Kasvien avulla voidaan kasvattaa lääkkeitä astronauteille
Patrick Opdensteinen kehittää tapoja kasvattaa lääkkeitä kasvien sisällä mikrogravitaatiossa. Tämä on erityisen tärkeä taito pitkillä avaruusmatkoilla tulevaisuudessa.
Uuden amerikkalaisen tutkimuksen perusteella kasveja voitaisiin hyödyntää lääkkeiden tuottamiseen avaruudessa.
Tutkimuksessa keskityttiin palkokasveja infektoivan CPMV-viruksen monistamiseen. Sen on havaittu stimuloivan immuunijärjestelmää hyökkäämään syöpäsoluja vastaan.
"Yhdisteen kasvattaminen kasveissa on helppoa. Ne voivat tuottaa valtavasti biomassaa lyhyessä ajassa, ja enemmän biomassaa tarkoittaa enemmän tuotetta", kertoo Kalifornian yliopistossa työskentelevä Opdensteinen.
Pitkillä avaruusmatkoilla on tärkeää, että astronautit ovat mahdollisimman omavaraisia esimerkiksi juuri lääkkeiden suhteen. Lääkkeiden toimittaminen maapallolta voisi kestää kuukausia ja toisaalta avaruudessa lääkkeet vanhentuvat normaalia nopeammin.
Kasvit voivat toimia tehokkaina pieninä lääketehtaina. Lääkkeiden saaminen kasveista on kuitenkin tyypillisesti tarkoittanut lehtien keräämistä ja murskaamista.
"Lopputulos muistuttaa smoothieta, ja voit kuvitella, että tuotteen saaminen ulos siitä smoothiesta on haastavaa. Laitteet, joita käytämme siihen, täyttävät koko laboratoriomme. Kaikkea sitä ei voi mahduttaa alukseen”, Opdensteinen selittää.
Nyt tutkijat kehittivät yksinkertaisemman ja avaruuteen paremmin soveltuvan menetelmän, jolla CPMV-virusta voi kerätä kasvista irrottamatta lehtiä. Tällöin kasvi myös jää tuottamaan lisää lääkettä.
Aiheesta lisää UC San Diego (englanniksi)
Arkisto
Liity jäseneksi, saat Tähdet ja avaruus -lehden jäsenetuna
Liity jäseneksi