Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Ensi yönä näkyy runsaasti tähdenlentoja

12.08.2011Mikko Suominen
Perseidien tähdenlentoparven meteorit näyttävät tulevan Perseuksen ja Kassiopeian tähdistöjen rajalta. Kuva Veikko Mäkelä

Meteoreja näkyy lähiöinä paljon, sillä perseidien tähdenlentoparven maksimin on ennustettu koittavan 13.8. aamuyöllä. Parhaita havaintoöitä ovat kaksi seuraavaa yötä. Perseidejä pidetään yleisesti Suomen parhaana meteoriparvena. Tänä vuonna täysikuu kuitenkin haittaa havaintoja.

"13. elokuuta aamuyöllä voi näkyä jopa 60 perseidiä tunnin aikana, jos havaitsija on pimeässä havaintopaikassa ja katsoo intensiivisesti taivaalle", kuvailee Ursan meteorijaoston vetäjä Markku Nissinen.

"Joukossa saattaa olla hyvin kirkkaitakin perseidejä. Osa meteoreista jättää lyhytaikaisen vanan taivaalle. Meteorit näyttävät liikkuvan hyvin nopeasti taivaalla, useimmat kestävät vain sekunnin murto-osan näkyvissä."

Nissinen neuvoo hakeutumaan pimeään havaintopaikkaan, josta on mahdollisimman esteetön näkyvyys joka suuntaan. Katse on hyvä pitää Kuusta sekä kirkkaista valoista poispäin, jotta silmät tottuisivat paremmin pimeään.

Perseidejä voi näkyä joka puolella taivasta. Ne näyttävät kuitenkin tulevan samasta suunnasta eli säteilypisteestä, joka sijaitsee Perseuksen ja Kassiopeian välissä. Muita meteoreja kuin perseidejä näkyy muutama tunnissa.

Perseuksen tähtikuvio on matalalla idässä Auringon laskiessa ja nousee aamuun mennessä etelän noin 60 asteen korkeudelle horisontista.

Ursan tähtikartta