Sokkelin vaurioituminen Liedossa tuskin liittyy päivätulipalloon

Etelä-Suomen yllä keskiviikkona nähty päivätulipallo ei todennäköisesti ole syypää Liedossa omakotitalon perustuksissa havaittuun halkeamaan.

Päivätulipallo aiheutti yliäänipamauksen, joka kuultiin laajalla alueella Etelä-Suomessa. On käytännössä mahdotonta, että näin pienen yliäänipamauksen paineaalto aiheuttaisi vaurioita rakennusten kiinteisiin osiin, kuten sokkeliin.

Havaintojen ja valokuvien perusteella tulipallon lentorata ei osoita Liedon kuntaan. Lieto on yli 50 kilometrin päässä lentoradasta.

Ennen sokkelin rikkoontumista paljon todennäköisempää olisi saman talon ikkunan rikkoontuminen. Toisaalta mikäli tulipallon paineaalto olisi niin suuri, että se rikkoisi ikkunoita Liedossa asti, tämä olisi tapahtunut lukuisille ikkunoille lähempänä kappaleen lentorataa ja putoamisaluetta.

Tarkan lentoradan selvitys on kesken, mutta mallinnuksen mukaan on todennäköistä, että kappaleesta selvisi meteoriitteja maanpinnalle.

Tyypillinen meteoriittikivi hidastuu ilmanvastuksen vuoksi ilmakehän läpi lentäessään. Lopulta se päätyy maanpinnalle vapaassa pudotusliikkeessä eli kyse ei ole enää kosmisista nopeuksista.

Pieni meteoriitti normaalisti aiheuttaa vaurioita korkeintaan siihen kohtaan, mihin se fyysisesti osuu. Tyypillinen osumajälki on reikä ohuessa katossa tai pienehkö tömähdyskuoppa nurmikolla.

Viime helmikuussa Venäjän Tšeljabinskin yllä räjähti harvinaisen iso 17-metrinen asteroidi. Sen paineaalto aiheutti suurempia vaurioita, mutta tällaisia tuhoja avaruuden kappaleiden jäljiltä syntyy hyvin harvoin.

<link uutiset tahtiharrastus-ja-taivaanilmiot kirkas-paivatulipallo-nakyi-suomen-ylla.html>Aiempi uutinen päivätulipallosta