Iosta saatiin tarkimpia otoksia 20 vuoteen – suomalaisharrastaja käsitteli Nasan raakakuvan

30. joulukuuta Juno-luotain ohitti Jupiterin Io-kuun 1 500 kilometrin etäisyydeltä eli lähempää kuin mikään luotain kahteen vuosikymmeneen. Nasa on julkistanut kuvia ohituksesta.

Oheisen kuvan editoinnin Nasan raakakuvasta on tehnyt suomalainen Emma Wälimäki.

Kuvan varjopuolta valaisee Jupiterista heijastunut auringonvalo. Varjopuolen valaistusta on liioiteltu huomattavasti kuvankäsittelyohjelmalla verrattuna JunoCam-kameran alkuperäiskuvaan.

Io-kuun tulivuoritoiminnan aiheuttavat Jupiterin sekä suurten naapurikuiden vuorovesivoimat. Io sijaitsee myös niin syvällä Jupiterin säteilyvyöhykkeissä, että sen pinnalla ihminen avaruuspuvussa saisi tappavan säteilyannoksen jo muutamassa tunnissa.

JunoCamin kuvia ja erilaisia versioita harrastajien käsitteleminä pääsee katsomaan kameran sivuilta.

Kuka tahansa voi osallistua Junon kuvien käsittelyyn ja lähettää omat versionsa, joista Nasa valikoi osan nostettaviksi esiin. Harrastajat ovat tehneet useista kuvista hyvin vapaan taiteellisiakin versioita.

Seuraava Junon ohilento tehtiin ihan yhtä läheltä Ioa 3. helmikuuta. Senkin kuvia on jo ehditty julkistaa sekä käsitellä nähtäviksi.

Junoa ei ole optimoitu kuvien ottamiseen, vaan Jupiterin sisärakenteen ja magneettikentän tutkimiseen. Kunhan Euroopan avaruusjärjestön Juice-luotain ja Nasan Europa Clipper saapuvat Jupiterin kiertoradalle vuosina 2030–31, on luvassa hurja harppaus kuvien erotuskyvyssä.