitti on nyt saanut virallisen luokituksen.

Pekka Vallimies poimi meteoriitin toukokuussa 2017 sienestysretkellä Löpönvaarassa Lieksan lähellä. Myöhemmin alueelta on tavattu lisää saman avaruuskiven palasia.

"Meteoriitti on saanut nyt virallisen nimen Lieksa ja se on luokittelultaan pallasiitti, mutta hyvin erikoinen sellainen", kertoo Arto Luttinen Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Tähdet ja avaruus -lehdelle.

Lieksa-meteoriitin emokappaleesta peräisin olevia meteoriitteja ei ole luultavasti koskaan aiemmin löydetty maapallolta.

"Suomalaisnäkökulmasta on jännittävää, että tämä on ensimmäinen tunnistettu lähettiläs jostakin taivaankappaleesta", Luttinen sanoo.

Meteoriittien geokemialliset ryhmät tarkoittavat, että ryhmään kuuluvat meteoriitit ovat peräisin samalta emokappaleelta, yleensä asteroidilta.

"Kun analyysissä kappaletta verrataan erilaisiin rautameteoriitteihin ja kivirautameteoriitteihin, niin se on uniikki", Luttinen sanoo. "Aivan valtaosa, yli 90 prosenttia meteoriiteista, kuitenkin löytää aika kiltisti luokkansa."

Pallasiitti-luokittelu tarkoittaa tässä tapauksessa, että vertailussa se on eniten kivirauta-meteoriittiluokkiin kuuluvien pallasiittien kaltainen. Lieksan koostumuksen ainutlaatuisuus lisää olennaisesti avaruuskiven tieteellistä arvoa tutkijoille.

Meteoritical Societyn päättämä luokittelu on nähtävissä Meteoritical Bulletin -tietokannassa.