Suomalaiset tähtiharrastajat kuvasivat maapallon ohittaneen asteroidin

[Päivitetty klo 12.41] Suomalaiset tähtiharrastajat Arto Oksanen ja Markku Nissinen saivat kuviin maapallon ohittaneen 2012 DA14-asteroidin.

Kuvaukset onnistuivat käyttämällä Chilessä ja Yhdysvaltain Uudessa Meksikossa sijaitsevia etäobservatorioita. Kotimaan taivas oli lähes kaikkialla umpipilvessä.

Nopeasti liikkuvan kohteen kuvaus ei ollut helppoa internetin yli. Arto Oksasen mukaan himmeän kohteen tarkka paikka ei vastannut teleskoopin ohjausohjelmiston laskelmia.

Ensimmäisten epäonnistuneiden etsintäyritysten jälkeen Oksanen haki tarkat tiedot Nasan laskentajärjestelmästä. Tämän jälkeen hän ohjasi kaukoputken oikeaan suuntaan kääntämällä sitä kuvanäkymä kerrallaan.

"Havaintohetkellä asteroidi oli hyvin matalalla lähellä etelähorisonttia. Aikamoista metsästämistä sain tehdä että onnistuin", Oksanen kertoo. "Oheinen kuva on otettu minuutin valotuksella ja siinä asteroidin suhteellisen nopea liikkuminen näkyy viiruna."

Asteroidi tarttui Arto Oksasen kuviin noin 12 tuntia ennen lähimmän ohituksen hetkeä. Tuolloin kohde oli kirkkaudeltaan vain noin 15 magnitudia eli erotettavissa vain suurehkolla harrastajateleskoopilla ja CCD-kameralla. Käytössä oli 50 senttimetrin peilillä varustettu teleskooppi ja CCD-kamera.

Kohteen löytymisen jälkeen Oksanen otti siitä satoja kuvia lyhyillä valotusajoilla asteroidin pyörähdysajan määrittämistä varten. Kuvat päätyvät tutkimusprojektille, joka seuraa asteroidia usealla eri teleskoopilla. Ennen ohitusta tutkijat arvioivat alustavasti, että 2012 DA14 pyörähtää akselinsa ympäri noin kerran kuudessa tunnissa.

Oksasen havainto Ursan Taivaanvahti-havaintojärjestelmässä