Tiivistyykö universumi jopa vain yhteen yhtälöön?

Einsteinin ajoista asti tutkijat ovat yrittäneet saada koko fysiikan yhden yhtenäisen teorian alle. Kaiken teorian löytymistä saatetaan silti joutua odottamaan vielä pitkään.

”Usko tai älä, mutta kaikki nykyään tuntemamme yhtälöt voidaan tiivistää yhdelle paperiarkille”, kertoo teoreettinen fyysikko Michio Kaku uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä 1/2024.

”Kaikki biologia voidaan ilmaista kemian kielellä ja kaikki kemia fysiikan kielellä. Kaikki fysiikka voidaan puolestaan kirjoittaa kahden teorian puitteissa: hyvin suurten asioiden teorian eli suhteellisuusteorian ja hyvin pienten eli kvanttiteorian.”

Tutkijoiden haaveissa on kuitenkin jo pitkään ollut, että koko universumi saataisiin kiteytettyä vieläkin tiiviimmäksi, parhaimmillaan vain yhteen ainoaan lausekkeeseen.

Tämä kaiken teoria ei vain liimaisi nykyisiä perusteorioita yhteen, vaan mitä luultavammin pitäisi sisällään myös aivan uutta fysiikkaa. Siihen viittaavat jo havaitut ilmiöt, joille nykyteoriat eivät anna selitystä.

Tällä hetkellä kaiken teorian saavuttaminen näyttää silti lipuvan yhä kauemmas tulevaisuuteen. Aiheesta lisää tänään torstaina ilmestyneessä Tähdet ja avaruus -lehdessä 1/2024.