Starshipin ensilento pääsi noin 40 kilometriin

Maailmanhistorian raskain rakettilento oli näyttävä ja jännittävä, vaikka lopulta epäonnistui. SpaceX-yhtiön Starship-kantoraketin koelento nousi 40 kilometriin.

[Päivitetty 21.4. kello 10.50] Starship-kantoraketti lähti matkaan Texasin Boca Chicasta torstaina kello 16.33 Suomen aikaa. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun kantoraketin alempi vaihe Super Heavy ja ylempi vaihe Starship lensivät yhdessä. Tavoitteena oli lähes kiertoradalla käyvä lento.

Alustavan arvion mukaan kolme Super Heavy -rakettivaiheen 33 moottorista ei startannut laukaisussa, mutta tästä huolimatta koelento olisi voinut vielä onnistua suorituskyvyn puolesta.

Ongelmat tulivat selväksi 2 minuuttia 50 sekuntia laukaisusta, kun ylempi vaihe ei irrottautunut alemmasta suunnitellusti. Pian tämän jälkeen raketti alkoi kieppua. Lento päättyi kaukolaukaisumella tehtyyn räjähdykseen noin 34 kilometrin korkeudessa ja rakettiromu putosi mereen.

Kantoraketin ensilennon epäonnistuminen on tavallista avaruustekniikassa ja SpaceX on edennyt rakettikehityksessään kokeilemisen ja ongelmista oppimisen kautta. Starshipin tuhoutumisesta huolimatta laukaisu ei tiettävästi aiheuttanut vaaraa kenellekään, koska ilma- ja merialueet oli suljettu liikenteeltä. 

Elon Musk itse arvioi etukäteen lennon onnistumistodennäköisyydeksi noin 50 prosenttia, mutta lupasi jännitystä joka tapauksessa.

Pian laukaisun jälkeen Musk kiitti tiimiään laukaisusta ja sanoi, että se opetti paljon. Seuraavaa vastaavaa lentokoetta odotetaan hänen mukaansa muutaman kuukauden kuluttua.

Alustavien tietojen mukaan Starshipin laukaisualusta kärsi mittavia vaurioita, koska moottorien palokaasut kuluttivat siihen suuren kraatterin. Irronnutta betonia lensi laajalle alueelle ja tuhosi esimerkiksi valokuvaajien kauemmaksi asentamia kameroita. Ympäriinsä sinkoilleet laukaisalustan palaset saattoivat myös vahingoittaa moottoreita ja raketin muita järjestelmiä ja aiheuttaa osittain tai kokonaan lennon epäonnistumisen.

Laukaisun lennättämän irtoaineksen määrästä saa hyvän käsityksen tältä videolta. SpaceX-yhtiötä on arvosteltu siitä, että laukaisualustalle ei ole rakennettu yhtä hyvää palokaasujen suuntausjärjestelmää ja veden virtaukseen perustuvaa paineaaltojen vaimennusjärjestelmää kuin laukaisualustoilla on yleensä.

Ratkaisevassa asemassa seuraavan kokeen osalta on Yhdysvaltojen ilmailuviranomainen FAA, joka myöntää laukaisuluvat ja saattaa vaatia erityistoimia SpaceX:ltä ennen luvan antamista.