Webb-teleskooppi havaitsi kaksi galaksia universumin alkuajoilta

Tutkijat ovat löytäneet kaksi äärimmäisen kaukaista galaksia. Maailmankaikkeuden laajenemisen takia kohteet sijaitsevat nykyään lähes 33 miljardin valovuoden päässä maapallolta.

Pandoran galaksijoukon takaa on paljastunut kaksi erittäin kaukaista galaksia. Niistä tullut valo on matkannut noin 13,4 miljardin vuoden ajan. Valo lähti matkaan, kun maailmankaikkeus oli ainoastaan noin 330 miljoonan vuoden ikäinen.

“Varhaisesta universumista tiedetään vain vähän. Nämä etäiset galaksit ovat ainoa tapa oppia siitä ajasta sekä testata teorioitamme", toteaa Bingjie Wang yhdysvaltalaisesta Eberlyn tiedekorkeakoulusta.

"Ennen analyysiamme tunsimme vain kolme vahvistettua galaksia suunnilleen samalta äärimmäiseltä etäisyydeltä. Näiden galaksien ja niiden ominaisuuksien tutkiminen on paljastanut varhaisten galaksien monipuolisuuden."

Muut samalta etäisyydeltä löydetyt galaksit näkyvät kuvissa punaisina pisteinä. Nyt tutkitut kohteet ovat suurempia. Ne näyttävät maapähkinältä ja pörröiseltä pallolta.

Maailmankaikkeuden laajenemisen takia galaksit sijaitsevat nykyään lähes 33 miljardin valovuoden päässä maapallolta. Havainnot tehtiin James Webb -avaruusteleskoopilla.

Aiheesta lisää EurekAlert! (englanniksi)